reklama

Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie

Súťaž na Pamätník obetiam Covid-19 má obnoviť diskusiu, ako vrátiť diela do verejného priestoru.

Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
Ľudmila Cvengrošová, dielo Dve ženy, v pozadí dielo Kvet života od Ivana Vychlopena (Zdroj: Maroš Greš)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

V priebehu posledných troch desaťročí bolo kvalitné umenie vo verejnom priestore postupne vytláčané a nahrádzali ho vyprázdnené atrakcie. Mesto sa tak ocitá bez dôležitej kultúrnej vrstvy. Pozitívnym impulzom má byť vyhlásená výtvarno-architektonická súťaž na pamätník obetiam Covid-19, ktorá poukazuje aj na dôležitú prítomnosť diela vo verejnom priestore a má snahu opäť vytvoriť spoluprácu medzi výtvarníčkami/výtvarníkmi a architektkami/architektmi. V okolí jazera Rohlík, kde má pamätník stáť, nájdeme aj dnes množstvo cenných umeleckých diel od významných slovenských umelkýň a umelcov. Vznikali najmä v minulom režime, kedy ich tvorbu podporoval zákon. Tieto diela desiatky rokov skultúrňujú verejný priestor a pripomínajú nám dôležitú rolu umenia v spoločnosti.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Umenie vo verejnom priestore zvyklo byť prirodzenou súčasťou našich životov už od detstva. Nachádzali sme ho vo všetkých verejných stavbách a ich interiéroch, v parkoch, na uliciach. Po roku 1989 sa narušila kontinuita tvorby umenia vo verejnom priestore. Namiesto umeleckých diel dostávalo priestor umenie nízke, ktoré dokázalo efektívne uspokojovať široké masy. Dobrovoľné „dary“ alebo kamarátske zákazky postupne obsadzovali ulice mesta a dôležitú kultúrnu vrstvu nahradili vyprázdnené atrakcie. 

Vznik umeleckých diel v minulom režime výrazne podporovalo vládne uznesenie Hlava V. vydané v roku 1965, ktoré z celkového investičného nákladu na verejnú stavbu vyčleňovalo takzvané „percento na umenie“ (pozn. v praxi od 0,1 % do 4 %). Umelecká úroveň výtvarných diel bola hodnotená komisiami ministerstva školstva a kultúry. Avšak aj napriek komisiám bolo pozadie výberu a realizácie diel nejasné. A napriek zdanlivej slobode tvorby vďaka uzákoneným financiám dochádzalo k potláčaniu autorkinej či autorovej individuality na úkor neutrálnosti diela. Po roku 1989 bolo toto vládne uznesenie zrušené, čím došlo k výraznému poklesu diel vo verejnom priestore. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Umenie ako súčasť nemocničného areálu 

Spolu s výstavbou Ružinova vzniklo veľké množstvo výtvarných diel, ktoré boli počas obdobia normalizácie odstránené z ideologických dôvodov. Išlo najmä o abstraktné umenie. Napriek tomu má Ružinov stále vysoký počet diel vo verejnom priestore.  

V areáli Univerzitnej nemocnice Bratislava Ružinov nachádzame viacero exteriérových aj interiérových diel od významných slovenských výtvarníčok a výtvarníkov, ktoré vznikli na prelome 60.-70. rokov minulého storočia. Napriek ich existencii sa postupom času dostali na okraj našej pozornosti. Niektoré sa postupne strácajú v náletovej zeleni, iné obkľúčili parkujúce autá alebo do nich zasiahla neodborná rekonštrukcia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Témami týchto diel boli často nádej, rozkvet, zabudnutie na bolesť, povznesenie sa od reálneho sveta. Jednou z úloh diel bolo spríjemňovať sterilné nemocničné prostredie. Pacienti sa okolo nich prechádzali v rámci zdravotnej prechádzky, zamýšľali sa na ich obsahom alebo stvárnením a častokrát boli viditeľné aj z lôžka nemocničnej izby.  

Na nasledujúcich riadkoch predstavíme výber týchto diel.

Pri brehu ružinovského jazera Rohlík, ktorý susedí s areálom Univerzitnej nemocnice Bratislava, sa nachádzajú dve diela od autora Petra Strassnera. Pitné fontány sú dnes zarastené náletovou zeleňou a obkolesujú ich parkujúce autá. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Peter Strassner, dielo Strom a dve pitné fontány
Peter Strassner, dielo Strom a dve pitné fontány  (zdroj: Maroš Greš)

V zelenom páse v predpolí polikliniky s výraznou architektonickou formou ypsilonu od architekta Alberta Sčepána sa nachádza dielo Zrod života od Erny Masarovičovej. Kedysi to bolo kinetické dielo, dnes je zafixované s orezanou pôvodnou trojuholníkovou podstavou odstránenou na úkor parkovania.  

Erna Masarovičová, dielo Zrod života
Erna Masarovičová, dielo Zrod života  (zdroj: Maroš Greš)

Albert Sčepán v predpolí polikliniky vytvoril travertínové bludisko, ktoré je dnes značne poškodené. 

Albert Sčepán, travertínové bludisko
Albert Sčepán, travertínové bludisko  (zdroj: Maroš Greš)

V predpolí nemocnice sa nachádza dielo Dve ženy od Ľudmily Cvengrošovej. Hmotové figurálne postavy sú v opozícii rozsiahleho mozaikového diela Kvet života na fasáde od Ivana Vychlopena.  

Ľudmila Cvengrošová, dielo Dve ženy, v pozadí dielo Kvet života od Ivana Vychlopena
Ľudmila Cvengrošová, dielo Dve ženy, v pozadí dielo Kvet života od Ivana Vychlopena (zdroj: Maroš Greš)

Vestibul a nádvorie UNB dopĺňajú diela od Juraja Gavulu – základný kameň nemocnice a dynamická oceľová deliaca stena, ktorá je dnes oslabená kazetovým znížením stropu. Ten čiastočne prekryl a ovplyvnil aj proporciu reliéfnej steny od Richarda Langera.  

Juraj Gavula, Základný kameň nemocnice
Juraj Gavula, Základný kameň nemocnice (zdroj: Maroš Greš)
Juraj Gavula, dynamická oceľová deliaca stena
Juraj Gavula, dynamická oceľová deliaca stena (zdroj: Maroš Greš)

Blízko okna átria v rastlinnom zálive rozoznávame objekt od Miri Haberernovej Trančíkovej a za sklom autorkine keramické lavice s dominujúcimi hmotami vzduchotechniky od Juraja Gavulu.   

Mira Haberernová Trančíková, objekt pravdepodobne strom
Mira Haberernová Trančíková, objekt pravdepodobne strom (zdroj: Maroš Greš)
Mira Haberernová Trančíková, keramické lavice
Mira Haberernová Trančíková, keramické lavice  (zdroj: Maroš Greš)

Diela vo verejnom priestore v lokalite jazera Rohlík

Tento zoznam mapuje diela v lokalite v okolí jazera, a tiež diela v okolí priľahlého zdravotníckeho areálu a jeho budov.

Diela v okolí jazera Rohlík
Diela v okolí jazera Rohlík (zdroj: Maroš Greš)

Podporujeme vznik umenia

Dlhodobým cieľom Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB) je rozvoj mesta a kvality verejného priestoru. Umenie nemá byť považované za nadbytočnú súčasť, práve naopak. Vyhlásená výtvarno-architektonická súťaž na Pamätník obetiam Covid-19 chce byť pozitívnym príkladom a inšpiráciou aj pre ďalších, ktorí majú ambíciu prinášať umenie do verejného priestoru. Vysielame signál, že umelkyne a umelci majú mať dôstojné podmienky pre tvorbu.  

Odborníci z MIB navyše nastavili podmienky súťaže tak, aby budúci pamätník zapadol do existujúcej vrstvy diel v areáli ružinovského jazera Rohlík. Prítomnosť nového diela totiž prinesie pozornosť verejnosti aj existujúcim dielam a poukáže na ich nevyhnutnosť v tejto lokalite.

V neposlednom rade súťaž do procesu vnáša dôležitú odbornú a spoločenskú diskusiu. Pamätník obetiam COVID-19 nemá byť monumentom, ku ktorému sa raz ročne položia vence, ale dielo, ktoré komunikuje a má ambíciu prelomiť konvenčné spracovanie tragickej udalosti, akou je pandémia, ktorá naďalej trvá.  

Záujemci a záujemkyne sa môžu do súťaže zapojiť do 11. novembra 2022. Súťaž je jednokolová a výsledky budú známe v priebehu decembra. Súťažné zadanie a podmienky sú zverejnené na webe Metropolitného inštitútu Bratislavy.

Autor článku je Mgr. art. Maroš Greš, architekt zo Sekcie súťaží na Metropolitnom inštitúte Bratislavy.

Metropolitný inštitút Bratislavy

Metropolitný inštitút Bratislavy

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) je koncepčným inštitútom v oblasti architektúry, územného plánovania, participácie a strategického plánovania. Tvorí ho tím odborníkov a odborníčok v oblasti architektúry, urbanizmu a rozvoja mesta, ktorý plánuje rast a rozvoj tak, aby stúpala kvalita života aj kvalita verejného priestoru. Cieľom MIB je v mestských projektoch a plánoch podporovať kvalitnú architektúru a funkčné riešenia odzrkadľujúce potreby obyvateľov Bratislavy, aj vzhľadom na spoločenské a klimatické zmeny. MIB je príspevkovou organizáciou hlavného mesta. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu