reklama

Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine.

S úžasom sledujem, ako si mestská spoločnosť Turiec a.s. ide brať úvery na 2 parkovacie domy v sume viac ako 8 miliónov.

Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine.
Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Argumentom je, že idú vyriešiť parkovanie v Záturčí a v Košútoch. A ešte viac ma prekvapuje, že predstavitelia mesta mlčia. Ak si niekto myslí, že mu to vyrieši parkovanie, tak sa bohužiaľ mýli. Navyše, na tieto dve „riešenia“ sa poskladajú všetci martinskí motoristi.

 

Čo sa dozviete?

-        Turiec a.s. – príklad ako sa to nemá robiť

-        Parkovanie a ako sa rieši v normálnych mestách

-        Parkovacie domy za milióny a detaily, ktoré Vám nik nepovie

-        Poctivé riešenie parkovania pre Martinčanov

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Turiec a.s.

Je dlhodobo symbolom nehospodárneho nakladania s financiami Martinčanov a schopnosti riešiť aj banálne problémy zložito alebo vôbec. Jej hospodárenie a správanie je prinajlepšom pochybné. A to aj napriek tomu, že dnes tu končí zhruba 1 000 000 EUR, ktoré by mali byť súčasťou rozpočtu mesta, z parkovania alebo prenájmu autobusovej stanice. Mimochodom riešenie, ktoré väčšina Martinských poslancov odmietla, napriek tomu, že to mnohí mali v programoch.

Hlavnou úlohou Turiec a.s. je vyriešiť parkovanie v Martine. Namiesto toho poskytuje pôžičky, objednáva si dookola externé služby mapovania parkovania, míňa financie na projektovanie zbytočných parkovacích domov, berie si úvery, objednáva si reklamu na parkovanie v zavretej športovej hale počas najprísnejších pandemických opatrení, kedy bolo všetko a všetci zatvorení, ... a to všetko pod dlhodobou ochranou vedenia mesta a niektorých poslancov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Turiec a.s. už roky „rieši“ parkovanie v Martine. Napríklad ešte pred 3 rokmi zamestnávala 4 ľudí na dvíhanie rampy na parkovisku. Nakoniec však po mojom vytrvalom tlaku tento nezmysel zrušili. Nahradili ho iným, len trochu menej nemoderným riešením z minulého storočia. Síce to znamenalo ročnú úsporu 40 000 EUR pre Turiec a.s., ale to je spoločnosť, kde keď niečo nalejete, stratí sa to tam ako voda v koši. Nič sa nezmenilo.

Vyššie spomenuté veci boli už mnoho krát komunikované a jedinou cestou je zrušenie Turiec a.s. s presunom kompetencií a financií späť pod mesto.

Poďme sa pozrieť na „novú“ aktivitu Turiec a.s. s budovaním parkovacích domov. V posledných týždňoch boli zverejnené zámery budovania rovno dvoch parkovacích domov. (1. V Martine plánujú ďalší parkovací dom v hodnote štyri milióny eur, výstavba potrvá rok - SME | MY Turiec, 2. Do dvoch rokov by mal v Martine vyrásť nový parkovací dom - SME | MY Turiec)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Ako vyriešiť problém s parkovaním?

V mestách, kde reálne riešia parkovaciu politiku ako Trenčín alebo Bratislava ani po dlhých rokoch neprešli k tomu, aby stavali parkovacie domy. Výstavba parkovacích domov je totižto vždy až posledným riešením solídnej parkovacej politiky v meste.

V lete 2022 som absolvoval návštevy primátorov viacerých miest v Belgicku ako napríklad Leuven, Antwerpy, či Ghent. Jednou z tém bolo práve parkovanie a jeho riešenie. V Ghente som sa stretol aj s Filipom Watteeeuew, ktorý riešil práve parkovaciu politiku. Rovnako ako všetky iné mestá na svete, riešili parkovacie domy až ako poslednú, nevyhnutnú a jednoznačne najmenej výhodnú a nákladnú záležitosť, keď im došli všetky možné riešenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poctivé riešenie parkovacej politiky začína úplne inde. Začína mapovaním áut a parkovacích miest. V Martine ani po 4 rokoch nemáme k dispozícii tieto dáta a Turiec a.s. ich nebola schopná zozbierať. Otázka pár dní trvá tejto spoločnosti už roky. Následne sa pokračuje jednoduchými a nízko-nákladovými opatreniami priamo na ulici – vytesnenie dodávok z exponovaných zón, zmapovanie vrakov a ich odvoz (otázka pár dní), vyriešenie kontajnerov na smeti „parkujúcich“ na parkovacích miestach, zjednosmernenie ulíc a vyznačenie pozdĺžnych parkovacích miest, ... všetko opatrenia zadarmo alebo rádovo v tisícoch EUR. Riešenia, ktoré nám upracú ulicu a ktoré nám odhalia reálne problémy.

V Martine na to ideme zas od konca. Preskakujeme všetky základné kroky a chystáme sa stavať nie jeden, ale rovno dva parkovacie domy. A ešte aj na úver, ktorý nás bude všetkých stáť stovky tisíc EUR ročne.

 Parkovacie domy – ekonomický nezmysel

Už v staroveku vynašli abakus. Neskôr počítadlo, či kalkulačku. A dnes máme napríklad Excel. Ich použitím by sme nikdy nedopustili extrémne mrhanie s financiami Martinčanov na výstavbu parkovacích domov.

Spravme si jednoduchú kalkuláciu, ktorá celému projektu chýba:

Parkovací dom (PD) v Záturčí má stáť 4,2 milióna EUR. Plus projektová dokumentácia a sme na 4,5 milióna EUR. V čase, kedy samospráva nemá dostatok financií, celkom odvážne brať si úver. V čase, kedy úroky letia hore, sa táto odvaha mení na ekonomickú hlúposť.

PD má mať 422 parkovacích miest na jednom z posledných kúskov zelene v Záturčí. V momente, kedy by som pripustil, že je to dobrý nápad, musím povedať, že výber miesta je logický a správny, nakoľko je v mieste, ktoré je najbližšie k najväčším problémom s parkovaním v Záturčí. Bohužiaľ je to len pocit, nakoľko Turiec a.s. neurobil jediné opatrenie, aby vôbec upratal autá na sídlisku.

Dnes v Martine fungujú tzv. Vyhradené parkovacie miesta (VPM). Jedno VPM stojí 239 EUR, čiže máte svoje miesto niekde pred domom označené a je len Vaše. 365 dní v roku. Či chodíte na týždňovky mimo mesto, kedy je 5 dní miesto prázdne. Či ste 2 týždne na dovolenke a miesto je prázdne. Ale to je o inom.

A teraz k veci. Parkovacie miesto v PD má stáť 400 EUR (cennik-2022-02.pdf (parkovanie-martin.sk)). Pri počte 422 parkovacích miest je to pri plnej kapacite maximálne 168 800 EUR, ktoré Turiec a.s. zinkasuje. Ak budú náklady na prevádzku parkovacieho domu (osvetlenie, energie, zametanie, správa, ...) povedzme len 36 000 EUR ročne, tak to vyzerá dobre. Nie? Ale, máme tu malý problém. Úver 4,2 milióna, ktorý si chce Turiec a.s. zobrať.

Podľa rokovania na MsZ v roku 2021 plánuje Turiec a.s. splácať úver 5 alebo 10 rokov. Už vtedy predviedla Turiec a.s. svoju nedostatočnú kompetentnosť, nakoľko asi ako prvé mesto na Slovensku sme prijímali materiál s konkrétnym realizátorom a financujúcou inštitúciou (ktorá väčšinou skupuje dlhy nemocníc). Samotné uznesenie nájdete tu File.ashx (martin.sk) a rovnako viac informácií tu V Martine mesto rokovalo o zákazke za milióny eur bez súťaže | Aktuality.sk. Ale to je iný príbeh.

Aká je teda realita výstavby parkovacieho domu v Záturčí?

1.      Scenár podľa informácií z roku 2021

Úver dostanú na 10 rokov pri dobrom úroku 5%, čo bude znamenať ročnú splátku takmer 550 000 EUR. Pri plnej kapacite bude ročná strata takmer 340 000 EUR.

2.      Veľkorysý a málo reálny scenár

Buďme ešte veľkorysejší. Povedzme, že nejaká banková inštitúcia požičia Turiec a.s. 4,2 milióna EUR na 20 rokov. Požičia ich len za mesačný Euribor (dnes 2,6%). Od prvého dňa bude Parkovací dom praskať vo švíkoch pri cene 400 EUR za parkovacie miesto a na strechu dáme fotovoltiku, ktorá bude generovať toľko elektriny, že pokryje všetky náklady na správu parkovacieho domu. Aj v takomto značne nereálnom scenári bude generovať PD ročne stratu 103 169 EUR.

3.      Reálny scenár

Realita je taká, že pri cene 400 EUR PD nenaplníme. Ak predáme 40% prenájmu, budeme radi. Úver bude na 10 rokov a úrok nebude až tak priaznivý – povedzme 6% môže byť reálnych. Správa bude 36 000 EUR. No a v tomto prípade bude ročná strata 467 125 EUR.

Čiže nech rátame zľava alebo sprava, tak bude Turiec a.s. na PD doplácať státisíce ročne. Odkiaľ tie financie Turiec a.s. zoberie? No jednoducho ich zoberie z VPM od všetkých Martinčanov, ktoré vyberie v celom Martine. A navyše, rekonštrukcie alebo budovanie parkovacích plôch v Martine bude musieť financovať mesto zo svojho.

Skúsme sa však na to pozrieť naopak. Tak ako to robí normálny podnikateľ, keď chce do niečoho investovať.

4.      Podnikateľský scenár

Realita hovorí, že dokážeme PD naplniť na 40%. Všetko naviac je len a len k dobru. 40% parkovacích miest je 169 parkovacích miest. Náklad na správu bude 36 000 EUR ročne. Dostaneme skvelý úver na 15 rokov s 5% úrokom a teda ročný náklad bude 404 637 EUR. Samozrejme podnikateľ plánuje zisk, povedzme 5% (čo je nezmysel vzhľadom na cenu peňazí, ale to je iný príbeh). Koľko musí stáť parkovacie miesto, aby sme pri 40% kapacite neboli stratoví? Bolo by to 2 944 EUR ročne za jedno parkovacie miesto! Rozhodnutie je teda jasné – je to ekonomický nezmysel. Investícia sa neoplatí.

Porovnanie scenárov - parkovací dom Martin-Záturčie.
Porovnanie scenárov - parkovací dom Martin-Záturčie. (zdroj: Michal Uherčík)

Riešenie parkovania pre Martinčanov

Aké je správne riešenie parkovania v Martine? Okrem súčasného stavu vstúpi na jeseň do platnosti zákaz parkovania na chodníkoch. Ak nič neurobíme, tak nemáme možnosť splniť tento zákon a buď ho budeme ignorovať alebo každý bude platiť pokuty.

A preto urýchlene začnime od začiatku a ako sa to má. Prvý krok je zrušenie Turiec a.s. a presun jej kompetencií na mesto. Začneme potrebnými vecami na ulici – odstránime vraky, vytesníme dodávky z exponovaných zón, zavedieme jednosmerky, presuniem kontajnery z parkovacích miest pod zem, ... a následne zaveďme rezidenčné parkovanie tak ako v iných samosprávach. Prvé auto zdarma. Druhé auto za symbolický poplatok. Tretie za výraznú trojcifernú sumu. A to len pre tých, ktorí majú v Martine trvalý pobyt.    Tí, ktorí ho nemajú v Martine, si zaplatia ako Martinčania za 3. auto, nakoľko sa nepodieľajú daňami na fungovaní mesta. Až potom zistíme, kde a aký problém máme. Prax dokázala, že tieto opatrenia dokážu vyriešiť nielen väčšinu problémov s parkovaním, ale na druhej strane aj prinesú do mestskej kasy financie. A to nielen za autá, ale aj za nové trvalé pobyty a to všetci vieme, že je najväčším problémom Martina – počet obyvateľov.

Michal Uherčík

Michal Uherčík

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  11x

V profesnej oblasti som prešiel od logistu, cez konzultanta pre priemysel v štíhlej výrobe, až k podnikaniu.V osobnej oblasti mám blízko k športu a športovaniu detí a najväčší relax a psychohygienu mi prináša práca vo vinohrade.Aktívne sa venujem aj politike (hlavne miestnej), jej obsahu a forme, som zakladajúcim členom SaS a môj blog bude hlavne o oblasti komunálnej politiky a to hlavne tej v Martine a Turci ako takom. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu