Spojiť Bratislavu a Košice cez Banskú Bystricu alebo cez Žilinu?

Minister dopravy sa momentálne rozhoduje, či spojiť Bratislavu s Košicami štvorprúdovou cestou prioritne cez Banskú Bystricu alebo Žilinu. Jeho doterajšie vyjadrenia hrajú do karát Banskej Bystrici no existuje niekoľko dôvodov, prečo by sa malo radšej stavať v smere na Žilinu:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

Intenzita dopravy: úsek Žilina - Martin patrí k jedným z najvyťaženejších úsekov vôbec. Podľa meraní z roku 2005 (2010 sa len pripravuje) je to priemerne 23867 vozidiel / 24 hodín. Pre porovnanie, na diaľničnom úseku Trenčín - Trnava priemerne prejde 23661 vozidiel za 24 hodín, na úseku Trenčín - Ladce je intenzita 20213 vozidiel za 24 hodín a medzi Važcom a Popradom prejde priemerne 20125 vozidiel za 24 hodín. Úsekov na Slovensku, kde je viac áut za 24 hodín, ako na úseku Žilina - Martin, je toľko, že by ste ich spočítali na jednej ruke. Intenzitu na úseku Ružomberok - Banská Bystrica som nenašiel. KIA v Žiline bola spustená v roku 2007 a diaľnica zo Žiliny do Bratislavy (pritiahla tranzit na Bratislavu) bola kompletne dostavaná až v tomto roku, takže dáta z roku 2005 ešte neodrážajú tieto dve udalosti, ktoré intenzitu na úseku Žilina - Martin nepochybne zvýšili.

Možné dopravné preťaženie Banskej Bystrice: Po dostavaní tohto úseku sa tranzit v smere na Bratislavu a Trnavu presunie zo Žiliny na Banskú Bystricu. Neraz som šiel cez Banskú Bystricu a smere na Zvolen a keď som prechádzal mestom, tak som nemal pocit, že tá cesta je pripravená na presun tranzitnej dopravy. Momentálne je vo výstavbe severný obchvat Banskej Bystrice v smere Brezno - Donovaly, novopostavená diaľnica by však priviedla dopravu v smere od Brezna, avšak tá by pokračovala ďalej na Zvolen. Teda tento obchvat je nepoužiteľný, ide totiž iným smerom. Je Banská Bystrica pripravená na tento tranzit? Inak, kto bol v Banskej Bystrici vie, že stavať tam čokoľvek, vôbec nie je sranda a tobôž nie obchvaty, ktoré si vyžadujú ďalšie tunely.

Spájajme prioritne oblasti s väčším počtom obyvateľov a vyššou koncentráciou priemyslu. Priemyslom preplnené Považie (Martin, Žilina, Považská Bystrica, Púchov, Dubnica, Trenčín, Nové Mesto... ) priťahuje dopravu oveľa viac ako oblasť Banská Bystrica, Zvolen, Žiar nad Hronom, Nová Baňa, Zlaté Moravce a Nitra. Preto by malo byť s východom Slovenska spojená najprv oblasť Považia. Ešte dodám, že oblasť Považia má aj viac obyvateľov.

Tranzit na Českú republiku, ktorý nie je zanedbateľný, ide cez Žilinu, nie cez Banskú Bystricu.

Rýchlostná cesta nie je diaľnica. V smere Žilina - Bratislava je na všetkých úsekoch plnohodnotná diaľnica. V smere Banská Bystrica nie je všade diaľnica, niekde sú „len" rýchlostné cesty. Toto síce nie je argument, ktorý by veľmi zavážil, ale predsa len, diaľnica má lepšie parametre :)

Ochranné pásma.

Úsek Ružomberok - Žilina ide cez ochranné pásma oboch Fatier. Tento úsek je však už aj tak dosť narušený. Sú tam obce, veľmi frekventovaná cesta a hlavné slovenské železničné spojenie.

Úsek Ružomberok - Banská Bystrica (podotýkam, ten úsek nepojde cez Donovaly) je umiestnený priamo na úseku NP Nízke Tatry a v jeho ochrannom pásme. Prechádza cez miesta ktoré zatiaľ nie sú takmer vôbec zasiahnuté a v okolí nežijú takmer žiadny ľudia, na niektorých miestach sa dokonca (v dĺžke asi 15km vzdušnou čiarou) sa momentálne nachádzajú len turistické chodníčky.



Vážne chceme tranzit Bratislava - Košice tlačiť priamo cez národný park Nízke Tatry??? Navyše keď ho môžeme smerovať cez kotliny už urbanizovaného územia? Áno, aj teraz chodia cez Donovaly kamióny, no ak sa prioritne vytvorí spojenie medzi Bratislavou a Košicami cez Banskú Bystricu tak ich tam pôjde neporovnateľne viac.

Tranzit medzi Bratislavou a východom Slovenska radšej pustime po rovine cez kotliny Turiec, a potom Považskú, ako tú dopravu tlačiť cez Nízke Tatry.

Rozostavanosť: Diaľnica Ružomberok - Žilina (RK - ZA) je na viacerých úsekoch rozostavaná. Úsek Ružomberok - Banská Bystrica (RK - BB) nemá ešte ani vybavené potrebné formality ako stavebné povolenie, územné rozhodnutie, archeologický prieskum, vykúpené pozemky... A takéto „formality" na Slovensku netrvajú krátko. Kým úsek RK - ZA sa už reálne začal stavať, ten Banskobystrický je ešte zatiaľ len „na papieri". Momentálne sa začiatok stavby odhaduje na rok 2012. Naproti tomu, "severnú" trasu môžeme začať stavať aj zajtra :)

Tunely, na úseku RK - ZA je niekoľko, problematické Višňové s dĺžkou 7460m, Ovčiarsko 2367m. Obidva majú vyhĺbené prieskumné štôlne. Ostatné tunely (Rojkov 1550m, Malá Fatra 280, Šútovo 400m, Havran 2702m a Čebrať 2080m, )

prieskumné štôlne, pokiaľ viem, nemajú. Nebude ľahké ich vyhĺbiť, no spraviť to musíme a čím skor tým lepšie:) Spolu 16 839m.

 

Koľko tunelov bude mať úsek Ružomberok - Banská Bystrica sa zatiaľ nevie. Je viacero variant, niektoré hovoria o 13 tuneloch so súhrnnou dĺžkou 14,46km. Niektoré o 11 tuneloch, s celkovou dĺžkou11 500m. Ani jeden z nich pochopiteľne nemá vyrazenú prieskumnú štôlňu. Ak by to niekoho zaujímalo, tu je ich zoznam:

Názov a približná dĺžka podľa motorways.com: 11 tunelový variant

Tunel Diel 1 800 m
Tunel Kozí Chrbát 2 950 m
Tunel Korytnica 1 330 m alebo Barborina 800m 
Tunel Osada I. 170 m
Tunel Osada II. 820 m
Tunel Lišková 220 m
Tunel Javoriská 600 m
Tunel Lieskovská 220 m
Tunel Revúca 180 m
Tunel Biely Potok 1 650 m
Tunel Mních 760 m

Podľa najnovšieho dokumentu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií z júla 2009: Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, Doplnok č. 1, je viacero variant trasy, minimálny dĺžka tunelov je však 5740m. Sú tam rozpísané jednotlivé varianty.

Každopádne dnes (6.9. 2010) bol v pravde rozhovor so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy, pánom Švejnom. Otázka a pod ňou odpoveď.

Pravda: Aká má byť dĺžka tunelov na R1? Medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou sú Nízke Tatry i Veľká Fatra, čo sú pomerne veľké horské masívy.

Ivan Švejna: Úsek je naplánovaný tak, aby prechádzal v miestach, kde nie je terén až taký náročný. Preto by mala byť celková dĺžka tunelov asi 2,1 kilometra.

Tak teraz vážne neviem čo chce robiť s tými kopcami :)

Áno, treba si priznať, že "severný" variant bude náročnejší, tunel Višňové nám dá skutočne zabrať. Ale med lízať nebude ani hĺbenie množstva týchto malých tunelov.

Európske koridory E50 (východ - západ) a E75 (sever - juh) idú práve cez Žilinu. Cez Banskú Bystricu vedie menej významný E77 (v Budapešti sa napája na E75)

Urbanizácia územia.

Úsek Ružomberok - Banská Bystrica je takmer neurbanizovaný, je to 50km „lesom". Navyše na úseku NP Nízke Tatry pôjde nová 4 - prúdová rýchlostná cesta cez doliny kde google-maps momentálne neukazuje žiadnu cestu :)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek Ružomberok - Žilina je naopak silne urbanizovaný, nachádzajú sa tú mestá ako Martin, Vrútky či veľké obce ako Sučany, Turany, Stankovany...

Radšej stavajme prioritne cesty tam kde žijú a pracujú ľudia.

Tento článok nie je proti rýchlostnej ceste R1 Ružomberok - Banská Bystrica. Áno, ak si to situácia vyžaduje tak ju postavme (alebo niektorú inú jej variantu, napr. R3), ale keďže zdroje sú obmedzené musíme si určiť priority. Tak prečo najprv nedokončiť (a nemusíme použiť práve PPP) rozostavaný a oveľa potrebnejší úsek?

Stavba R1 Ružomberok - Banská Bystrica odsaje finančné zdroje a tým odsúva stavbu úseku Ružomberok - Žilina možno o tri až päť rokov. A ak na ministerstve dopravy tvrdia, že budú stavať oba úseky naraz tak nech sa najprv lepšie pozrú do štátnej kasy.

SkryťVypnúť reklamu

// zmena 6.9. 2010, upravené ochranne pásma, pridané koridory a urbanizácia územia

 

Tomáš Mikluščak

Tomáš Mikluščak

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 33 rokov, manželku a dve malé dcérky. Bol som programátor, učiteľ v ZŠ, výskumník na Elektrotechnickej fakulte Žilinskej Univerzity. Momentálne som projektový manažér, ktorého tajný sen je sa jedného dňa znova vrátiť na univerzitu. Vo voľbách do parlamentu 2020 som na kandidátke Progresívne Slovensko – SPOLU z miesta č. 98. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu