Načo by tam niekto išiel? A vôbec. Aký zmysel ma prednáška? Aký má zmysel, že v aule sedí 100 ľudí a každý si do zošita zapisuje takmer rovnaké veci? Nie je to mrhanie ľudským potenciálom, keď v informačnom veku zo študentov spravíte stredovekých pisárov? Načo by aj študenti chodili na prednášky, keď to isté môžu nájsť v skriptách, materiáloch, knižniciach, či serióznych zdrojoch na internete? Nebolo by pre všetkých jednoduchšie, ak by profesor na začiatku zverejnil dobre spracované materiály, z ktorých by sa dalo učiť? Študenti by sa nemuseli unúvať a zabíjať čas na prednáškach, zatiaľ čo prednášajúci by tiež daný čas vedel využiť lepšie, napríklad na konzultácie. Prednášky by sa zrušili a univerzite by stačilo menej priestorov a nemusela by zbytočne vykurovať obrovské auly. Pri úrovni súčasného prednášania by študenti rozdiel nepocítili, ak áno, tak vďaka lepšej dostupnosti materiálov len k lepšiemu.
Samozrejme, zďaleka nie všetky predmety sú len o tom, že sa to dá jednoducho naučiť. Najmä na technických školách je potrebná veľká dávka vysvetľovania, no tá tam dnes zväčša aj tak nie je. Skutočne zrozumiteľné vysvetľovanie je dnes na prednáškach skôr výnimka. Študenti totiž nemajú čas rozmýšľať nad tým, čomu nerozumejú, keď sú zaneprázdnení robením si poznámok. Namiesto toho by prednášajúci zverejnil v elektronickej podobe to, čo sa chystá prednášať, študenti by si to mohli pozrieť dopredu a na prednáškach by sa už len pýtali čomu nerozumejú. Alebo by mohol vysvetľovať všetko od začiatku, ale materiály by mali byť dostupné v takej miere, že na prednáške by sa študent mohol venovať výkladu a bol by odbremenený od robenia si poznámok (samozrejme okrem zopár stručných k svojmu lepšiemu pochopeniu). Proste prednášky by boli viac konzultácie ako „prednášky“ a všetko to, čo sa „prednáša“ by bolo v dobre spracovaných materiáloch.
Zhrnutie by teda mohlo znieť asi takto. Každý prednášajúci by zverejnil dobre spracované materiály k predmetu. Dobre spracované, rovná sa obsahujú všetko potrebné, a zároveň neobsahujú balast, ktorý tam byť nemusí. Pri predmetoch, ktoré si nevyžadujú veľa vysvetľovania by sa prednášky mohli úplne vypustiť alebo nahradiť konzultáciami. Predmety, ktoré sú náročnejšie na pochopenie by sa pri existencii dobrých študijných materiálov mohli tiež stať viac konzultácie ako prednášky no rušiť by sa nemuseli.
Na záver toľko, že som sa už za tie roky stretol aj so skutočnými majstrami prednášania, vedeli rozprávať pútavo a k téme, takže som vstával aj ráno na siedmu, aby som na tých prednáškach bol. No väčšina ostatných mi nič nedávala a dokonca som sa stretol s prípadom, keď si prednášajúca sadla tak, aby videla na obraz a tri hodiny monotónnym hlasom čítala slovo za slovom zo svojej prezentácie.
P.S: Viem, že Slovenské školstvo má určite oveľa podstatnejšie problémy ako „prednášky“ tak to berte s nadhľadom, predsa, je to len taká úvaha študenta počas skúškovéhoJ