Je pravdepodobné, že mýto je predražené a možno je to skutočne tunel, ale menej spoplatnených úsekov pre mňa naozaj nie je téma. Ak by to bolo technicky realizovateľné a ekonomicky ešte efektívne, tak by mali byť spoplatnené všetky cesty a to z jednoduchého dôvodu: nech platí ten kto využíva (nielen nákladná ale aj osobná doprava) a toľko koľko využíva. Navyše, ak už máme vybudovanú infraštruktúru, tak zníženie počtu spoplatnených úsekov by bol, a to si povedzme rovno, nezmysel. Dva jednoduché príklady.
Prvý: Prečo by som ja alebo ktokoľvek iný mal dotovať kamión (navyše vôbec nemusí byt slovenský) ktorý naloží v USS Košice oceľ a cez celé Slovensko ju odvezie do Rakúska. Alebo niekde na Horehroní naloží drevo a na spracovanie ho odvezie do Poľska. Cesty sú na stavbu a údržbu drahé, boli postavené z peňazí nás všetkých a dotujem ho tým, že ho nechám túto cestu bezplatne použiť.
Druhý: Prečo by som ja alebo ktokoľvek iný mal dotovať kamión, ktorý vezie tovar niekde z Poľska smerom do Maďarska alebo na Balkán a prejde celé Slovensko. Neviem, nakoľko je Slovensko tranzitná krajina a koľko percent z dopravy má charakter tranzitu, ale letmý pohľad na mapu čosi napovie.
Popri tom, že je to nesprávne, je to navyše aj utopická požiadavka. Kto čaká, že sa zníži počet spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy z cca 1500km na 333km má pravdepodobne problém s vnímaním reality. Bez urážky, nemyslím to v zlom. A to aj napriek tomu, že sa u nás zvolebnieva.
Pre toto všetko zníženie úsekov spoplatnených ciest pre mňa téma nie je. Témou pre mňa by bolo napríklad:
- Zníženie ceny za prejdený kilometer
- Rôzna výška poplatkov za rôzne cesty. Nie každá je totižto rovnako kvalitná a je hlúposť platiť za diaľnicu rovnako ako za cestu prvej triedy.
- Vylúčenie MHD z platieb za používanie dopravnej infraštruktúry. Už len pre to, že je omnoho ekologickejšia a my sa hráme na záchranu sveta. Navyše, jej hlavný konkurent, osobný automobil mýto platiť nemusí. Ale to by musela štrajkovať MHD a nie dopravcovia.
Páni dopravcovia, som skutočne rád, že upozorňujete na problémy mýtneho systému a verím, že aj vďaka kríze bol pre vás tento rok skutočne ťažký. Nepopieram, že máte právo na štrajk, aj ja by som na vašom mieste pravdepodobne šiel štrajkovať. Ale vybral by som si iný cieľ štrajku - napríklad zníženie základnej sadzby za prejdený kilometer. Podľa môjho názoru je realizovateľnejší a správnejší. Ale je to len môj názor a krásne sa s ním dá nesúhlasiť ; )