reklama

Riešenie problému s parkovaním

Máme veľa áut a tým pádom problém s parkovaním. Existujú dve riešenia tohto problému. Zlé a dobré.

Riešenie problému s parkovaním
parkovisko (Zdroj: sme.sk)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Zlé riešenie je rozširovanie parkovacích plôch v mestách či stavanie parkovacích domov.

Okrem toho, že sa to ani nedá všade zrealizovať kvôli priestoru, tak takéto riešenie stojí peniaze a čas. Počas výstavby sa ešte viac zhorší situácia s parkovaním kvôli stavenisku. Parkovací dom za jeden mesiac nepostavia, prašnosť, hluk, …

Tak isto nie len samotná výstavba stojí peniaze, ale aj následná údržba a prevádzka.


Dobré riešenie rieši problém a nie následok problému.

Problém je jednoznačne s „premnoženými“ autami. Áut máme tak veľa, že ich doslova nemáme kam dávať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto treba zmeniť. Vlastnenie auta nemôže byť tak lacné, že si ho môže dovoliť každá „socka“. Teraz nikoho nechcem urážať, ale fakt tu nie je priestor, aby každý vlastnil auto resp. rovno 3.


Základná vec ekonomiky dopyt, ponuka, cena musí platiť aj tu.

Dopyt po parkovaní je veľký. Ponuka nemôže prísť všade a kde môže bude drahá (cena za výstavbu a prevádzku parkovacieho domu) + riešenie sa nedostaví hneď. Ostáva už len cena. Tú vieme nastaviť hneď a všade.


Platiť parkovné je komplikované riešenie. Okrem toho aj diskriminačné lebo stačí, že niekto má v blízkosti byt a už chce výhodnejšiu cenu resp. zadarmo, lebo sa domnieva, že v ústave má na to právo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cenu treba nastaviť ako "Cestnú Daň" pre všetkých rovnakú. (výnimka pre postihnutých, sanitky, …)

Zoberme si daň vo výške napr. 2€ za deň pre úplne každé auto vrátane zahraničných. Platíte vlastne za to, že môžete niekam ísť a zaparkovať tam. Cesty chceme kvalitné, ale platiť daň už nechceme?


Čo by spôsobilo 2€ za deň resp. akciových 500€ za rok?

Okrem prínosu pre štát viac ako miliardu ročne by hlavne ubudlo áut. Nie len na parkoviskách, ale aj na cestách či v zápchach. Stačí sa zbaviť 10-20% áut a nebude problém s parkovaním.

Viacerí ľudia by si nemohli dovoliť platiť 500€ ročne za viacero áut. Niektorí dokonca ani za jedno. Naučili by sa jazdiť viacerí v jednom aute.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chápem argument, že niektorí tých viac áut v rodine (každý dospelý jedno) majú len za to, že nemajú inú možnosť ako sa dostať vtedy keď potrebujú tam kam potrebujú. A práve to má vyriešiť prínos z tejto dane.


Máme už vlaky zadarmo. Treba z tej vyše miliardy ročne prispievať mestskej, ale aj prímestskej autobusovej doprave tak, aby mali dôchodcovia a študenti symbolickú cenu a hustota tých spojov mohla byť vyššia. To rieši aj problém ľudí čo auto majú len za to, že inú možnosť v čase keď potrebujú niekam ísť nemajú. Tá vyše miliarda sa musí použiť tak, aby všetci či chudobní či dôchodcovia, alebo študenti mohli vždy keď potrebujú sa dostať tam kam potrebujú za cenu, ktorá sa im oplatí viac ako vlastniť auto.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bohatší by vlastne platili 500€ ročne tým chudobnejším, dôchodcom aj študentom, aby išli hromadnou dopravou a tým pádom nezavadzali na cestách a na parkoviskách.

2€ denne resp. 500€ ročne je len príklad. Možno je to málo, aby to odradilo od vlastnenia viacerých áut , alebo možno stačí symbolické 1 euro denne resp. 300€ ročne a aj vďaka poplatku od zahraničných áut sa vyzbiera tá miliarda a zároveň poklesne počet áut o toľko, že už nebude problém s parkovaním.

EDIT:

Existuje aj ďalšie riešenie, ktoré je okamžité a dokonca nikoho nič nestojí, no doplatí naň viacero chudobnejších ľudí, ktorí si nemôžu kúpiť relatívne nové auto. (takže asi polovica z nás :D)

Tým riešením sú emisné zóny. Vstup a parkovanie v meste minimálne euro4, širšie centrum euro5, centrum euro6 resp. podľa potreby v každej lokalite. V budúcnosti sprísňovať.

Miroslav Danko

Miroslav Danko

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  33x

som nespokojny volic, ktory nechce len nadavat, ale chce aj navrhnut riesenia. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu