Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.

Dnes sa budeme venovať krásnym autám z minulosti (u Harryho bude trocha aj fikcia), ktoré boli k videniu v Londýne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Niektoré len tak pri náhodných prechádzkach, tie bonusové samozrejme cielene. Tu budeme trocha mixovať leto so zimou. Ale keďže teraz tu nie je sneh, ani to nespoznáte...

Klasika.

Double Decker.

Pomôžeme si Wikipédiou.

Červené poschodové autobusy v Londýne sa stali národným symbolom Anglicka. Väčšina autobusov v Londýne, rovnako ako vo zvyšku Spojeného kráľovstva, je dvojposchodová. Konkrétnym príkladom bol autobus AEC Routemaster , ktorý bol základom siete verejnej dopravy v Londýne takmer pol storočia po svojom zavedení v roku 1956. Zostávajúce používané Routemasters boli nakoniec vyradené z bežnej prevádzky v roku 2005 kvôli ťažkostiam s prispôsobením sa zdravotne postihnutých cestujúcich.Neskôr premávali tieto historické autobusy na historickej trase 15H.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Tento historický Routemaster sme zazreli ako vyhliadkový pre turistov. Kvalita snímky je znížená pre prizoomovanie, keďže bol dosť vzdialený a následne odbočil.
Tento historický Routemaster sme zazreli ako vyhliadkový pre turistov. Kvalita snímky je znížená pre prizoomovanie, keďže bol dosť vzdialený a následne odbočil. (zdroj: -mg-)

Tradícia Doble Deckerov pokračuje. Dnešné moderné autobusy sú aj na hybridný pohon, či elektrické.
Tradícia Doble Deckerov pokračuje. Dnešné moderné autobusy sú aj na hybridný pohon, či elektrické. (zdroj: -mg-)

Typické londýnske taxi - black cab.

Meno majú podľa tradičnej farby (okrem Londýna sú ešte v Glasgowe a Edinburghu).

Opäť nastúpi wikipédia.

Sú to špeciálne vozidlá vyrobené spoločnosťou Manganese Bronze. Tieto vozy sú navrhnuté tak, aby mohli prevážať 6 osôb v zadnej časti vozidla, zaťiaľ čo batožina je v prednej časti vozu vedľa vodiča. Novšie vozy môžu prevážať v zadnej časti auta aj invalidní vozík.

Vpredu už moderný voz, za ním klasika (akurát v netradičnej bielej). Okrem už uvedeného je podstatne rozmernejší, rozdiel vidno na prednej maske a svetlách.
Vpredu už moderný voz, za ním klasika (akurát v netradičnej bielej). Okrem už uvedeného je podstatne rozmernejší, rozdiel vidno na prednej maske a svetlách. (zdroj: -mg-)

Rozdiely vidno aj zozadu. Hranatejší tvar, kolmejšia zadná časť s väčším presklením a nové koncové svetlá.
Rozdiely vidno aj zozadu. Hranatejší tvar, kolmejšia zadná časť s väčším presklením a nové koncové svetlá. (zdroj: -mg-)

Ako vidno aj z fotografií, "black" už nie je norma. Mnoho z nich je rôznej farby s polepenými reklamami (farba je prispôsobená reklame).

Uliční krásavci.

Dáme si ich podľa značiek "in alphabetical order". Vychutnajte si ich...

Citroën.

Citroën DS-19. Nadčasový krásavec s futuristickým dizajnom a revolučným hydropneumatickým pružením. Vyrábal sa neuveriteľných 20 rokov (1955 - 1975)
Citroën DS-19. Nadčasový krásavec s futuristickým dizajnom a revolučným hydropneumatickým pružením. Vyrábal sa neuveriteľných 20 rokov (1955 - 1975) (zdroj: -mg-)

Elegán aj z profilu. Pravda, zub času je poznať.
Elegán aj z profilu. Pravda, zub času je poznať. (zdroj: -mg-)

Názov DS je slovná hračka, vo francúzskom jazyku. „DS“ sa vyslovuje presne ako déesse , lit.  „bohyňa“ (wikipédia)
Názov DS je slovná hračka, vo francúzskom jazyku. „DS“ sa vyslovuje presne ako déesse , lit.  „bohyňa“ (wikipédia) (zdroj: -mg-)

Mercedes.

Mercedes-Benz 230 E bol najobľúbenejším modelom s benzínovým motorom radu W 123, predchodcom triedy E. V rokoch 1980 až 1985 sa v Sindelfingene vyrobilo viac ako 245 000 kusov.
Mercedes-Benz 230 E bol najobľúbenejším modelom s benzínovým motorom radu W 123, predchodcom triedy E. V rokoch 1980 až 1985 sa v Sindelfingene vyrobilo viac ako 245 000 kusov. (zdroj: -mg-)

elegantný profil
elegantný profil (zdroj: -mg-)

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

Tento model si majiteľ chráni pred nepriazňou počasia. Indíciou, vedúcou k mercedesu je krytka na logo - typickú trojcípu hvezdu.
Tento model si majiteľ chráni pred nepriazňou počasia. Indíciou, vedúcou k mercedesu je krytka na logo - typickú trojcípu hvezdu. (zdroj: -mg-)

aj bočná silueta je "mercedesovská"
aj bočná silueta je "mercedesovská" (zdroj: -mg-)

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

MG.

Táto značka je mi sympatická :-) (iniciály).

SkryťVypnúť reklamu

MG je britská automobilová značka založená Cecilom Kimberom v 20. rokoch 20. storočia a MG Car Company Limited bol britský výrobca športových áut , ktorý značku preslávil. MG, známe najmä svojimi otvorenými dvojmiestnymi športovými autami, vyrábalo aj limuzíny a kupé s motormi do troch litrov a 3,5 litra v prípade MGB GT V8.

Značku teraz vlastní čínska štátna automobilka SAIC Motor Corporation Limited (wikipédia).

Nasledujúce modely nemám identifikované.

"Letný model", našli sme ho na cyklotúre (na lavičke vľavo môj sprievodca anglickými cyklotrasami)
"Letný model", našli sme ho na cyklotúre (na lavičke vľavo môj sprievodca anglickými cyklotrasami) (zdroj: -mg-)

štíhly elegán
štíhly elegán (zdroj: -mg-)

s vetrom vo vlasoch...
s vetrom vo vlasoch... (zdroj: -mg-)

"zimný model". Bol vo dvore, preto chýba záber spredu.
"zimný model". Bol vo dvore, preto chýba záber spredu. (zdroj: -mg-)

zatiahnutá strecha a nosič batožiny
zatiahnutá strecha a nosič batožiny (zdroj: -mg-)

Triumph.

Triumph vyrobil svoje prvé auto v roku 1923. Spoločnosť bola získaná spoločnosťou Leyland Motors v roku 1960 a nakoniec sa stala súčasťou obrovského konglomerátu British Leyland (BL) v roku 1968, kde bola značka Triumph začlenená do špecializovanej divízie BL spolu s bývalými kolegami zo stajne Leyland . Rover a Jaguar . Vozidlá s odznakom Triumph vyrábala BL až do roku 1984, kedy bola značka Triumph vyradená, kde zostala nečinná pod záštitou nástupníckej spoločnosti BL Rover Group. Práva na značku Triumph v súčasnosti vlastní BMW , ktoré kúpilo Rover Group v roku 1994 (wikipedia).

SkryťVypnúť reklamu

Model 1500 HL bol vyrábaný v 70-tych rokoch 20. storočia
Model 1500 HL bol vyrábaný v 70-tych rokoch 20. storočia (zdroj: -mg-)

Špecifikácia HL (High Line) zahŕňala otáčkomer, voltmeter, samostatné palivomery a teplomery, analógové hodiny, nastaviteľný stĺpik riadenia, výškovo nastaviteľné opierky hlavy na sedadle vodiča, vrecká na sedadlách a lakťovú opierku vzadu.
Špecifikácia HL (High Line) zahŕňala otáčkomer, voltmeter, samostatné palivomery a teplomery, analógové hodiny, nastaviteľný stĺpik riadenia, výškovo nastaviteľné opierky hlavy na sedadle vodiča, vrecká na sedadlách a lakťovú opierku vzadu. (zdroj: -mg-)

Niektoré kusy boli vybavené automatickou prevodovkou. (informácie z portálu classiccars-brightwells-com)
Niektoré kusy boli vybavené automatickou prevodovkou. (informácie z portálu classiccars-brightwells-com) (zdroj: -mg-)

Volvo.

Legendárne švédske luxusné automobily, ktorých história sa začala písať v 20-tych rokoch minulého storočia. Neskôr automobilka bola súčasťou koncernu Ford, odkiaľ ju v roku 2010 kúpil čínsky Zhejiang Geely. Ak vás dejiny automobilky zaujímajú, podrobne sú spracované na portáli autozurnal.com.

My si predstavíme dvoch londýnskych krásavcov.

Model P120, ktorý mal na domácom trhu prívlastok Amazon. Začiatok výroby bol v roku 1956, od roku 1958 bol doňho montovaný prvý trojbodový bezpečnostný pás.
Model P120, ktorý mal na domácom trhu prívlastok Amazon. Začiatok výroby bol v roku 1956, od roku 1958 bol doňho montovaný prvý trojbodový bezpečnostný pás. (zdroj: -mg-)

z fotky sa zdá, že model mal plátenú strechu.
z fotky sa zdá, že model mal plátenú strechu.  (zdroj: -mg-)

ešte stará bielo - čierna ŠPZ a elegantné strieborné označenie GB
ešte stará bielo - čierna ŠPZ a elegantné strieborné označenie GB (zdroj: -mg-)

Novší, hranatý model Volvo 240 wagon, vyrábaný v rokoch 1974 až 1993, pričom celkovo sa celosvetovo predalo viac ako 2,8 milióna kusov (wikipédia)
Novší, hranatý model Volvo 240 wagon, vyrábaný v rokoch 1974 až 1993, pričom celkovo sa celosvetovo predalo viac ako 2,8 milióna kusov (wikipédia) (zdroj: -mg-)

kufor bol obrovský
kufor bol obrovský (zdroj: -mg-)

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

Bonus. Štúdiá Harryho Pottera.

Exkurzia do týchto končín bude mať samostatný letný článok.

Teraz sa budeme venovať vozidlám. Aj keď v rozpore s titulkou, nepojazdným (sľúbená nehnuteľnosť ale ešte len príde).

Triple decker.

rytiersky magický autobus.
rytiersky magický autobus.  (zdroj: -mg-)

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

Ford Anglia. Tuším aj lietal.

Toto je v "civile" model 105 de luxe, vyrábaný okolo roku môjho narodenia. Takže u nás by mal vlaky zdarma (vlaky nasledujú v závere).

SkryťVypnúť reklamu

súboj so Zúrivou vŕbou, ktorá rozbíjala autá.
súboj so Zúrivou vŕbou, ktorá rozbíjala autá. (zdroj: -mg-)

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

V exteriéri sa dalo s Fordkou aj zapózovať. Dokonca sme ladili...
V exteriéri sa dalo s Fordkou aj zapózovať. Dokonca sme ladili... (zdroj: -mg-)

... ale zišla by sa možno väčšia konfekčná veľkosť :-)
... ale zišla by sa možno väčšia konfekčná veľkosť :-) (zdroj: -mg-)

Motorka so sajdkárou.

Harryho som dočítal asi len po 4. diel. Priznávam, že neviem, akú úlohu zohrala táto motorka v príbehu...

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

Obrázok blogu

A na záver sa presunieme na nástupište 9 a trištvrte.

táto dievčinka k nám nepatrila. Ale celkom bez ľudí bolo odfotiť lokomotívu nemožné, a toto bola najmenšia fotoskupinka :-)
táto dievčinka k nám nepatrila. Ale celkom bez ľudí bolo odfotiť lokomotívu nemožné, a toto bola najmenšia fotoskupinka :-) (zdroj: -mg-)

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

A sľúbená moderna.

2 požičané vauxhhally, Boli sme nimi v lete na výlete v Cambridgei. Šoféroval som po ľavej strane (posádka na mňa neustále volala "pozor, obrubník")
2 požičané vauxhhally, Boli sme nimi v lete na výlete v Cambridgei. Šoféroval som po ľavej strane (posádka na mňa neustále volala "pozor, obrubník") (zdroj: -mg-)

pokiaľ vám značka "vauxhall" nič nehvorí, vedzte, že je to v Británii "maskovaný opel". Jedná sa o tradičnú britskú značku, ktorej po fúzii s GM ponechali tradičným modelom opel vo zvyšku Európy.
pokiaľ vám značka "vauxhall" nič nehvorí, vedzte, že je to v Británii "maskovaný opel". Jedná sa o tradičnú britskú značku, ktorej po fúzii s GM ponechali tradičným modelom opel vo zvyšku Európy. (zdroj: -mg-)

A to je pre dnes všetko.

Po uzávierke. MGB GT.

Poslali mi naši mladí. O uličku ďalej našli môj obľúbený MG z čias, keď ešte bol britský. Teraz som aj identifikoval model. Je to MGB GT, klasický britský športiak, deklartovaný síe ako 4-miestny, dozadu sa ale vraj nedalo vtesnať ani núdzovo.

Model MGB (nástupca modelu MGA) sa vyrábal od roku 1963 do roku 1995 (!), kupé GT prišlo na trh v roku 1965. Vychutnajte si ho:

kupéčko je dielom štúdia Pininfarina. Vo svojej dobe patrilo MGB k najbezpečnejším autám, aj vďaka veľmi dobrým deformačným zónam (napríklad kapota dlhá temer polovicu celého auta)
kupéčko je dielom štúdia Pininfarina. Vo svojej dobe patrilo MGB k najbezpečnejším autám, aj vďaka veľmi dobrým deformačným zónam (napríklad kapota dlhá temer polovicu celého auta) (zdroj: -sm-)

Design pôsobil veľmi moderne, striedmo a jednoducho a počas dlhej výroby sa veľmi nemenil (info o voze čerpané z portálu garaz.cz)
Design pôsobil veľmi moderne, striedmo a jednoducho a počas dlhej výroby sa veľmi nemenil (info o voze čerpané z portálu garaz.cz) (zdroj: -mg-)

Obrázok blogu
(zdroj: -mg-)

Nabudúce:

Viď súvisiaci článok.

Miroslav Galovič

Miroslav Galovič

Bloger 
  • Počet článkov:  209
  •  | 
  • Páči sa:  957x

Od mala som spojený so školou. Po absolvovaní základnej, strednej a vysokej školy som "prestúpil" za katedru a všetky stupne si zopakoval, tentoraz v opačnom poradí. A občas ma kopne aj spisovateľská múza :-)... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

48 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
SkryťZatvoriť reklamu