reklama

Vzdali sa vlastných automobilov a funguje im to. Estónci sa zamilovali do zdieľaných áut.

V krajine službu carsharingu ponúkajú tri spoločnosti a každá z nich zaznamenala značný nárast po ich dopyte.

Vzdali sa vlastných automobilov a funguje im to. Estónci sa zamilovali do zdieľaných áut.
(Zdroj: Freepik)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V hlavnom meste tejto severskej krajiny, Talline, pripadá na 100 obyvateľov viac ako 45 áut a tento počet má stúpajúcu tendenciu. Zaujímavým faktom je aj to, že tieto autá sú zaparkované a nehybné až v 95 % času. A to nielen v Estónsku. Rovnako v Bratislave či v Košiciach sa ľudia vozia najčastejšie ráno do práce, večer z práce, do obchodu či do školy pre deti. Zvyšok času autá proste oddychujú. Ale vráťme sa späť do Estónska. Pôsobia tu tri spoločnosti, ktoré ponúkajú službu zdieľaných áut. Patrí k nim aj domovská spoločnosť Bolt a jej služba Bolt Drive. Tá carsharing spustila na jar 2021, kedy začala s flotilou zhruba 300 automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predali svoje autá, nové už nechcú

Po takmer dvoch rokoch fungovania spoločnosť oslovila používateľov tejto služby v prieskume*. A výsledky boli viac než zaujímavé. Z vyše 2 500 oslovených až 67 % považuje zdieľanie automobilov za skutočnú alternatívu k vlastnému autu. No čo je ešte ohromujúcejšie, 12 % opýtaných ľudí buď predalo svoje súkromné auto, alebo odložilo rozhodnutie o kúpe auta v budúcnosti. 63 % ľudí, ktorí svoje auto predali, uviedlo, že na ich rozhodnutie mala vplyv práve služba Bolt Drive. A to isté tvrdí až 83 % ľudí, ktorí rozhodnutie o kúpe nového auta odložili. Fascinujúce je, že 21 % opýtaných, ktorí dnes majú v rodine niekoľko áut, plánuje v blízkej budúcnosti aspoň jedno predať. Čo z prieskumu vyplýva? Carsharing výrazne zmenil návyky ľudí v oblasti mobility a má signifikantný vplyv na predaj osobných áut či odloženie kúpy auta v budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kombinovaná doprava je cesta

Čím je to spôsobené? Poviete si, že mať svoje auto vždy poruke je nesmierne pohodlné. Stálo nemálo peňazí, ani jeho údržba a prevádzka nie sú zdarma, tak ho budete využívať tak často, ako sa len dá. Aké by to bolo, keby celá starostlivosť o štvorkolesového tátoša odpadla a človek by sa jednoducho len odviezol tam, kam práve potrebuje? Nasadol do auta a zamieril napríklad na zastávku električky, auto by zaparkoval na záchytnom parkovisku a odviezol sa trebárs na druhý koniec mesta. Tam by ho už čakala kolobežka alebo bicykel a posledných pár sto metrov by sa odviezol na dvoch kolesách. Alebo by sa jednoducho len prešiel. Verte mi, že odparkované zdieľané auto by nestihlo ani vychladnúť a už by malo ďalšieho cestujúceho. Dokazujú to aj čísla z Estónska, kde tieto autá najazdia až 4-krát viac kilometrov ako tie súkromné. Pretože carsharing otvára ľuďom možnosti v oblasti mobility. Učí ich kombinovať a využívať dopravné prostriedky efektívnejšie. Aj samotný estónsky prieskum potvrdil, že pre 58 % respondentov je dôležité, aby mohli pohodlne kombinovať carsharing s inými spôsobmi dopravy a neboli závislí od vlastného osobného auta. Nehovoriac o tom, že pre 54 % je táto možnosť aj finančne oveľa prístupnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo je tento prieskum dôležitý?

Carsharing je vo svete ešte len v plienkach, preto sú tieto údaje z európskej krajiny a mesta podobnej veľkosti a počtu obyvateľov ako Bratislava veľmi dôležité. Je dôkazom výhod tzv. free floating carsharingu (auto si môžete prenajať a vrátiť kdekoľvek v meste, okrem zakázaných oblastí). V Európe máme viac ako 250 miliónov vozidiel a nanajvýš 100 000 zdieľaných áut, čo je menej ako 0,1 %, takže priamy vplyv zdieľania áut na vlastníctvo áut je stále ťažké zistiť. Na ďalší rozvoj a pozitívny prínos pre mestá ako je Tallinn, však prevádzkovatelia carsharingu potrebujú podporu mesta. Skvelým príkladom je Praha, kde majú carsharingové autá od mesta bezplatné parkovanie, čo umožňuje prevádzkovateľom ponúknuť výhodnú cenu svojim používateľom. Vďaka ústretovému prístupu mesta jazdí po Prahe už viac ako 1 500 zdieľaných áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Musíme si uvedomiť – a veľa krajín to už uznalo, že čím viac áut bude v mestách, tým viac problémov súvisiacich s dopravou budeme mať. Alternatívne spôsoby dopravy sú budúcnosť, ideálne v kombinácii s verejnou dopravou. Potom sa budeme môcť príjemne zamyslieť, na čo využijeme uvoľnené mestské priestory. Na parky, zelené plochy, detské ihriská...?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

*O prieskume Bolt Drive

Prieskumu spoločnosti Bolt sa zúčastnilo 2691 respondentov. Polovica respondentov vlastní jedno auto, štvrtina viac ako jedno a pätina respondentov nevlastní vo svojej domácnosti žiadne auto. Najvyšší počet respondentov bol vo vekových skupinách 25-34 rokov (42 %) a 35-44 rokov (31 %).

Autor: Eduard Suchánek

Titulná foto: Freepik

Eduard Suchánek, Mobilné Slovensko

Eduard Suchánek, Mobilné Slovensko

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  25x

Platforma Mobilné Slovensko bola založená v roku 2021 s cieľom premeniť mestá a zvýšiť kvalitu života ich obyvateľov prostredníctvom moderných technológií a využívania dát. Členovia asociácie vytvárajú udržateľné spôsoby dopravy so zameraním na maximálnu efektívnosť, užívateľskú skúsenosť, dostupnosť a udržateľnosť. Prezidentom platformy Mobilné Slovensko je Eduard Suchánek, regionálny riaditeľ Bolt pre CEE. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

reklama

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu