Od hriechu k láske, a naopak, alebo, Výstava neočakávaných asociácií (Skúste uhádnuť...)

Čo má spoločné antická socha a veľkonočné vajíčko z firmy K. Faberge? Moju asociáciu...

Od hriechu k láske, a naopak, alebo, Výstava neočakávaných asociácií 
(Skúste uhádnuť...)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Viac a viac sa hovorí o tom, že sa človek v galérii či múzeu nudí. Ak sa priznám, mám pocit, že expozície v našich galériách a múzeách viac orientujú na odbornú verejnosť, ako na návštevníka. Výstava býva vystavaná na zložitých vzájomných vzťahoch jednotlivých umeleckých diel, alebo na chronologickom princípe. Avšak, ak uvidíte v jednej miestnosti 50 obrazov, ktoré zobrazujú holandské zátišia 17. str., pravdepodobne sa vám nebude chcieť pozrieť si podrobne každý jeden obraz. Samozrejme, ak nie ste študent histórie umenia J, alebo historik umenia, lebo iná zanietená osoba.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Puškinskom múzeu v Moskve sa pred pár týždňami otvorila výstava významného francúzskeho historika umenia Jeana-Huberta MartinaBývajú zvláštne zblíženia“. Jeho výstava je novým chápaním expozície. Ponúka nový jazyk umenia, ktorý prehovára nielen k odbornej verejnosti, ale prioritne k návštevníkovi.

Je to jednoduché. V základe je ASOCIÁCIA- Niekedy sa nám ani nezdá, že by dve umelecké diela z rôznych umeleckých období, ktorých delí niekoľko storočí mohli mať niečo spoločné. Avšak, opak je pravdou. Veď zobrazenie jablka, podľa Martina, dalo základ k zobrazeniu zemegule.

Preto som sa rozhodla zahrať si sama so sebou, ale aj s Vami hru... Virtuálna výstava. Plná nečakaných, a na prvý  pohľad absolútne odlišných umeleckých diel, ale aj nečakaných asociácií. 

Skryť Vypnúť reklamu

Do hry sa zapojte aj VY. Rozhodla som sa, že Vám neprezradím začiatok môjho asociačného radu. Prečítajte si čo Vám ponúkajú mnou vybrané obrazy, kuknite si umelecké diela a skúste uhádnuť, čo bolo na začiatku. (Nie neriešime záhadu, čo bolo skôr Vajce alebo Sliepka).

Čaká nás 13 umeleckých diel. Pri každom umeleckom diele jedna etiketka, teda štítok, ktorý v galérii visí obvykle pri umeleckom diele. Pomôcka. 

Poďme na to!

„Traditio legis“ (Darovanie zákona), Mauzóleum Konstanci, 330 – 350, Rím

„Traditio legis“ (Darovanie zákona)
Mauzóleum Konstanci
330 – 350, Rím
„Traditio legis“ (Darovanie zákona) Mauzóleum Konstanci 330 – 350, Rím  

Čo bolo skôr láska, alebo hriech? A nebola práve láska dôvodom hriešnosti človeka? Alebo to bolo naopak?

            Keď Eva podala Adamovi zakázaný plod bolo to jablko. Alebo to bol citrón? A čo ak to bolo granátové jablko?

Skryť Vypnúť reklamu

            Granátové jablko bolo symbolom raja, preto je aj v girlande, ktorá zdobí scénu darovania Zákonu. Ježiš priniesol do raja boží zákon – daroval ho Petrovi a Pavlovi, dvom ochrancom cirkvi. Ale prečo je tam granátové jablko?

            Čo ak každé jedno zrniečko tohto červeného plodu symbolizuje nové poznanie, ktoré bolo skryté na Strome poznania v Edemskom sade. Ľudstvo prezrelo očami Adama a Evy. A za to boli vyhnaní z raja.

Pre vzájomnú lásku či lásku k poznaniu...

Pektorál Tutanchamona, 18.dynastia, Nové cárstvo, Káhirské múzeum

Pektorál Tutanchamona
 18.dynastia, Nové cárstvo
 Káhirské múzeum
Pektorál Tutanchamona 18.dynastia, Nové cárstvo Káhirské múzeum  

Rubín – drahokam či polodrahokam. Mystický kameň.

            Ľudia si dlho mysleli, že sa v ňom ukrýva krv bohov. Rubín dokázal zabezpečiť človeku životnú energiu a úspech. A samozrejme, pritiahnuť druhé pohlavie...

Skryť Vypnúť reklamu

            A tak všetky oči na faraóna. A teda na Tutanchámona, ktorého pektorál bol nájdený v roku 1922. A bol prekliaty kliatbou faraóna (Išlo o chybu, ktorej sa dopustili archeológovia. Pri otvorení hrobky sa malo istý čas počkať, aby sa vzduch v hrobke prečistil, avšak Howard Carter (1874 – 1939) sa nevedel dočkať nových objavov a tak nepočkali a vošli do priestorov ihneď.)

            Egypťania používali vo svojich šperkoch prioritne nepriehľadné kamene, pretože si mysleli, že je v nich skrytá božská moc, ktorá prešla na nositeľa šperku.

Drahokamy, Alfonz Mucha, 1900

Drahokamy
Alfonz Mucha
 1900
Drahokamy Alfonz Mucha 1900 

     U každého človeka z nás je svoj mesačný kameň. Pre všetkých narodených v júli je to RUBÍN. Ľudia, ktorí sa narodili v tento mesiac by mali prekypovať životnou energiou, no i silným temperamentom. Avšak, sú aj závistliví.

            Rubín zobrazoval kvapky krvi ukrižovaného Ježiša, ale používa sa aj v svadobných náušniciach mladých indických neviest. Je to kameň leta, obdobia lásky v jej najkrajšom kvete. Aj Mucha sa nim inšpiroval, veď Rubín je tak lákavý a láskavý. No pri tom aj pekelne nebezpečný.

 Bez názvu (červená, tmavo-zelená a zelená), Mark Rotko, 1952

Bez názvu (červená, tmavo-zelená a zelená)
Mark Rotko
 1952
Bez názvu (červená, tmavo-zelená a zelená) Mark Rotko 1952 

Rubín nemusí mať iba jednu farbu. Nie je vždy červeným. Má toľko odtieňov, ako Karavadžio na svojej palete.

            Kameň, ktorý dokáže lámať aj lúče slnka. A každý jeden lúč jeho farbu zmeniť dokáže. Je krvavo červený, ale aj svetlo ružový. No, má aj farbu prebúdzajúcej sa jari.

            Rothko svoje diela chcel vystavovať v kostoloch. Veď v jeho obrazoch je duchovnosť zakliata vo farbe. A tu je boj- hriechu a nádeje. Lásky a straty.

(Rothko sa v 60. rokoch podieľal na projektovaní kaplnky. Jej interiér vyzdobil triptychom. Jeho tri monumentálne časti predstavovali maľby vytvorené čiernou farbou, V ich vnútri umelec použil rôzne odtiene hnedej a čiernej. Obrazy boli objednané v roku 1964. Do roku 1967 Rothko namaľoval 14 obrazov a k tomu ešte 4 rezervné obrazy. Rothko sa tak dočkal svojho vlastného chrámu.)

Posledný súd, Monogramista C.Z., 1661, Slovenská národná galéria 

Posledný súd
 Monogramista C.Z.
 1661
 Slovenská národná galéria
Posledný súd Monogramista C.Z. 1661 Slovenská národná galéria  

     Za svoj hriech čakaj trest!

Už je to blízko. Už v diaľke počuť trúby štyroch archanjelov. Už červenie slnko a otvára sa nebo. Na trón Ježiš zasadne, aby každého z nás súdil. Veď on svojou obetou nás vykúpil.

            Posledný súd všetkých čaká. Ohnivá láva a ľudská krv do boja sa dajú. Krv nás očistí. A ak nie, to horúce lávové náručie pekla čaká nás. A kto na nebo sa vznesie toho hory rubínov čakajú.

 Skalický rubín, Alfréd Július Černo, 1965

Skalický rubín
Alfréd Július Černo
1965
Skalický rubín Alfréd Július Černo 1965  

A kde sa pravda skrýva? V červenom víne ju môžeme nájsť.

V Skalici môžete kúpiť ten správny červený rubín, iba v tekutej on je podobe.

A veď reklamu mu musíme urobiť. Veď každý chce pravdu nájsť. A tu vám iba fľaška červeného stačí.

 Sv. Elígius, Petrus Kristus, 1449

Sv. Elígius
 Petrus Kristus
1449
Sv. Elígius Petrus Kristus 1449 

Svätý Elígius za prácou už sedí. Nové šperky už vyrába. Nie pre chudobných, samozrejme, veď aj bohatí si musia niečo závidieť.

A tí boháči medzi sebou – spory, hrdosť a závisť – veď ja mám rubínový náramok a ja iba prstienok s rubínovým očkom.

Portrét neznámej v ruskom národnom kroji, Ivan Argunov, 1784

Portrét neznámej v ruskom národnom kroji
 Ivan Argunov
 1784
Štátna Tretjakovská galéria
Portrét neznámej v ruskom národnom kroji Ivan Argunov 1784 Štátna Tretjakovská galéria  

Neznáma kráska korálmi ozdobená. Sú oni z rubínov? Alebo z korálov? Nevieme, vedel iba maliar. No, veď ženská krása je hriechom strašným.

Tvár bledá, rumenec na lícach, a tu kokošnik so zlatou výšivkou. A tiež kroj národný. Veď červená je ruskou farbou. Keď ešte cár s cárovnou v Kyjeve sedeli.

(Červená farba v ruskej kultúre mala rovnako ako v slovanských kultúrach prioritne ochrannú funkciu. Asociácia červenej krajiny vznikla v roku 1917 po Októbrovej revolúcii, vďaka moci Komunistov, avšak, červená farba sa široko používala aj v umení do roku 1917. Dokonca aj v ľudovej tvorbe. Mala dodávať živosť predmetu, na ktorom bola použitá.)

Kristus v tŕňovej korune, Dirk Bauts, 1470

Kristus v tŕňovej korune
Dirk Bauts
1470
Kristus v tŕňovej korune Dirk Bauts 1470 

Krv.

Červený klam, ktorý zachrániť no i zničiť život môže. Jedna lebo rovno dve, koľko ich po čele padá. Každá jedna kvapka vyššiu cenu ako diamant má.

Je to cena za hriech či lásku večnú?

Brošňa Granátové jablko, VERDURA

Granátové jablko 
VERDURA, 
18 karátov
Granátové jablko VERDURA, 18 karátov  

„Rozlomím najzrelejšie jablko granátové,

Zrniečka do riadku na zápästie rozložím

Červenými kvapkami sladko horia,

Napĺňa sa životnou šťavou a šťastím“

            Granátový náramok, Kira Šargon

(Granátový náramok je aj poviedkou Alexandra Kuprina. Hovorí o nešťastnej láske, kedy si hlavný hrdina uvedomí skutočnosť citu, keď ho stratí. Rubín, je klamstvom, ale stáva sa aj poslednou bodkou v príbehu neopätovanej lásky.)

Veľkonočné drahokamy, firma Karola Faberge, 1898, Múzeum Karola Faberge

Veľkonočné drahokamy
firma Karola Faberge
1898
 Múzeum Karola Faberge
Veľkonočné drahokamy firma Karola Faberge 1898 Múzeum Karola Faberge  

Vajíčko Faberge pre cára urobil. Sliepočku do neho uložil. Do neho ešte malý stojanček maliarsky s portrétom milovaného položil.

            Nielen rubínová škrupinka, ale aj diamantov veľká spústa.

Socha ženy s plodom granátového jablka, 575 prnl.

Socha ženy s plodom granátového jablka
575 prnl.
Socha ženy s plodom granátového jablka 575 prnl.  

Granátové jablko je plodom záhadným. Jeho sladká, no i kyslá chuť, skrytá v červenom župančeku. Bol svätým plodom a či symbolom hriechu?

Odsúdila ho cirkev za to, že antickým bohom slúžil on? A či chyba prekladu len nastala?

Hriešny je, ale aj krásny a „drahocenný“. Pozerajúc na jeho krásu, aj hriechy možno všetky zabudnúť.

Maky, Cedric Morris, 1626, Philip Mould Gallery

Maky, Cedric Morris
1626
Philip Mould Gallery
Maky, Cedric Morris 1626 Philip Mould Gallery  

Jeden a či milión? Vojna je. Nie je dôležité presne povedať, koľko duší umrelo.

Brošňa s makom červeným, aby sme si ich poctu uctili. A to vojna kvôli čomu bola?

Veď za rubínom sa vojny vedú. Veď majetok je na prvom mieste- v podobe či zlata, drahých korení a či moci.

Vtedy toľko krvi pôda vypila. Jej kvapky na horniny kvapli a z nich nové granáty vyrastú, veď majetok hanobiť si treba.

A tu umelec, do svojho sadu vyšiel. A krásu rastliny uvidel. Je to krása, ale čo v sebe skrýva? Osobnú bolesť umelca? Alebo bolesť ľudstva nášho?

(Cedric Morris bol nielen významným predstaviteľom maliarstva, ale bol aj záhradníkom. Hovorí sa, že sa mu podarilo vyšľachtiť viac ako 1000 nových druhov irisov. A pomenoval až 60 druhov rastlín. Veľa ich dostalo meno Benton, po jeho obľúbenom papagájovi.)

 Tak rozprávke? so snahou o poetický jazyk, je koniec. Nečakané spojenie umeleckých diel? Veď umenie je jedna báseň, veď len menili sa v nej slová.

Ak ste našli správnu odpoveď na otázku: "Čo bolo skôr" :) napíšte Váš názor do komentáru. Uvidíme, kto uhádne.

V umení sa skrýva veľa spoločného. A niekedy nám na odhalenie stačí iba „relax“. A ten by sme mali v galérii cítiť. Veď umenie je tu pre človeka. A človek je tu pre umenia. Ak tu nebude človek pre umenie, načo nám vôbec bude?

 

Miroslava Moncmanová

Miroslava Moncmanová

Bloger 
  • Počet článkov:  41
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Rusko-slovenský historik umenia, ktorý sa snaží otvoriť umenie širokej verejnosti a poukázať na jeho bohatosť, pestrosť a individuálnosť Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Skryť Zatvoriť reklamu