Problémom školstva a učiteľov je nedostatok slobody, nie peňazí

Blížiaci sa štrajk pedagogických aj nepedagogických zamestnancov škôl navodzuje v spoločnosti mylnú atmosféru, že zvýšenie platov môže vyriešiť marazmus slovenského školstva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Povedať voličom po rokoch socializmu (ktorý v školstve pretrváva dodnes), že kvalitné školstvo nemôže byť socializovanou službou teda tzv. službou „zadarmo“, je pre súčasnú (a pravdepodobne aj budúcu) politickú scénu nezvládnuteľná úloha. Nie sú ochotní povedať jednu a tú istú skutočnosť trom skupinám ľudí.

Učiteľom, že o ich výplate nemá rozhodovať ministerstvo školstva a VÚC, ale miera kvality, ktorú odovzdávajú svojim žiakom a študentom.

Riaditeľom a rektorom škôl, že ich úlohou nie je napĺňať byrokratické požiadavky ministerstva, ale že majú byť v prvom rade schopnými manažérmi. Že počet žiakov a študentov nemá byť indikátorom toho, koľko peňazí každoročne bude prúdiť do ich škôl, ale že týmto indikátorom má byť miera spokojnosti žiakov a študentov so získaným vzdelaním.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A do tretice povedať rodičom žiakov a študentom, že sú to práve oni, ktorí vďaka priamemu financovaniu, majú mať konečne právo požadovať kvalitu vzdelávania.

Priame financovanie je alfou a omegou celého problému. Rodičia dnes ani len netušia, akou mierou sa podieľajú na financovaní školného svojho dieťaťa (ak nepočítame priame výdavky, ktoré rodičia platia v systéme „bezplatného“ školstva) a teda ani nemôžu vedieť, do akej miery sú oprávnení požadovať kvalitu pre svoje dieťa.

Pri argumentoch typu: A z čoho zaplatiť priame financovanie?, si treba uvedomiť, že už dnes platíme za niečo, s čím nie sme spokojní a nevieme to navyše ovplyvniť. Teda požiadavka na zlepšenie podmienok v školstve by sa mala zmeniť na požiadavku odstránenia tejto agendy z rúk štátu a teda zníženia daňového zaťaženia občanov. O tom, že súkromný sektor zabezpečí vyššiu efektivitu nakladania s prostriedkami, snáď pochybuje len málokto.

SkryťVypnúť reklamu

Máme 23 rokov po slávnom 17. novembri a stále nám nedochádza, že skutočná sloboda je vždy spojená so zodpovednosťou. Preto sa nemožno diviť, že prenášanie zodpovednosti za vzdelávanie našich detí na úradníkov, politikov a ostatných daňových poplatníkov výrazne limituje naše možnosti ovplyvniť daný stav a teda ovplyvňuje priamo slobodu rozhodovania o nás samých.

Súčasná situácia nemôže a nevyhovuje ani učiteľom. Ich nespokojnosť je oprávnená, avšak ich návrhy riešení budú mať rovnaký účinok, ako podávanie opiátov smrteľne chorému. Na chvíľu sa „bolesť“ utlmí, ale vyliečenie v nedohľadne. Súčasný systém poskytuje učiteľom rovnako limitované možnosti ako rodičom a študentom. Totiž všetci učitelia pôsobiaci na štátnych a verejných školách majú jedno spoločné. Jedného zamestnávateľa. Štát, ktorý diktuje podmienky, zaplavuje učiteľov byrokraciou, nehodnotí dostatočne kvalitu pedagóga. Ak učiteľ chce zostať učiteľom, veľa možností na zlepšenie postavenia nemá. Z pohľadu radového zamestnanca sa tak súčasná situácia nejaví ako frustrácia z nízkych miezd, ale frustrácia z nemožnosti veci ovplyvniť a to aj napriek tomu najväčšiemu úsiliu.

SkryťVypnúť reklamu

Einsteinova veta „No problem can be solved from the same level of consciousness that created it.“ (žiadny problém nemôže byť riešený z tej istej úrovne vedomia, ktoré ho vytvorilo) je aj riešením problému slovenského školstva.

PS: To, že súkromné školstvo môže fungovať na všetkých úrovniach a aj v najchudobnejších krajinách sveta, dokumentuje video nižšie:

http://www.youtube.com/watch?v=gzv4nBoXoZc

Stanislav Mošovský

Stanislav Mošovský

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Ekonóm, člen predsedníctva OZ Mladí liberáli a zástanca rakúskej ekonomickej školy Zoznam autorových rubrík:  PolitikaEkonomikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

275 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
SkryťZatvoriť reklamu