Aby som v krátkosti vysvetlil o čo ide – naturalizmus je v týchto disciplínach zastúpený čistým ‘kopírovaním’ reality do nevšedných situácií. Napríklad použitie obkladového kameňa v interiéri by v naturalistickom poňatí nabralo výraz jaskynného prostredia na rozdiel od čisto opracovaného povrchu hotelových hál.Všetko znie pekne a zaujímavo, nebyť problému, že takéto priestory sa veľmi jednoducho a pri troške nedbanlivosti dostávajú do gýčovitosti až ‘disney-landovosti’(ospravedlňujem sa za výraz, ale nič výstižnejšie ma nenapadlo). Mnohým síce môže takéto prostredie vyhovovať, ale len na dočasné užívanie. Preto je naturalistická tvorba vhodná hlavne pre občasné alebo časovo obmedzené využivanie – výstavy a expozície, voľnočasové aktivity a tak ďalej.
Symbolizmus na druhej strane znamená len čiastočné preberanie inšpirácie napríklad z prírodného prostredia, pričom sa v dizajne následne aplikuje buď tvarová, materiálová alebo koncepčná podstata. Hmm... keď to takto po sebe čítam, tak aj sám sa zamotávam. Ide napríklad o inšpiráciu stromom a následné vytvorenie vešiaka podobného tvaru(napríklad z ocele).
Osobne sa s týmto problémom stretávam pri svojom aktuálnom projekte študijného a relaxačného centra, ktoré má študentom anglickej univerzity ponúknuť alternatívu k domácemu a knižničnému štúdiu. Tieto môžu byť totiž často nevhodné. Na internátoch je každý večer iná párty a knižnice zase pôsobia príliš ticho a mnohokrát až zastrašujúco. V hlave sa mi premieta obraz študenta sediaceho pod stromom v parku, čítajúceho svoju obľúbenu knižku... kvapky dažďa štrngajúce o zelené listy... obraz modrého neba s oblakmi meniacimi sa v naše fantázie.Ako však zabezpečiť, aby sa človek v takomto priestore úplne nestratil... ako zachovať funkčnosť a zároveň ponúknuť zážitok?Dilema... a som opäť na začiatku.