reklama

Krížom krážom po cestách Európy - „Nemecko“

„Keď jazdíš cez Nemecko tak vidíš ako tá krajina dýcha...“.Cestný systém v Nemecku je druhý najväčší na svete.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Krížom krážom po cestách Európy - „Nemecko“

Precestovali sme autom tisíce kilometrov krížom krážom po Európe ako aj Severnej Afrike. Ponúkam pár skúsenosti, a zážitkov, možno budú pre niekoho užitočné.

Dlhšie trasy.

Čo sú to dlhšie trasy? No v mojom ponímaní sú to cesty dlhšie tak aspoň 500 km. Skrátka cesty, na ktorých je už vhodné sa aj zastaviť a urobiť si prestávku. Faktom je, že v mojom (našom) prípade to boli skoro všetky cesty, a mnoho krát omnoho dlhšie (bežne cez 1000 km) a niekedy aj cez 3000. Samozrejme, že by ste si mali auto pred odchodom skontrolovať a vziať so sebou do rezervy náhradný liter originálneho oleja do motora.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak máte spolujazdca (spolujazdkyňu), skúste sa približne obliecť rovnako. Ide o to aby ste sa nedostali do situácie, keď bude jednému príliš teplo, a druhému zima. Potom aj tak budete musieť niekde nakoniec zastať, aby sa niektorý buď obliekol, resp. vyzliekol. Za jazdy by som to neodporúčal.  

Ideálne je sa zastaviť aspoň na 15 minút každé 2 hodiny. Nutné - minimálne každé 3 hodiny! Vaše moderné auto (ak je dobre udržiavané a v dobrom stave) mechanicky nepotrebuje odpočinok, ale tieto prestávky na ceste sú mimoriadne dôležité pre vašu vlastnú bezpečnosť, zdravie a úroveň bdelosti. Každých pár hodín si dajte pauzu, aby ste si natiahli nohy, a popri tom že si dáte kávičku, môžete prípadne skontrolovať motor, pneumatiky a kvapaliny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počítajte s prestávkami už pri plánovaní (už v itinerári cesty); pretože jazda na dlhé vzdialenosti bez zastavenia je nebezpečná. Ak ste príliš dlho za volantom, tak sa Vaša vytrvalosť, bdelosť ale aj  reakčný čas sa dramaticky znižujú. Jazdiť bez prestávok sa pochopiteľne dá, ale je to nebezpečné, pretože človek sa stáva byť náchylný zaspať. Aspoň po troch hodinách skutočne zastavte. A keď zastavíte – nezostaňte v aute, ale vyjdite z neho. Ponaťahujte si nohy, keď už iné nie, tak aspoň urobte mini prechádzku okolo auta a kľaknite si (pozrite sa pod auto), skontrolujte aspoň opticky čo sa dá. Ale, samozrejme neotvárajte kapotu nad motorom (keď stále beží, alebo je ešte horúci). Dajte si kávu, minerálnu vodu, Coca-Colu a skúste si niečo zajesť (stačí aj obložený chleba, resp. keksy).  Choďte na záchod, a ak sa cítite unavení, skúste sa vymeniť so spolujazdcom (niekedy úplne stačí pol hodinka, keď bude šoférovať napr. Vaša manželka – aj keď omnoho pomalšie, potom môžete opäť jazdiť Vy).  Nikdy neriskujte jazdu aby ste šoférovali unavený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako bezpečný čas jazdy je vnímaný a odporúčaný celkovo maximálne 8 hodín za deň (so zastávkami každé 2 hodiny). Bez zastávok sa zníži vaša bdelosť, môže sa dostaviť únava, čo môže mať za následok potenciálne riziko nielen pre vás, ale aj pre ostatných.

Najdôležitejšie je sa veľmi dobre vyspať.

Keď som pracoval v Bruseli, musel som každý mesiac prísť domov na Slovensko. Niektoré veci sa totiž nedajú povedať po telefóne a ani nie je vhodné ich dať na papier (o e-maile už ani nehovoriac). Takže každý mesiac to bolo minimálne 1150 km tam a 1150 km spať. Skúšali sme (s manželkou, ktorá bola mojou spolujazdkyňou) rôzne scenáre, ako nájsť najlepšie riešenie. Skúšali sme cestovať cez deň, ráno, večer, v noci a pod. Jedna z verzií bola vyraziť z Bruselu v noci tak, aby sme boli na Nemeckých hraniciach práve keď svitá (v Belgicku sú totiž diaľnice celú noc osvetlené). Porovnávali sme čas a únavu. Najkratší čas bol niečo na 8 hodín (proste náhoda spojená s bláznovstvom – v Nemecku bol sviatok, prázdne cesty, a bolo pod mrakom). Najdlhší bol viac ako 24 hodín – v Nemecku bola na diaľnici havária, a vyše sto živých prasiec tam behalo po diaľnici ako divých.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakoniec sme našli to optimálne riešenie.

Je to úplne jedno, kedy cestujete. Najdôležitejšie je sa veľmi dobre vyspať.

Myslite na vyčerpanie skôr, ako vyrazíte na cestu, a nie potom. Doprajte si najmenej sedem hodín spánku dve po sebe nasledujúce noci pred cestou, aby ste si vytvorili zásoby energie. A potom je najlepšie vyraziť na cestu ráno po dobrom spánku, nie po dlhom, namáhavom pracovnom dni. Na ceste si robte pravidelné prestávky, aby ste zostali svieži a v strehu, zastavujte sa zhruba tri hodiny. A lekári s vecami dokonca radia aby sme sa vyhli (ak sa dá) "vyhnúť sa vedeniu vozidla medzi 13. a 15. hodinou, keď je telesná teplota nižšia a ľudia sú prirodzene ospalí". To je tá siesta, ktorú si múdri ľudia doprajú po obede.

Na dlhšie trasy (podľa cieľa) sa naši slovenskí čitatelia vydávajú z domu (podobne ako kedysi aj my) buď spodnou cestou (Maďarsko), alebo Rakúsko, kde sa ich cesta pokračuje na Jadranské pobrežie cez Slovinsko a Chorvátsko, alebo pokračujú cez Taliansko. Hornou trasou idú zvyčajne najprv cez Českú republiku, alebo trasou Rakúsko a Nemecko. A práve tu sa dnes zastavíme...

Nemecko je unikátna krajina.

V mnohých krajinách, sa často vyskytuje v masmédiách v rozhovoroch s vládnym predstaviteľom (ministrom) otázka: „Ale prečo by sme to nemohli robiť tak ako Nemci?“ Meradlom krajiny - alebo inštitúcie, alebo aj jednotlivca - nie sú ťažkosti, ktorým čelí, ale to, ako ich prekonáva.  Pri takomto teste je súčasné Nemecko krajinou, ktorej je potrebné závidieť. Z ich historickej pracovitosti a precíznosti vyzrela tak, že sa vyrovná len málokto.

Povojnové Nemecko je už dlho známe svojou politickou stabilitou a svojimi hospodársko - ekonomickými schopnosťami. Menej chválený bol azda len dôraz na sociálnu súdržnosť. To krajine umožnilo nájsť svoju cestu cez sériu veľkých výziev - zjednotenie, finančný kolaps, utečeneckú krízu v roku 2015 a teraz pandémiu Covid-19. Nemecko sa nevydalo cestou „rýchleho zbohatnutia“ ako to bolo v USA, alebo iných krajinách, napríklad aj v UK. Dokázalo vytvárať svoje bohatstvo a zároveň malo silnú sociálnu záchrannú sieť. To si všimli aj iní, keď si uvedomili, že krajiny jednoducho nemôžu byť trvalo úspešné, ak sa nevyrovnajú regionálne nerovnováhy. A Nemecko malo v tejto oblasti obrovskú úlohu – doriešiť svoj bývalý Východný blok. V podstate to zvládli a Nemecko má za sebou už polstoročie najdlhší neprerušovaný rast s najvyššou mierou zamestnanosti od znovu zjednotenia a nárastu daňových príjmov. Od roku 2014 má prebytky a splatila veľké množstvo dlhu, pričom stále zvyšovala výdavky a (pred COVID-19) zaisťovala takmer úplnú zamestnanosť. Napriek všetkým obavám, krajina naďalej prekonáva svojich súperov.

Túto situáciu je vidieť aj na cestách, a naši čitatelia to môžu cítiť keď cezeň cestujú. Cesty a svoju infraštruktúru neustále vylepšujú – ako to charakterizoval jeden z našich priateľov:  „Keď jazdíš cez Nemecko tak vidíš ako tá krajina dýcha...“.

Nemecké cesty:

Cestný systém v Nemecku je druhý najväčší na svete a je charakteristický skutočne veľmi živou a rozsiahlou premávkou.

Nemecko je navyše hlavným dopravným uzlom pre celoeurópsku dopravu zo (a do) všetkých smerov.

Nemecké cesty sú nielen veľmi odborne navrhnuté, ale aj vynikajúce vybudované. Komunitné prepojené cesty a okresné cesty sú dvojprúdové, zatiaľ čo štátne cesty sú spojnicami väčších miest a sú označené písmenom L alebo ST. Federálne cesty sú označené číslami B, ako napríklad B45. Pohybujú sa od dvoch do štyroch pruhov. Diaľnice sú vysokorýchlostné.

Deutsche AutoBahn

Nemecká diaľnica je v Európe vďaka svojmu vynikajúcemu inžinierstvu asi takmer dokonalým spojovacím prostriedkom.

Obrázok blogu

V skutočnosti úplne prvá diaľnica na svete (teda cesta s obmedzeným vstupom a výstupom) po ktorej mohli vozidlá vchádzať alebo vystupovať len na určených miestach nebola postavená v Nemecku, ale začiatkom 20. storočia v USA v New Yorku.

Obrázok blogu

V Nemecku sa výstavba prvej diaľnice s kontrolovaným prístupom začala v roku 1913, aj keď Prvá svetová vojna jej otvorenie odložila až na rok 1921. Tzv. „Automobil Verkehrs und Übungsstraße“, bola postavená hneď za Berlínom. Z nej sa predlžovaním a rozširovaním neskôr stala prvá moderná diaľnica v Nemecku. Dodnes zostáva (ako kuriozita) súčasťou siete vozoviek a je doplnená aj pôvodnou drevenou tribúnou.

Hitlerova Reichsautobahn

Nemci plánovali medzimestskú diaľničnú sieť už v polovici 20. rokov 20. storočia, keď bola v roku 1932 otvorená cesta Kolín-Bonn, ale stavba sa začala realizovať naplno až po nástupe nacistov k moci v roku 1933. Nacistická strana bola spočiatku proti diaľničnej sieti s odôvodnením, že táto bude v prvom rade prospešná iba pre bohatých aristokratov, ktorí si môžu dovoliť auto. Ale keď si Hitler uvedomil a akceptoval propagandistickú hodnotu individuálnej mobility – a politiku dostupného „ľudového auta“ – „Volkswagen“ a celonárodnej  cestnej siete (po ktorej sa v budúcnosti môžu rýchlo a ľahko dostať ich vojaci na hranice budúcich nepriateľov) Nacisti vzápätí túto myšlienku nielen ihneď prijali ale aj tvrdo presadzovali. A tak sa Projekt Reichautobahn stal prvou vysokorýchlostnou cestnou sieťou na svete. V roku 1943 boli však práce na Reichsautobahn zastavené (vtedy bolo dokončených asi 2000 kilometrov vozovky).

Obrázok blogu

Po porážke Nemecka bola cestná sieť, ktorá je už neskôr známa ako Bundesautobahn (federálna diaľnica), v zlom stave. Mnoho úsekov nebolo nikdy dokončených, iné boli poškodené bombami spojencov a aj samotná ustupujúca nemecká armáda zničila niekoľko mostov. Je iróniou, že diaľnice v Nemecku sa ukázali byť užitočnejšie pre spojenecké vojenské sily ako pre ich Nemecké. Akonáhle to len bolo možné, začala Nemecká vláda s opravou (a aj rozširovaním) existujúcej cestnej siete a do roku 1964 sa systém rozrástol na 2800 km, a v roku 1984 presiahol 7400 km. Opätovné zjednotenie Nemecka v roku 1990 rozšírilo systém na 10200 km6 , hoci zlý stav diaľnic v bývalom východnom Nemecku - z ktorých mnohé mali úzky stred a nemali obrubníky (podobne ako v roku 1945) - kládol viac dôraz na opravu a modernizáciu. Na prelome storočí nemecký systém diaľnic opäť rástol a v roku 2004 sa stal po USA a Číne tretím najväčším systémom diaľnic na svete. V Nemecku je dnes asi 13 000 km diaľnic (a celkovo asi 650 000 km ciest).

Aby bola zaistená bezpečná jazda vo vysokorýchlostných zónach, majú mopedy, bicykle a chodci na diaľnicu zakázaný prístup, ako aj všetky vozidlá, ktoré idú rýchlosťou menej ako 60 km/h.

Neobmedzená rýchlosť?

Nemecké rýchlostné limity - diaľnica v Nemecku je voľný diaľničný systém. Čo znamená, že tam nie je žiadna obmedzujúca maximálna rýchlosť!

Áno, to, čo ste si práve prečítali je správne, mnoho diaľničných cestných sekcií (ale nie všetky, pozor) nemá stanovenú žiadnu maximálnu rýchlosť.

Nemecký zákon o tom píše doslova toto:

„Každá osoba, ktorá riadi vozidlo, môže jazdiť iba tak rýchlo, aby bolo auto pod kontrolou. Rýchlosť musí byť prispôsobená vozovke, premávke, viditeľnosti a poveternostným podmienkam, ako aj osobným schopnostiam a vlastnostiam vozidla a nákladu.“

Obrázok blogu

Ale ak si nedáte pozor a idete príliš rýchlo, tam kde nemáte, môžete hravo dostať pokutu za prekročenie rýchlosti na diaľnici (Dnes Vám príde poštou domov). Mimo diaľnice je predvolená povolená rýchlosť 50 km/h v mestách a 100 km/h vo vidieckych oblastiach.

Pomalšie znamená naozaj pomalšie!

Bývalá premiérka UK sa zapísala „geniálnym“ , ale nevysvetliteľným výrokom o tom, že „Brexit – znamená Brexit“! Aj tu by sa to dalo parafrázovať - Pomalšie na nemeckých diaľniciach znamená naozaj pomalšie!

V tejto súvislosti sa môžete na nemeckej diaľnici dostať na prvý pohľad do nezmyselnej situácii. Napríklad:

Jazdíte po diaľnici – úsek s neobmedzenou rýchlosťou (zvyčajne tri jazdné pruhy a viac). Potom môže napríklad nasledovať úsek, kde budú stále tri jazdné pruhy, ale obmedzenie môže byť napríklad až do 90 km/h. A potom môže napríklad nasledovať úsek, kde budú iba dva jazdné pruhy, ale obmedzenie bude napríklad 100, resp. 130 km/h, teda proste vyššie... Kde je logika?

Pýtal som sa na to svojich nemeckých kolegov. Odpoveď bola zaujímavá: V prvom rade ma upozornili, že nech sa to zdá akokoľvek nelogické – mal by som to rešpektovať a danú rýchlosť neprekročiť (nakoniec, čo by ste od Nemca mohli iné očakávať, že? – typické „Genauigkeit und Ordnung“, hahaha) , ale dali mi aj vysvetlenie. A to spočíva v tom, že ohraničenie rýchlosti v takýchto prípadoch vychádza z požiadaviek zemských samospráv (mestečiek, dedín), cez ktoré práve vtedy diaľnica prechádza. Ale prezradili mi aj to, že tú rýchlosť dosť často aj kontrolujú, takže pozor, aby sme sa nedostali do nepríjemnej situácie vynúteného platenia pokút. Takže takto to je....

Pokuty za prekročenie rýchlosti sú presne stanovené (predsa Nemecko nie?) a sú v rozmedzí od 10 – 15 Euro za prekročenie do 10 km/h, až po 680 – 600 Euro za prekročenie ohraničenia rýchlosti viac ako 70 km/h (v meste – resp. mimo).

Iróniou je, že zatiaľ čo Nemci jazdia po diaľnici asi najrýchlejšie, o to často jazdia pomalšie v meste. Mnoho mestských oblastí, ako napríklad školské zóny, má iba rýchlosť 30 km/h.

Ak rýchlosť prekročíte, zvyčajne Vás nikto nezastaví, akurát dostanete pozdravný lístok poštou, a to niekedy aj po troch mesiacoch po incidente. Nemecká polícia používa špeciálne kamery, kto prekročí limit o viac ako 30 kilometrov za hodinu, môže počítať so stratou licencie až na tri mesiace plus tvrdá pokuta. Na zbavenia sa nebezpečných vodičov z ciest sa používa pevný počítačový bodový systém. Stále prísnejšie tresty sú na dennom poriadku, hlavne ak ide o drogy alebo alkohol, a najmä ak došlo k nehode.

Pravidlo pravej ruky.

Pozor, Nemci majú komplikovanejšie pravidlo prednosti v jazde. (Ešte horšie je to v Belgicku, ale o tom si povieme nabudúce). Pokiaľ nie je uvedené inak, vodič prichádzajúci sprava na križovatke má prednosť. Len preto, že ste na ulici, ktorá sa Vám zdá byť hlavnou, nemusíte byť na „prioritnej“ ceste. Značka v tvare diamantu (žltá v strede obklopená bielym okrajom) vám však napovie, či ste na prioritnej ceste.

Diaľničné a iné poplatky

Obrázok blogu

V poslednom čase bola veľká diskusia o tom aby cudzinci platili za nemecké diaľnice, zatiaľ to tak však nie je. Platí sa za vstup do centra niektorých miest („Umweltzone“) a za cestu cez dva tunely.

Obrázok blogu

Warnowtunnel

Warnowský tunel prebieha pod riekou Warnow a spája východné a západné pobrežie severne od Rostocku. Tunel má dĺžku 790 metrov a toto je historicky prvá spoplatnená cesta v modernom Nemecku (od 12. septembra 2003).

Herrentunnel

Tunel Herren vedie pod riekou Trave a má dĺžku 780 metrov. Je súčasťou Bundesstrasse 75 spájajúcej Lübeck a Travemünde. Ide o druhý platený tunel v Nemecku. (od 26. augusta 2005).

A ešte sa platí poplatok za cestu cez Roßfeldpanoramastraße.

Obrázok blogu

Táto alpská cesta vedie národným parkom Berchtesgaden na hranici Nemecka a Rakúska. Cesta je dlhá 15,4 km, kde je najvyšší bod je 1 570 m. Je to dosť strmé (či naopak klesajúce) a maximálny sklon cesty je 13% pri prevýšení až 1 100 metrov. Cesta prechádza pomedzi nádherné alpské lúky s nádhernými okolitými výhľadmi.

Super diaľnica, super autá, ale...

Áno, na nemeckej diaľnici si fanúšik rýchlej jazdy môže prísť na svoje. Teda – choď si rýchlo ako vládzeš a zvládzeš. Je to vychutnávka, napríklad v sobotu, v nedeľu zrána, či v iný deň, keď je v Nemecku sviatok. Zvlášť ked je ešte tak pod mrakom, proste radosť jazdiť. Ale iba doobeda.

Obrázok blogu

Už pred obedom môžete stretnúť na cestách vo vynikajúcich vyblýskaných autíčkach tých najlepších značiek šoférov (šoférky), ktoré sa na diaľnici „trajkajú“ stovkou. Niekedy sa vopchajú do stredného pruhu, ktorý sa im nechce opustiť. A tak sa dostávate do situácie, keď vo veľkej rýchlosti dobehnete za také auto, a ono nie a nie dať Vám prednosť, tým že by prešlo do pomalšieho pravého pruhu. A tak sa to k obedu, a podvečer opakuje.... Kto sú to? No predsa dedkovia a babky, ktorí vyrazili na svojich super strojoch vo svojich 80tich, či 90tich rokoch na nedeľný (či sviatočný) obed k svojim blízkym, šoféri, ktorí inokedy sedia doma...

Obrázok blogu

Jazdiť po nemeckej diaľnici je skutočne zážitok. Tá rýchlosť je očarujúca, pre niektorých vodičov to môže znieť skvele ale pre ostatných možno aj trošku zastrašujúce, ale faktom je, že nemeckí vodiči sú skutočne veľmi dobrí a nemali by mať z jazdy v Nemecku obavy. Je však tiež pravdou, ako som to už naznačil inde, že sa to migráciou mení. V Nemecku je veľmi prísny a kvalitný systém získavania vodičských preukazov, čo spoju s kvalitou áut a ciest prináša kvalitné a spoľahlivé jazdenie. Viacerí predstavitelia tých kto prišiel neskôr (už s vodičským preukazom) z iných krajín, kde je otázka dodržiavania disciplíny (Nemecko sic!) otázna, však už systém nabúravajú. Čím ďalej, tým viac môžete stretnúť na cestách tmavších šoférov na nemeckých značkách, ktorí sa žiaľ už správajú bezohľadnejšie....    

Pozor na predchádzanie.

Na nemeckej diaľnici platí pravidlo, že úplný ľavý jazdný pruh nemá byť obsadený, ale je výslovne (ak je to možné) vyhradený na predbiehanie. Neplánujte sa tam dlhšie zdržiavať (tak ako tí dedkovia a babky), pretože sa vždy nájde nejaký vodič, ktorý vás bude chcieť predbehnúť ako keby jazdil na okruhu v Monaco, alebo v Nürburgringu. To však tiež znamená, že je veľmi vhodné aj dobre kontrolovať vo vlastnom zadnom zrkadle, či nie je niekto, kto Vás chce vo veľkej rýchlosti predbehnúť (radšej aj dvakrát), kým sa k tomu rozhodnete Vy sám, pretože môžete podceniť, akou rýchlosťou to auto prichádza. Ak na toto pravidlo pozabudnete, nebuďte prekvapení, keď Vám auto za vami krátko na vás zabliká diaľkovými svetlami. To je signál, že chcú, aby ste zatiahli do pravého pruhu, aby okolo vás mohli bezpečne prejsť.

Parkovanie v Nemecku

Parkovanie tam kde sa nemá sa samozrejme trestá pokutou. Na niektorých uliciach je parkovanie povolené iba pre miestnych obyvateľov (Anwohnerparken alebo Anliegerfrei). Parkovanie v protismere je zakázané.

Niektoré parkoviská vyžadujú parkovací disk (Parkscheibe), ktorý je možné zakúpiť na čerpacích staniciach (Disk by mal byť viditeľný pod predným sklom a ukazovať čas príchodu). Zvyčajné sankcie za porušenie pravidiel parkovania stanovené automatickým riadením času: - do 30 minút - 10 EUR; - do jednej hodiny - 15 EUR; -  do dvoch hodín - 20 €; - až tri hodiny - 25 €; a viac ako tri hodiny - 30 €.

Alkohol

Áno, Nemci zbožňujú svoje pivo a aj šoférovanie. Ironicky sa o ich autách hovorí ako o „najobľúbenejšom dieťati“. Ale pozor, šofér je pod vplyvom alkoholu tu považovaný už pri úrovni 0,03% hladiny alkoholu v krvi v spojení s akýmkoľvek iným dopravným priestupkom alebo nehodou; Pod vplyvom sa považuje aj 0,05% a to aj bez dôkazu. V Nemecku môže byť vodič prinútený podrobiť sa krvnému testu. Ak si teda chcete vychutnať nemecké pivo, kľudne si ho dajte, ale iba ak šoféruje niekto iný.

Čo robiť, ak sa stanete účastníkom nehody?

Ak sa stanete účastníkom nehody, neodchádzajte z miesta činu. Ako vodič vozidla, ktoré sa stalo účastníkom nehody, musíte zostať na mieste aj vtedy ak ste sami najmenej 30 minút, než odídete,. Ak ste účastníkom nehody s inými osobami, musíte si vymeniť osobné a poistné informácie. Opustenie miesta nehody môže viesť k vážnym finančným pokutám a v závislosti od toho, či dôjde k zraneniu iných osôb alebo rozsiahlym škodám na majetku. Môžu Vás uväzniť alebo odobrať vodičský preukaz (aj na mieste).

Skutočne chcete spoznať Nemecko? – Tak odbočte z diaľnice....

Áno, diaľnica je super pomocník pre rýchlu a bezpečnú dopravu. Nič poriadne z nej však obyčajne nevidíte. Kedysi dávnejšie (ešte sme nemali výbavu GPS a ani navigáciu v aute) sme kvôli búrke neodbočili na správnom mieste. Ocitli sme sa úplne inde. Búrka prešla, mi sme pomocou mapy a identifikácie mestečiek a dedín zistili že sme úplne ďaleko od diaľnice. Tak sme pokračovali proste smerom na Západ.

Obrázok blogu

Prešli sme nádherné miesta, oblasti, ktoré boli predtým (pred Šengenskou dohodou) uzavreté pre turistov. Polo opustené farmy, ošumelé hotelíky, krčmičky a nádhernú prírodu o ktorej vtedy nikto nikde nepísal a nepropagoval. Skrátka bolo to nemecké prihraničné pásmo smerom k Holandsku a Belgicku. Potom sme už natrafili aj na napojenie sa na diaľnicu. Očarení však tým, čo sme mali práve možnosť vidieť, sme na diaľnicu ani nešli a takými bočnými cestami sme došli až do Bruselu. Trvalo to síce dlhšie ale bol to nádherný zážitok. Dnes je to už pravdepodobne trošku iné, v rámci cezhraničných aktivít, ktoré sú v EÚ podporované aj finančne, tie oblasti môžu byť aj ďaleko lepšie vybavené. Vybudované hotely, aj domáca infraštruktúra, poopravované cesty. Ak chcete spoznať krajinu (v tom zmysle aj Nemecko) – odbočte z diaľnice, bude to trvať dlhšie, aj trošku komplikovanejšie ale budete veľmi príjemne prekvapení. Stojí to za to.....

Marian Nanias

Marian Nanias

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  236
  •  | 
  • Páči sa:  481x

Jadrovy inzinier ktory prezil cely svoj profesionalny zivot v jadrovej energetike na roznych pracovnych postoch, od prevadzkovania jadrovej elektrarne az po ovplyvnovanie energetickej politiky na urovni EU. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu