Dobrý lekár musí byť skôr zvedavec ako vedec

Po prečítaní kratučkého vedeckého stĺpčeka Petra Celeca o tom, ako dobrý lekár musí byť aj vedcom, som chvíľu ostal nemo sedieť a zízať do rozsvietenej plochy monitora. Zrejme preto, že napriek názvu článoček predsa len mení poradie povedaného a medzi textom hovorí, že len vedec môže byť dobrý lekár.

Debata o článku si pýta niekoľko definícií. Ak chceme vytýčiť vzťah medzi lekárskou profesiou, vedou a premietnutím lekárových schopností do praxe, mali by sme minimálne vedieť, kto je vedec a kto je vlastne ten dobrý lekár (a či sa to náhodou prakticky nevylučuje).

Nuž, či je niečo dobré, záleží vo veľkej miere na našom očakávaní. Prídeme do stánku so zmrzlinami už s tým, že máme istú predstavu o tom, ako chutia. Táto predstava je daná konkrétnou skúsenosťou uloženou v pamäti. Zhusťujú sa do nej tisíceré zážitky pri jej lízaní, hojdajúce sa na špičke jazyka. To nás oprávňuje k istej nespokojnosti, keď chutí menej, ako by sme čakali. Naopak, baživé jaganie očí prezrádza potešenie, ktoré je nad mieru toho, na čo sme zvyknutí.

Sproblematizovať nám to môže fakt, že nie každý sme na kakaovú a banánovú, tak ako ja. A že nie každý sme na zmrzlinu ako takú.

Takže, keď si niekto v predstave vybaví dobrého lekára, môže vidieť doktora Housa ako nevrlo odvrkuje vystrašenému pacientovi a je mu jedno, že nervózne pobehuje po nemocnici, kľaje, poprípade aj niečo šňupe. Hlavne má tu cennú schopnosť (vy)liečiť. Túto schopnosť má osvedčenú, pretože ľudia síce vravia, že je divný, ale každému doposiaľ pomohol. Iní však úctivo ukážu prstom na iného. Na toho v bielom plášti, ktorý ich príbuzného slušne oslovoval, dlho sa s ním zvykol rozprávať a sem tam aj zažartoval. A napokon, ktorý mu dlho držal ruku, keď zomieral. Vôbec im nezáleží na tom, že medicínsku literatúru číta len raz za pol roka a že je rád, že po práci si konečne môže dať dobré pivko a zájsť si na námestie.

Peter Celec čaká od dobrého lekára, že bude izolovať kmeňové bunky z myšacích semenníkov. Avšak, čaká to z opačnej strany, než pacient. Pretože on je lekár i vedec.

Omnoho dôležitejšie ako publikovať v Science a Nature, hodnotnejšie ako mať meno zapísané na mliečnej dráhe PubMedu a kochať sa svojou fotkou na zadnej strane vydarenej vedeckej knižky, je prejavovať záujem.

Záujem však má v sebe ešte čosi momentálne a prchavé. Preto radšej použime slovko zvedavosť. Označuje niečo stálejšie, možno až trvalú osobnostnú vlastnosť, na spôsob zvýšenej pohotovosti k rôznym záujmom.

Veda prináša mnohé objavy, ktoré môžu byť v službách zdravia. Treba do nej pevne zapustiť korene, zvlášť v úlohe lekára. Ale ani pijavici podobné prisanie na vedecké portály nestačí. Je tu niečo, čo možno nazvať umom lekára alebo snáď umením. Je to niečo ťažko naučiteľné a ťažko reprodukovateľné, práve preto, že je to hlboko individuálne. K takému lekárovi chodia ľudia radi, lebo je osobnosťou. To nie je to isté, ako chodiaca knižnica s dvoma nohami a dvoma doktorskými rukami.

Taký lekár je skôr zvedavec, ako vedec, pretože sa zaujíma o pacientov príbeh a súvislosti. Pýta sa viac, než na alergiu a tri hlavné príznaky. Zvedavosť a údiv môžu s krátkym dychom prebehnúť do vedeckých túžob, či ašpirácií. Ide však len o možnosť. Nie nutnosť.

Nešime pre každého lekára plášť, do ktorého sa vtesnajú len niektorí z nás.

Michal Patarák