Chcem, teda som.

Ako sa len zhovievavo uškŕňame nad obrazom polonahých indiánov, ktorých si dobyvatelia kúpili za pár sklíčok, zrkadielok a iných čačiek. Výmenou za to dostali nielen ich zlato, ale onedlho aj ich životy. Toto nebude o Amerike. Bude to o nás. Za pár generácii sme sa zmenili z ľudí na stroje konzumu a mediálneho blúznenia. Imperatív propagandy je všadeprítomný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu
(zdroj: http://izquotes.com/quote/210462)

Orwell dovidel ďaleko za svoju dobu. Ale ani tohto génia antiutópie nenapadlo, že by si ľudia mohli jeho Veľkého brata pozvať domov dobrovoľne, ani vyzúvať sa nemusí. Jeho chápadlá už prestupujú naše životy ďaleko intenzívnejšie ako nevypnuteľná a večne načúvajúca televízna obrazovka. Namiesto teroru a útlaku diktatúry sa nástroje na ovládanie davu dostali do nášho každodenna pozvoľna s hravou ľahkosťou a trblietavým pozlátkom zábavy a luxusu.

Začiatok sa dá vystopovať vcelku presne. Éra konzumu začína podľa mňa menom Edward Bernays. Nikdy ma o ňom neučili, ani som to meno donedávna nepočul. Pritom vymyslel nástroj na ovládanie más a teda čiastočne aj mňa – Propagandu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno je to tá istá Propaganda, ktorá sa tak zapáčila jeho veľkému obdivovateľovi Goebelsovi. S ním to však, ako všetci vieme, nedopadlo práve ružovo a tak Propaganda celosvetovo sama na sebe použila vlastné metódy a po 2. Svetovej vojne sa tie isté nástroje môžu volať už len Public relations. Ako ctihodná náuka sa vyučujú na vysokých školách po celom svete. Skvelá BBC o tomto fenoméne 20. storočia natočila dokument The century of the self.

Bernays, ako Freudov synovec znalý jeho výsledkov, dokonale zaútočil na naše podvedomie, na prežívajúce dieťa v nás a celé ďalšie storočie až dodnes sa nesie v duchu: „Ja chcem“. Éra predtým, ktorá volala „Ja potrebujem“ je zabudnutá a nemoderná. Namiesto množstva slov jediný príklad z dielne reklamnej agentúry: reklama na Renault Megane

SkryťVypnúť reklamu

To podnecované Chcenie más vytvára obrovský dopyt, dopyt produkciu a šialená produkcia so sebou ťahá šialené náklady, šialené plytvanie a šialený zisk.

Je nádherné žiť v dobe, kedy je všetko možné, dostupné a ľahké. To tu ešte nikdy nebolo. Z pohľadu dostatku základných potrieb, zdravotnej starostlivosti, príležitostí, slobody pracovať, študovať, cestovať, spoznávať a vyjadrovať sa žijeme v porovnaní s našimi starými rodičmi zlatú éru. To by ale nebol zákon zachovania energie, aby nám na druhej strane za toto všetko aj mnoho nebral.

Tí, čo potrebujú rozmýšľať aj za hranice dnešného dňa, svojej výplaty, plného brucha a Nového času sa pozastavujú a pýtajú: Aké skutočné hodnoty vytvárame? Kde sa vzali všetky tie veci, ktoré zbytočne zamorujú naše mysle a životy? Čo je to štát, prečo mu dávame väčšinu príjmu a tolerujeme nekonečnú korupciu a šikanu? Kto a ako vychováva a formuje naše deti? Aké sú šance jednotlivca na zmenu, vystúpenie zo systému, alebo aspoň obranu pred jeho najhoršími vplyvmi?

SkryťVypnúť reklamu

A vôbec, čo si z týchto otázok robí naša Galaxia?

Pohybujem sa našťastie medzi mnohými ľuďmi, ktorí takéto otázky nepovažujú za smiešne, ani zbytočné. Nechcú žiť svoj jedinečný život a nerozumieť dianiu okolo. Bohužiaľ fakt, že niečo chápem ešte neznamená, že som proti tomu aj celkom imúnny. A vy?

Tomáš Paulech

Tomáš Paulech

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Aký ľudský tvor! Skoro ako človek.... (RND) Zoznam autorových rubrík:  ZázrakyRodinaAstronómiaeGovernmentVýkrikyZajtrajšie správy

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

43 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

717 článkov
SkryťZatvoriť reklamu