reklama

Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?

Obyčajné vifonky nie sú len tak obyčajné, naopak. Ich história je bohatšia než si myslíte.

Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V Číne existuje aj množstvo spôsobov, ako spraviť rezance z cesta. Nás zaujíma ten najpopulárnejší, a to sú ťahané rezance. Ťahané rezance, čiže lamian, pochádzajú z mesta Lanzhou na severe Číny, kde žije prevažne moslimské etnikum. Ťahané sa volajú preto, že pri ich príprave človek cesto naťahuje, potom preloží na polovicu a znova natiahne. A to opakuje, až kým nemá dlhé tenké slíže. Tieto rezance sú dnes populárne po celej krajine, robia sa na milión spôsobov a ich popularita prerástla aj za hranice Číny. Jednou z krajín, kam sa dostali a kde si ich ľudia nielenže zamilovali, ale aj plne prispôsobili, je Japonsko.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovo lamian sa v japončine číta ako ramen, a pod týmto názvom dnes slíže pozná pomaly celý svet. Veď aj na Slovensku či v Čechách zoženiete kvalitné ramen slíže a pravdepodobne sa už čoskoro dostanú na prvú priečku najpopulárnejšieho japonského jedla v zahraničí, kde sa roky držalo sushi. Ak by vás zaujímali adresy dobrých ázijských potravín a reštaurácií na Slovensku a v Čechách, na mojom blogu nájdete ich zoznam. Zatiaľ je krátky, keďže som dlho nemal šancu žiadne objavovať, ale ak nejaké poznáte, napíšte mi a rád ich doplním.

Japonské rezancové polievky ramen boli hlavnou stravou chudobného obyvateľstva v Japonsku. Stali sa špeciálne vzácnymi po druhej svetovej vojne, kedy v Japonsku vládla obrovská chudoba a v mnohých častiach krajiny bol hlad. Situácia bola veľmi kritická a japonská vláda dokonca zakázala pouličný predaj jedla a prevádzku jedálenských stánkov, aby mohla potraviny lepšie distribuovať samostatne. Rezance ramen sa na chvíľu stali dokonca dôležitým artiklom japonskej mafie Jakuza, ktorá vedela tieto obľúbené polievky predávať aj v čase, keď boli zakázané. A ak sa niekde takýto stánok objavil, stáli sa naňho dlhé rady. Tieto rady uvidel jedného dňa aj tchajwanských obchodník, dnes známy pod japonským nenom Momofuku Ando.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Momofuku Ando a firma Nissin

Momofuku Ando sa vlastným menom volal Wu Baifu, bol Tchajwanec, avšak v období jeho života patril Tchaj-wan Japonsku. Do Japonska sa nakoniec aj odsťahoval a v roku 1966 prijal japonské občianstvo. Jeho meno Baifu sa v japončine číta ako Momofuku a Ando je japonské priezvisko jeho manželky. Dnes je známy ako japonský vynálezca instantných rezancov a zakladateľ obrovskej korporácie na výrobu týchto polievok - Nissin.

K nápadu skúsiť produkovať instantné rezance pre masy ho inšpiroval práve veľký nedostatok jedla v Japonsku. Amerika, ktorá Japonsko vo vojne porazila, sa bála, že sa Japonci a neskôr celá Ázia pridá na stranu komunizmu tak ako Čína. A tak si Japoncov chceli získať na svoju stranu, čo nebolo po vojnových spomienkach jednoduché.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jednou z taktík bola potravinová pomoc vo forme múky. Lenže to by to neboli Američania, keby to neurobili celé zle. Snažili sa Japoncov prinútiť piecť z múky chlieb. Dokonca začali vymýšľať povery o tom, že ryža poškodzuje mozog a jediná správna príloha je americký chlieb. Lenže v Japonsku nikto chlieb nejedol, oni z múky robili rezance, lenže tie sa z tejto darovanej múky ako potravinová pomoc vyrábať nemohli. Rezance z múky mohli vyrábať len súkromní podnikatelia, medzi nimi aj Momofuku Ando. A presne to aj začal robiť, s cieľom vymyslieť recept na naozajstné instantné ramen rezance.

Recept na hit, ktorý dobil svet, instantné slíže tak ako ich dnes poznáme, našiel Momofuku Ando až o desať rokov neskôr v roku 1958. V tom roku na trh uviedol prvé instantné rezance s príchuťou kuracej polievky pod značkou svojej novej firmy Nissin. Ando bol šikovný podnikateľ, kuraciu príchuť si nevybral náhodou, kuracie mäso je jediný druh mäsa, ktoré konzumuje takmer každá kultúra a každé náboženstvo na svete, a podarilo sa mu vďaka tomu uspieť aj za hranicami Japonska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V období, keď Momofuku prišiel na trh s instantnými slížmi, sa už Japonsko spamätávalo z ťažkej krízy a konečne si Japonci mohli dovoliť aj trochu luxusu. A presne to instantná polievka bola. Luxus. Jej cena bola päťnásobná oproti ramenu v reštaurácii, avšak ľudia si ju aj tak kupovali. Jej unikátna chuť a jednoduchosť prípravy doma ľudí fascinovala. Zároveň to bol jeden z prvých luxusných artiklov novej éry japonského ekonomického boomu. Volali ich magic ramen. Prvý rok sa predalo 13 miliónov porcií, v roku 1968 sa predalo 3.5 miliardy porcií ročne a na trhu bolo už niekoľko ďalších výrobcov.

Ako sa vyrábajú instantné slíže

Momofuku Ando nebol prvý, kto s týmto nápadom prišiel. Tri roky pred ním na trh prišla iná firma s takmer totožným produktom, lenže rezance vyrábali bez príchute. Proste suché instantné rezance. A predávali sa zle. Po troch mesiacoch ich firma zavrhla.

Momofuku Ando uspel aj vďaka unikátnej chuti svojich rezancov, ktorú nikto iný predtým nepriniesol. Tajomstvo spočívalo v tom, že cesto je robené z kuracieho vývaru a hotové rezance sa na konci výrobného procesu fritujú v horúcom oleji. Rozpálený olej dostane z cesta všetku vlhkosť, vzniknú tak suché, chrumkavé rezance, ktoré majú silnú príchuť kuracieho vývaru aj bez vody a vďaka mikroskopickým bublinkám vzduchu, ktorá tam vzniknú po fritovaní, sa dajú extrémne rýchlo a jednoducho uvariť, dokonca ich stačí iba zaliať vodou.

Pochopiteľne, fritovanie je aj temná stránka instantných slížov, robí ich to veľmi nezdravými, ba až škodlivými. Zároveň sú instantné slíže jedným z najhorších produktov, čo sa týka spotreby palmového oleja. Aj preto dnes už na trhu nájdete aj zdravé, nevypražené instantné slíže.

Ako sa rezancom Nissin darilo, tak sa im začala rodiť aj konkurencia. Ale tú sa zakladateľovi podarilo opäť prevalcovať v roku 1971, kedy prvýkrát priniesol instantné rezance v plastovom pohári. Jednoduchosť prípravy jedla dostala úplne nový rozmer. Tento produkt instantné rezance v plastovom vrecúšku prevalcoval. Dnes sa polievok v plastovom či papierovom pohári predáva dvakrát viac ako vo vrecúškach.

Podobný husársky kúsok skúsil Momofuku Ando zopakovať aj tretíkrát, v roku 1974 na trh priniesol instantnú ryžu, ale z toho sa nakoniec stal prepadák, veľmi na tom prerobil a z instantnej ryže sa nikdy nestal taký hit, ako z instantných slížov.

Firma Nissin je dodnes rodinná firma a riadi ju syn zakladateľa, ktorý išiel do dôchodku vo veku 95 rokov a rok na to zomrel. V roku 2019 mala firma Nissin obrat 4,3 miliardy dolárov. V roku 1997 založili World Instant Noodle Association a dodnes sa starajú o zásobovanie jedla v oblastiach krízy.

Instantné rezance v Ázii sú ako čipsy u nás. Každý rok prichádzajú stovky nových príchutí, od príchute pizzy cez barbecue až po uhorku či jogurt. Skrátka ako čipsy. Každý deň skoro 300 miliónov ľudí na celom svete konzumuje instantné rezance a ročne sa zje 100 miliárd porcií. Jedli sa už aj na Mont Evereste, vo vesmíre, a stali sa najväčším obchodný artikel v amerických väzeniach. Kým kedysi väzni obchodovali s cigaretami, dnes obchodujú s rezancovými polievkami.

Z luxusu do robotníckej triedy

Doteraz sme sa bavili o tom, že instantné slíže boli na začiatku luxusný artikel a predávali sa niekoľkonásobné drahšie ako bežné rezance v reštaurácii. Ale dnes to už neplatí. Z drahých instantných rezancov spravila lacný artikel čínska firma Kang shifu. Jej názov v preklade znamená Strýčko Zdravie. Vybrali ho, pretože chceli priniesť zdravé instantné rezance do Číny. Vraj upravili receptúry a niektoré napríklad už nevyprážajú.

Ale kým toto sa im asi nedá stopercentne veriť, rozhodne sa zaslúžili o tom, že dnes sú instantné slíže takmer zadarmo. Pretože na to, aby instantné rezance mohli predávať vo vtedy veľmi chudobnej Číne, museli jednoducho cenu stlačiť extrémne nízko. To sa im aj podarilo a v roku 1992 prišli na trh s vlastnými, lacnými instantnými rezancovými polievkami pre robotnícku triedu. Podarilo sa im doslova zatriasť celým trhom, nielenže dnes je Čína najväčší konzument instantných rezancov na svete, ročne sa tu predá 40 miliárd porcií, ale všade na svete cena tohoto jednoduchého jedla klesla naozaj na absolútne minimum. Doby kedy boli instantné polievky jedlom luxusu sa skončili a dnes je to len lacné guilty pleasure.

Pavel Dvořák

Pavel Dvořák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  154
  •  | 
  • Páči sa:  636x

Volám sa Pavel Dvořák, 12 rokov žijem v Číne, píšem blog a natáčam videá o čínskej kultúre a živote v Šanghaji (www.cestycinou.sk); píšem, prekladám a vydávam knihy (www.vydavatelstvorak.sk). Podrobnejšie na www.paveldvorak.sk Zoznam autorových rubrík:  Čína

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu