Tradiční výrobcovia majú silný základ a potenciál aj v online predaji

Písmo: A- | A+

Vzhľadom na silný rast technologických akcií, ktoré trh považuje za silno nadhodnotené, sa do hľadáčika investorov dostávajú takzvané hodnotové akcie. Ide o prístup, ktorý asi najviac reprezentuje legendárny Veštec z Omahy Buffett

Do tejto kategórie spadá aj firma Procter&Gamble, ktorá reprezentuje segment tovarov dennej spotreby a je tradičným výrobcom osobnej hygieny a pracích práškov.

Predzásobenie počas krízy prinieslo silné výsledky

Spoločnosť Procter & Gamble sa koncentruje na značkový spotrebný tovar celkovo v piatich segmentoch: skrášľujúce prípravky, starostlivosť o vzhľad, zdravotná starostlivosť, starostlivosť o textil a domácnosť a hygienické produkty pre celú rodinu. Je na trhu v 180 krajinách v maloobchode, typicky v drogériách a samozrejme supermarketoch so širokým sortimentom. Spotrebitelia firmu poznajú pod značkami ako Ariel, Pampers, Old Spice, Safeguard, Head & Shoulders, Pantene či Mach3. Procter&Gamble dosiahla v minulom roku tržby 72 mld. dolárov. Keďže ľudia zostali doma a v dôsledku paniky sprevádzajúcej pandémiu sa predzásobili produktami osobnej hygieny a starostlivosti o domácnosť, PG zaznamenala od marca 2020 sériu najlepších kvartálnych výsledkov za veľa rokov.

PG sa modernizuje a elektronizuje

Spoločnosť mala v úmysle kúpiť onlinového predajcu dámskych holiacich potrieb Billie, ale tento plán sa nemohol uskutočniť, keďže v decembri Federálna obchodná komisia proti tomuto obchodu vzniesla oficiálnu námietku. Pre spoločnosť je to drobný nezdar a ľudia by si mohli myslieť, že sa tento gigant nebude schopný prispôsobiť novým online predajom. Výnosy spoločnosti z elektronických predajov sa však v súčasnosti pohybujú niekde medzi 11 a 12 %, pričom ešte pred štyrmi rokmi tvorili približne 6 %.

Ako uvádza Euromonitor International, vznik značiek ako Dollar Shave Club a ďalších stáli za poklesom podielu holiacich strojčekov Gillette od PG na americkom trhu od roku 2017 zo 70 % na menej ako 50 %. Veľký nárast nákupov smerovaných priamo na spotrebiteľov priniesol vznik mnohých niche značiek umývacích a pracích prostriedkov a výrobkov starostlivosti o pleť. Tieto odčerpali tradičným výrobcom časť zákazníkov, ktorí sa dovtedy zameriavali na produkty, ktoré mohli nájsť v obchodoch vo svojom okolí. PG dnes robí, čo môže, aby sa modernizovala, čo sa vzhľadom na jej charakter firmy "zo starej školy" dá oceniť ako veľký krok. Vďaka zmenám v globálnej ekonomike aj vnútri firmy sa však zdá, že spoločnosť Procter & Gamble je dnes rovnako stabilná ako bola pred 20 rokmi. Aj jej budúcnosť vyzerá ružovo.

Cena akcie na prekrízovej úrovni je príležitosťou

Ak sa pozrieme na graf, vidíme, že cena akcie PG je dnes na predpandemickej úrovni. Počas marca 2020 klesla cena akcií PG na úroveň maxím z roku 2018 (pokles o 25 % zo 128 USD na 96 USD). V priebehu nasledujúcich štyroch mesiacov sa však vrátila späť a následne rast skončil v roku 2020 až na cene 139,27 USD. Nasledujúci pokles na aktuálnu predkrízovú úroveň je nový stimul, ktorý dáva solídny základ pre ďalší rast.

CapitalPanda-Peric-Procter-Gamble-investovanie
CapitalPanda-Peric-Procter-Gamble-investovanie (zdroj: CapitalPanda-Peric)
Skryť Zatvoriť reklamu