Vyhorenie

Písmo: A- | A+

Prinášam pokračovanie príspevku s názvom: Príprava na pohovor & kariérny rast.

,,Zamyslite sa nad sebou a zhodnoťte, pracujem správne alebo sa len ničím v cudzí prospech ?"

Vyhorenie sa môže týkať  každého. V dnešnej spoločnosti sú jednotlivci a kolektív vychovávaní k tomu, aby dosahovali čo najvyššiu efektivitu a produktivitu.

Nároky zamestnávateľov a tejto doby dokážu však ľudí dohnať až k vyhoreniu, k strate všetkých psychických a fyzických síl a chutí do života. 

Preto si myslím, že je nevyhnutné určiť si hranice naháňania sa za kariérou a či sa oplatí kvôli firme obetovať seba samého, vlastné zdravie a vzťahy.

Predchádzať vyhoreniu je možné len vtedy, ak sme schopní bilancovať svoju schopnosť a pomer prijímania a dávania v celom našom živote.

Vykročiť z komfortnej zóny?

Určite áno, ale z dlhodobého hľadiska si musíte veriť a zachovávať dôstojnosť. Nerobte viac a dlhšie. Rozdiel nech definujú vaše výsledky vychádzajúce z vašich znalostí a schopností, ktoré prinášajú pridanú hodnotu.

Rizikové podmienky: 

·        Dlhodobý stres bez nádaje k zlepšeniu.

·        Nadmerné množstvo práce a časový stres.

·        Chýbajúci pocit podpory, ocenenia, spoločenkého uznania a dôstojnosti.

·        Nedostačujúce finančné a morálne ohodnotenie.

·       Zlá organizácia práce a manažmentu. 

Rizikové osobnosti: 

·        Osoby s narušeným emočným vývojom v detstve.

·        Nízke sebavedomie.

·        Vysoká miera empatie.

·        Nadmerná súťaživosť.

·        Potláčanie emócií

·        Nízkou mierou racionalizácie. 

Riziká v osobnom živote: 

·        Životný partner: (konfliktný, nechápavý,ctižiadostivý alebo žiadny).

·        Nedostatok priateľov.

·        Absencia koníčkov.

·        Zlá životospráva.

·       Chýbajúce plánovanie a vízia. 

Priebeh vyhorenia: 

·        Idealistické nadšenie a preťažovanie.

·        Emocionálne a fyzické vyčerpanie.

·        Dehumanizácia ostatných ľudí.

·        Skrat - konečné štádium, postavenie sa proti všekému a všetkým. 

Príznaky: 

·        Nadmerné úsilie a ambície.

·        Nestíham.

·        Vyčerpanie (fyzické /  emocionálne).

·        Fyzické prejavy, bolesti brucha, hlavy, očí, zmena spánku.

·        Zanedbávanie vlastných potrieb.

·        Vyhýbanie sa konfliktu so zdrojom problému.

·        Strata nadšenia.

·        Izolácia.

·        Únikové fantázie.

·        Zmeny správania.

·        Podráždenosť.

·        Ochorenia (oslabená imunita) a znížený výkon.

·        Vnútorná prázdnota.

·        Depresie.

·       Duševný / fyzický kolaps. 

Prevencia 

Zadefinujte si priority: 

·        Vytvorte si zoznam vašich cieľov a priorít a usporiadajte ich podľa dôležitosti.

·        Pri určovaní ich dôležitosti zohľadnite ich reálnosť a stabilitu.

·       Predvídajte a myslite dlhodobo. 

Rekapitulujte: 

Plánujte a balancujte pracovný aj osobný život tak, aby ste stíhali a mali sa vždy na čo tešiť. 

Nebuďte hrdina: 

Využívajte vaše možnosti a príležitosti, aby úlohy neboli len na vašich pleciach. 

Perfekcionizmus neexistuje: 

Perfekcionizmus je vhodné používať ako vodítko, dokonalosť je však nedosiahnuteľná. 

Komunikujte: 

Hovorte o probléme, zdielajte svoje pocity a príčiny vášho stresu a zaťaženia

Nezabúdajte na seba: 

Budujte a rozvíjajte svoje koníčky, nebojte sa dovolenkovať. 

Majte prehľad: 

Udržujte kontakt so svetom a jeho dianím. 

Cvičte a zdravo sa stravujte: 

Posilníte tak svoju hladinu energie, sústredenia sa a imunity. 

Budujte priateľstvá a vzťahy: 

Je vždy dobre mať svoju spriaznenú dušu alebo bútľavú vŕbu, na ktorú sa môžete obrátiť. 

Nebojte sa vyhľadať pomoc: 

Buďte k sebe úprimný, zaslúžite si to.

Čím skôr si priznáte, že máte problém, tým rýchlejšie a bez následkov sa zotavíte.

 

Skryť Zatvoriť reklamu