Podľa tohto návrhu by nemali na trati Bratislava – Košice zastavovať rýchliky v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom, Trenčianska Teplá a Margecany. Hlavným cieľom tohto návrhu je skrátiť jazdnú dobu z Bratislavy do Košíc o 25 minút. Vynára sa tu viac otázok.
Stojí to za to? Koľko ľudí, ktorý nastúpia do rýchlika v Bratislave ide až do Košíc? Nevyužívajú títo cestujúci radšej IC vlaky? Budú chodiť presne a naozaj prídu do Košíc o 25 minút skôr? Kúpeľné mesto Piešťany má zostať bez rýchlika? Takto sa podporuje turistický ruch?
Pozrime sa bližšie na argumenty tvorcov návrhu. Vraj rýchliky tu zastavujú často a miesto nich budú pre ľudí cestujúcich do práce nasadené regionálne vlaky. Tu sa ponúka vážna otázka, kto ich bude voziť, keď už teraz je výrazný nedostatok rušňovodičov? Nebudú sa odriekať a rušiť tieto vlaky, keď nebude dostatok personálu?
Argumentácia, že tieto stanice sú blízko seba navodzuje otázku prečo teda zostali stanice Bratislava – Vinohrady, keď odchádza rýchlik z hlavnej stanice, prečo po pár minútach má zastavovať, ak treba skrátiť jazdnú dobu? Ďalej sú blízko seba i stanice Púchov – Považská Bystrica, Vrútky-Kraľovany-Ružomberok- Liptovský Mikuláš, Štrba-Poprad, a prečo na to doplatilo akurát napríklad kúpeľné mesto Piešťany?
Leopoldov je prestupným miestom na Hlohovec a Nitru. Vraj budú regionálne vlaky na prestup ťahané až do Trnavy. V poriadku, ale zlepší sa tým komfort cestujúcich a čo prestup na Myjavu v Novom Meste nad Váhom? Do Trenčianskych Teplíc sa dostanete z Trenčína, ale autobusom, nie vlakom, to šlo len električkou z Trenčianskej Teplej. Tá sa stala len atrakciou, no vo vyspelom svete sú podporované práve železničné trate na úkor autobusovej dopravy. U nás nie? Margecany sú prestupnou stanicou na Gelnicu a do celej Hnileckej doliny, kde pracovných príležitostí nie je veľa a Margecany sú prestupom na Košice. Pritom Kysak zostal, hoci podľa vyššie uvedenej logiky autorov je prestup na Prešov možný v Košiciach. Čiže čo sa niekde používa ako argument sa inde nepoužilo. Prečo nie ? Podľa logiky autorov mohli zostať ako rýchlikové stanice napríklad Bratislava hl.stanica, Trnava (prestup na Nitru), Piešťany, Trenčín (prestup na Myjavu už odtiaľto), Púchov, Žilina (prestupy i na Banskú Bystricu), Kraľovany (Orava), Liptovský Mikuláš, Poprad, Margecany, Košice. Tiež by to malo logiku. Vybrali si iné, ale argumenty mi chýbajú. Prečo napríklad zostala Považská Bystrica a Piešťany nie? Veď medzi Púchovom a Považskou Bystricou sa za milióny vybudoval nový most cez Nosickú priehradu, tak ako sa tu využije zrušenie oblúkov a možná jazda rýchlosťou 160 km/h, keď bude stáť rýchlik v oboch staniciach? Veď to je argument prečo nestojí Leopoldov-Piešťany-Nové Mesto nad Váhom, neplatí rovnaká logika?
Celý grafikon je ponímaný ako šetriaci, čo sa síce dá chápať, len nie som si istý, či sa šetrí na správnom mieste a či by nebolo vhodnejšie sa zamyslieť nad zrušením cestovania zadarmo, ako rušením rýchlikových staníc.
Takéto rozhodnutia vyháňajú ľudí z vlakov do áut, čo je úplne opačný trend ako vyspelom svete, napríklad Nemecko, Švajčiarsko.
V poslednej dobe sa situácia s cestovaním vo vlakoch veľmi zhoršila – zníženie počtu vozňov v rýchlikoch spôsobuje preplnené vlaky, nezaraďujú sa reštauračné vozne ani v rýchlikoch do Košíc, čo u ľudí vyvoláva negatívne reakcie, o kultúre cestovania nemožno vôbec hovoriť a nový grafikon môže ešte viac zhoršiť situáciu.