Problem Based Learning - liek na choroby nášho školstva.

V každom z hodnotení krajín sa naše vzdelávanie pohybuje v hodnotení v strede, resp. okupuje priečky na ktorých ho radi nevidíme - testovanie PISA, ranking OECD alebo QS World Universities Ranking.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (36)

Spolu sa rýchlo zhodneme na faktoroch, ktoré nám bránia skončiť v hodnoteniach vyššie. Nedostatok financií a netransparenté rozdelenie peňazí, slabé prepojenie vzdelania s praxou, materiálne a personálne vybavenie len ťažko porovnateľné so svetom, celková atmosféra na školách, či časté zmeny vo vedení rezortu školstva. To všetko sú objektívne príčiny, ktoré nás držia v hodnoteniach dole. Nie sme v tom sami, s podobnou situáciou sa stretneme takisto u našich susedov napríklad v Čechách či v Maďarsku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predpokladajme, že celková filozofia nášho školstva reflektuje na zaužívané schémy vzdelávacieho procesu začiatku 90. rokov. Stále používame koncept subjektovo orientovanej výuky (memorovanie scrípt, poučiek a definícií, kde profesor je autorita dohliadajúca "z výšky svojho postavenia" na študentov, prijímanie faktov ako "status quo", prednášky v aulách, ktoré svojou veľkosťou neprajú otvorenej diskusii, etc.)

Subjektovo orientovaná výuka.
Subjektovo orientovaná výuka. (zdroj: Naše školy)

Fíni, Dáni, školy v Holandsku, či vo Veľkej Británii si už v 80. rokoch uvedomili nutnosť zmeny filozofie vzdelávacieho systému a prišli s konceptom PBL - Problem Based Learning ( problémovo orientovaná výuka). Podľa definície PBL ide o pedagogiku, ktorá je zameraná na študentov. Študenti sa učia o predmete prostredníctvom skúseností s riešením otvoreného problému cez tzv. “Study cases”.

SkryťVypnúť reklamu

Proces PBL sa nezameriava na riešenie problémov s definovaným riešením, ale umožňuje vývoj požadovaných zručností v závislosti od študijného odboru. Zahŕňa individuálne získavanie poznatkov, zdokonalenú skupinovú spoluprácu a skupinovú komunikáciu. Posilňuje kritické myslenie študenta, samostatné overovanie zdrojov a štúdijných materiálov a podporuje kontinuálne vzdelávanie v tímovom prostredí.

Problem Based Learning
Problem Based Learning (zdroj: Zahraničné školy)

PBL zahŕňa prácu v malých skupinách študentov, kde každý študent preberá v rámci skupiny a zadania konkrétnu úlohu. Identifikuje to, čo študenti už vedia, čo potrebujú vedieť a ako a kde získať prístup k novým informáciám, ktoré môžu viesť k vyriešeniu problému. Úlohou lektora je uľahčiť učenie tým, že podporuje, riadi a monitoruje proces učenia.

SkryťVypnúť reklamu

Jednoducho povedané, ide o prácu v malých študentských skupinách, ktoré riešia konkrétne "problémy". Analýzu aplikujú študenti na základe zvolených teórii a ich správne zvolenie koordinujú s profesorom. Ten je prítomný na hodinách skôr ako poradca a sprievodca, než ako nedotknuteľná autorita.

Nie všetko je len o peniazoch a možno by nám pomohlo sa zamerať skôr na zmenu celkovej stratégie a smerovanie nášho vzdelávania. Na to čo a ako chceme študentov naučiť. Uvedomiť si, že svet mimo univerzitných múrov sa zmenil, mení a bude meniť rýchlosťou, na ktorú máme problémy reagovať sami individuálne ako osoby.

SkryťVypnúť reklamu

Netreba ani vymýšlať už vymyslené a stačilo by sa len inšpirovať s krajinami, ktoré končia v rebríčkoch nad nami. Dánsko, Holandsko, UK, atp.

Roman Hutira

FREE Download: Kniha Krok vpred – komplexný sprievodca štúdiom v zahraničí.

Roman Hutira

Roman Hutira

Bloger 
  • Počet článkov:  129
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Verím, že každý z nás je strojcom svojho štastia. Sami si vieme ovplyvniť vlastný osud a tým ďalej pomôcť druhým. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

43 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

278 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
SkryťZatvoriť reklamu