reklama

Zabudnutý celuloid: Thirteen Women (1932)

Je film Thirteen Women z roku 1932 prvým slasherom? Dnešný pohľad do dejín kinematografie sa pokúsi dať odpoveď.

Zabudnutý celuloid: Thirteen Women (1932)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako sa časy menia! Pred 30 rokmi sme nadšene sledovali, aký nový titul sa objaví v lokálnej požičovni, o pár rokov nato - s nástupom internetu - sliedili po kópiách filmov, ktoré sa k nám ešte nedostali (kto pamätá ten strašný kinorip Episode 1: Phantom Menace?), aby sme si dnes mohli pohodlne hovieť v teple našich domovoch streamujúc všetko možné z Netflixu či iných streamovacích kanálov pár stlačeniami na diaľkovom ovládači.

Paradoxne ma však ošiaľ, ktorý ešte u niektorých stále vládne pri ságach ako Star Trek či Star Wars, alebo, povedzme, John Wick a ďalšie, nejako obchádza a čoraz viac sa nostalgicky obzerám za snímkami, ktoré som nemali ako vidieť. Jednak preto, že sa počas môjho života na televízne obrazovky či plátna kín nedostali, prípadne preto, že sme boli kedysi v nesprávnom geopolitickom tábore. Nuž, taký je život.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme, filmové štúdiá od vzniku filmu ako média vyprodukovali obrovské množstvá filmov či seriálov a aj keď sú mnohé navždy stratené (ako napr. legendárny svätý grál filmových fanúšikov London After Midnight), stále nám ostáva toľko možností…a na vzbudenie pozornosti pritom stačí len nedbalá poznámka v online článku.

Dnes som totiž mal chuť zhliadnuť niečo z prvých slasherov, a keďže mám rád, keď idú veci po poriadku, otázka bola – zhliadnem opäť Ecologia del delitto (Bay of Blood, taktiež známy pod názvom Twitch of the Death Nerve či Blood Bath, 1971) legendárneho talianskeho režiséra Maria Bavu, alebo Dear Dead Delilah (1972), jediný režisérsky počin Johna Farrisa?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeden filmový nadšenec však poukázal na úplne iný počin...film z roku 1932, Thirteen Women, s Irene Dunne a Myrnou Loy v hlavných úlohách. Proto-slasher? No, poďme sa na to pozrieť.

DVD obal remastrovanej verzie Thirteen Women
DVD obal remastrovanej verzie Thirteen Women 

Thirteen Women patrí do kategórie tzv. pre-Code filmov, teda filmov, ktoré vznikli pred prijatím tzv. Hays Code v roku 1933, čo bol súbor obmedzení, ktoré Hollywood prijal, aby nejakým spôsobom očistil svoje renomé pred americkou spoločnosťou. Kódex zakazoval vo filme vulgarizmy, sugestívnu nahotu, grafické alebo realistické násilie, sexuálne obťažovanie a znásilnenie. Mnohé filmy preto boli cenzurované a cenzúre sa nevyhol ani tu spomínaný snímok Thirteen Women, kde cenzorovi padlo za obeť asi 14 minút filmu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hays Code však umožnil rozmach nezávislých filmových štúdií, ktoré boli – a prakticky dodnes sú – zodpovedné za všetok ten filmový odpad a brak, ktorý máme tak radi :)

Tiffany Thayer
Tiffany Thayer 

No ale späť k filmu. Ide o sfilmovanie bestselleru Tiffanyho Thayera s rovnakým názvom (teda, Thirteen Women, ak by niekto zabudol) z toho istého roku, aj keď oproti knihe ide rozhodne o veľmi jemné spracovanie. Povedané komentárom z NeglectedBooks.com: „Vedľa Thayera, Harold Robbins, Danielle Steelová alebo dokonca priemerný autor harlekýnskych románov vyzerá ako Lev Tolstoj.“ Asi tak nejako.

C. Henry Gordon (civilná snímka)
C. Henry Gordon (civilná snímka) 

A že o čom to teda je? Film rozpráva príbeh 12tich spolužiačok (teda, aby som bol úplný, 13), ktoré postupne zomierajú potom, ako dostanú list od astrológa menom Swami Yogadachi (C. Henry Gordon), v ktorom im oznamuje, že ich osobný horoskop im predpovedá nie veľmi veselú budúcnosť – niečo v tom zmysle, že mesačný lístok na MHD by som si už nekupoval. A čo čert nechcel, ono to tak aj vychádza.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čoskoro sa však dozvieme, že Swamim manipuluje nádherná, mysteriózna Ursula Georgi, bývalá spolužiačka našich titulných 12 žien. Veci sa totiž majú tak, že babenka je rasová miešankyňa, a 30. roky 20. storočia neboli zrovna priaznivou dobou pre takéto typy. Ovládajúc však umenie podvedomej sugescie (či ako to nazvať), Ursula je schopná prinútiť svoje ex-spolužiačky k neveselým činom. No ani ona však nie je schopná ovplyvniť vôľu hlavnej hrdinky Laury Stanhope (Irene Dunne), a tak sa snaží ublížiť Bobbymu, Laurinmu synovi. Ako to všetko dopadne? Sme v 1932, dobro víťazí nad zlom, takže sa nemusíte obávať.

Film má len 59 minút, no keďže v dávnych dobách sme netrpeli 15 minút trvajúcimi záverečnými titulkami, tak tá stopáž je v podstate v poriadku, film odsýpa, ako má a vcelku nie je sa na čo sťažovať. Teda, ak niekto nečaká moderné CGI efekty – tie tam fakt nie sú.

George Archainbaud
George Archainbaud 

Režisérsku stoličku obsadil americký režisér francúzskeho pôvodu George Archainbaud (1890-1959), ktorého pomerne obsiahlu filmovú tvorbu prakticky nepoznám (ak nerátam seriály The Lone Ranger (1949-1950), Hopalong Cassidy (1952-1954) a film Apache Country (1952)).

Irene Dunne
Irene Dunne 

Hlavnú úlohu, Lauru Stanhope, stvárnila Irene Dunne (1898-1990), prezývaná „First Lady of Hollywood“, Dunne bola považovaná mnohými za najlepšiu herečku tzv. „Zlatej éry Hollywoodu“, ktorá nikdy nezískala Oscara.

Myrna Loy
Myrna Loy 

Jej protivníčku, Ursulu Georgi, si zahrala Myrna Loy (1905-1993), ktorá bola v roku 1936 menovaná za Kráľovnú filmov (za Kráľa bol v rovnakej ankete označený Clark Gable). Medzi jej početnými úlohami je nutné spomenúť prvý zvukový film, The Jazz Singer (1927), kde sa objavuje ako členka zboru (ale bez uvedenia v titulkoch filmu).

Peg Entwistle
Peg Entwistle 

Jedna zaujímavosť – Peg Entwistle, pre ktorú bola úloha Hazel Clay Cousins v tomto filme jej jediným filmovým kreditom, spáchala dva dni po premiére filmu (18. septembra 1932, film mal premiéru 16. septembra) samovraždu skokom z písmena „H“ nápisu Hollywood (vtedy Hollywoodland). Faktom je, že jej rola padla z veľkej časti za obeť nožniciam cenzora.

Ešte dodám, že film je dostupný na DVD (napr. prostredníctvom Amazonu).

Na záver musím povedať, že ma sledovanie týchto starých filmov neskutočne baví – čo ma vcelku aj prekvapuje (ale na strane druhej, ja si nepotrpím na farebný film, efekty a neviem čo).

Vzhľadom na to, že filmy zlatej éry Hollywoodu sú pre mňa – a predpokladám, že nielen pre mňa – veľkou neznámou, rozhodne budem v ich objavovaní pokračovať.


P.S.: A nie, Thirteen Women nemá so slasherom nič spoločné.

P.P.S.: Fotografie v článku sú použité výlučne na ilustračné účely, autor článku (ja) si v žiadnom prípade nenárokuje voči nim žiadne autorské práva.

Rudolf Schütz

Rudolf Schütz

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  27x

Otec rodiny, milovník filmov, hudby a literatúry, recenzent, videotvorca - samouk, prekladateľ a večný študent. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu