
V pripojenej tabuľke názorne vidieť rozdiel medzi čistým príjmom súčasným - a po "reforme" - vrátane percentuálneho vyjadrenia.
Tentoraz uvádzam prepočty s menším rozstupom - po 50 € - a iba v príjmových skupinách do 1600 € hrubej mzdy. Vo vyšších úrovniach (nezaoberala som sa ďalej - od ktorej hranice mzdy) už vstúpi do prepočtu obmedzenie v maximálnych odvodoch - takže výsledok má odlišné vzorce a následne oveľa vyšší nárast čistého príjmu. (Tam naozaj bude platiť zvýšenie čistého príjmu i o viac %.)
Za rok 2010 ešte existovalo uplatnenie nezdaniteľných častí základu dane na doplnkové dôchodkové sporenie, účelové sporenie, životné poistenie. Toto už od 1.1.2011 neplatí. Prepočet a suma sa síce ukázala vo výplate len 1x naraz - po ročnom zúčtovaní - ale bola. Tento rok v reále čistej mzdy vďaka zmene zákona máme mesačne o 6,30 € menej.
V tomto kontexte - ako sa v skutočnosti "zvýšia" čisté príjmy zamestnancov od roku 2012 ?
Jedinou výhodou daňovo-odvodovej reformy je zjednodušenie prepočtov.
Ostatné dopady pocítia hlavne nízkopríjmové skupiny. Ak táto "reforma" v dnešnej podobe prejde - bude to negatívne pre väčšinu bežných občanov - zamestnancov (i dôchodcov). Stále tu totiž máme pomer cca 75 % zamestnancov voči 10 % živnostníkov.
Taktiež v rámci znižovania odvodov a dofinancovávania deficitu v sociálnej a zdravotnej oblasti z "ľubovôle" 150-tich "zákonodarcov" - veľmi tvrdo sa rysuje dopad na všetky nízkopríjmové skupiny, chorých a dôchodcov.
Takže - koho to chcú naši "reformátori" alebo ich "tlmočníci" vlastne oblázniť?
(Obávam sa milí naši volení zástupcovia - že si touto nedomyslenou "reformou" veľmi kvalitne kopete vlastný hrob...)