Ako využiť svetlo na zvýšenie energie, nálady a výkonu? (1. časť)

Tento článok bude o tom ako docieliť, aby naša biológia a prostredie pracovali pre nás, nie proti nám.

Ako využiť svetlo na zvýšenie energie, nálady a výkonu? (1. časť)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Jeden z kľúčových faktorov je svetlo.

Pred samotným textom článku ešte medical disclaimer: Obsah tohoto článku slúži len na informačné alebo vzdelávacie účely a nenahrádza odbornú lekársku pomoc alebo konzultácie so zdravotníckymi pracovníkmi.

A teraz preskúmame (a možno aj zvrátime) niekoľko rozšírených názorov o svetle – od osvetlenia v obývačke, cez žiarivky v obchodoch a kanceláriách až po slnečné svetlo, ktorého sa ľudia naučili báť.

Vedecká komunita sa za posledných niekoľko rokov naučila veľa o funkcií mitochondrií. Tieto malé „elektrárne“ produkujú bunkovú energiu vo forme adenozíntrifosfátu (ATP), ktorá udržuje telo v chode. Mozog, srdce a (ak ste žena) vaječníky obsahujú najvyššie koncentrácie mitochondrií, s 5 – 10-krát väčším počtom mitochondrií na bunku, ako sa nachádza kdekoľvek inde. Mitochondrie medzi sebou komunikujú po celom tele, takže keď niektoré mitochondrie trpia, trpia všetky, a keď ich podporujete, celé vaše telo cíti rozdiel.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

slnko ako liek
slnko ako liek (zdroj: pexels.com)

Svetlo je faktor, ktorý hrá významnú úlohu, keď signalizuje mitochondriám, aby robili veci a kedy ich majú robiť. Rôzne svetelné frekvencie spúšťajú rôzne činnosti v bunkách. MITOCHONDRIE PROSTE POTREBUJÚ SVETLO – celé spektrum slnečného svetla t.j. aj UV SVETLO a aj INFRAČERVENÉ.

Pozrime sa na najsilnejšie mitochondriálne svetelné zlepšováky a na to, ako sa dajú využiť v prospech zdravia.

  1. Slnečné svetlo – vitamín D a hormonálna rovnováha

Zo slnka máme možnosť dostať celé svetelné spektrum (písala som to tom v tomto článku TU) – rovnaké svetlo, pod akým sa naše telá za miliardy rokov vyvinuli, na rozdiel od škodlivých bielych LED diód a žiariviek vo väčšine budov, ktorým chýbajú mnohé spektrá, ktoré sú potrebné pre zdravie.

Skryť Vypnúť reklamu

Slnečné svetlo je biologický signál, ktorý spúšťa produkciu vitamínu D v ľudskom tele. Môžete si však povedať: „Môžem si vziať doplnok vitamínu D! A čo rakovina kože?!“

Suplementácia vitamínu D môže byť vhodná v opodstatnených prípadoch, ak to robíte pod dohľadom lekára, ktorý vie, čo robí. Ale slnečné svetlo nielenže prispieva k priamej tvorbe vitamínu D vo vašom tele; aktivuje aj vitamín D premenou na vitamín D sulfát. Takže ak aj dopĺňate dostatočné množstvo syntetického vitamínu D, stále nedostávate celé spektrum výhod, pretože iba slnečné svetlo môže produkovať vitamín D sulfát.

Navyše, vitamín D vo forme doplnkov sa môže vo vašom tele hromadiť a dosiahnúť toxické hladiny [1]. Nikdy sa nepredávkujete vitamínom D zo slnečného žiarenia – telo ho prestanete produkovať, keď dosiahne optimálnu hladinu. Pri nerozumnom vystavovaní sa slnku sa pokožka môže spáliť a bude nasledovať štípanie kože, ktoré súvisí s rakovinou kože, ale dá sa tomu ľahko vyhnúť tak, že zostanete na slnku kratšie, podľa typu pokožky.

Skryť Vypnúť reklamu

UV svetlo je silné a existuje spojenie s rakovinou. Nadmerná expozícia môže viesť k spáleninám, ktoré môžu spôsobiť rakovinu, pigmentové škvrny a vrásky. Nadmerná expozícia vašim očiam môže spôsobiť trvalé poškodenie zraku, ale to neznamená, že by ste sa UV svetlu mali úplne vyhnúť. Je to všetko o nájdení správnej dávky: 10–20 minút priameho slnečného žiarenia na čo najväčšiu časť tela každý deň. Aby vaše telo správne fungovalo, potrebuje nejaké UV svetlo [2].

Cholesterol sulfát

Na výrobu cholesterol sulfátu z cholesterolu potrebujete aj slnečné svetlo. Ľudské telo používa cholesterol sulfát ako prekurzor všetkých steroidných hormónov – inak povednané bez slnka telo nevytvorí optimálne hladiny kortizolu, testosterónu či progesterónu. Na tieto procesy potrebuje telo aj síru (napr. vaječné žĺtky) a priame slnečné svetlo – na katalyzovanie týchto reakcií.

Skryť Vypnúť reklamu

Testosterón

K optimálnej hladine testosterónu prispieva aj slnečné svetlo [3]. Testosterón je hlavným hormónom pre mužov aj ženy. Určuje svalový tonus a zloženie tela, sebadôveru a sexuálnu túžbu.

Oxid dusnatý

Oxid dusnatý (NO) je signálna molekula v ľudskom tele, ktorá spôsobuje vazodilatáciu alebo rozšírenie krvných ciev. Predchádza tak infarktu a zlepšuje športový výkon a regeneráciu. Počuli ste už o cvikle alebo šťave z repy ako o predtréningovom doplnku? Dusičnany v repe zvyšujú prietok krvi a kyslíka do svalov, čím zvyšujú výkon a vytrvalosť. Slnečné svetlo tiež zvyšuje hladiny oxidu dusnatého v tele [4].

Lepší prietok krvi znamená väčší transport kyslíka a živín cez ľudské telo a efektívne odstraňovanie bunkového odpadu. To je tiež spôsob, akým oxid dusnatý znižuje krvný tlak a zápal.

Endorfíny a dopamín

Slnečné svetlo nám pomáha uvoľniť sa a zbaviť sa stresu prostredníctvom uvoľňovania endorfínov [5]. Tieto hormóny môžu tiež pomôcť znížiť bolesť, podporiť hormonálnu reguláciu a dokonca inhibovať rast rakoviny [6, 7, 8, 9, 10].

Slnečné svetlo tiež zvyšuje uvoľňovanie dopamínu a dopamínové receptory vo vašom tele. To je dobrá správa, ak niekto trpí depresiou alebo sezónnou afektívnou poruchou, pri ktorých bývajú nízke hladiny dopamínu, a dokonca aj Parkinsonovou chorobou, pri ktorej sú dopamínové neuróny poškodené [11]. Vyššie hladiny dopamínu tiež znamenajú, že budete mať väčšiu motiváciu a budete menej náchylní na návykové správanie (viď. závislosť od mobilu, scrolovanie na instragrame a youtube, atď). Pred Prozacom (liek na depresiu) lekári posielali depresívnych ľudí a alkoholikov do solárií — priestorov so sklenenými stenami a stropmi. Dopamín zo slnečného žiarenia totiž zlepšuje náladu a uľahčuje odvykanie.

Ako na to: Ako prípravu niekoľko týždňov pred samotným sa opaľovaním pod UVB sa vystavujte infračervenému slnečnému spektru (ideálne celým povrchom tela), a potom keď vyjde UVA. (Informáciu o východe slnka = infračerveného svetla, UVA a UVB uvádzam na konci tohoto článku: TU – vyžarované slnečné spektrum sa totiž mení podľa fázy dňa a ročného obdobia). Následne si doprajte podľa typu pokožky každý deň 5 – 20 minút slnečného žiarenia (bez opaľovacích krémov) na holú pokožku.

Článok bude pokračovať druhou časťou, prihláste sa na odber, aby Vám pokračovanie neuniklo TU pod čánkom alebo ma môžete sledovať aj an Instagrame TU: https://www.instagram.com/TemaZdravie.sk/.

Ďalšie zaujímavé články nájdete na mojom webe: https://TemaZdravie.sk

Pozývam Vás aj do skupiny na Facebooku, kde môžeme na túto tému diskutovať TU: SK&CZ BIOHACKING / MITOCHONDRIE / EMF / DLOHOVEKOSŤ / ZDRAVIE / ENERGIA

Zuzana Srncová Gajdošova

Zuzana Srncová Gajdošova

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  20x

Som manzelka, mama 2 uzasnyh dcer, venujem sa cestovaniu, zdraviu a zivotnemu stylu, vareniu a aktivnemu oddychu a relaxu. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Skryť Zatvoriť reklamu