Najlepší vitamín D – strava, doplnok alebo zo slnka?

Optimálne hladiny vitamínu D môžu zlepšiť Vaše zdravie a choroby. Čo je najlepší zdroj? Strava, slnko alebo doplnok?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Vitamín D je úplne iný ako väčšina ostatných vitamínov.

Je to totiž steroidný hormón, ktorý sa vytvára z cholesterolu, keď je naša pokožka vystavená slnku. Z tohto dôvodu sa vitamín D často označuje ako „slnečný vitamín“.

V dnešnej dobe trpí nedostatkom vitamínu D takmer polovica populácie. Je to kôli životnému štýlu – veľa ľudí má zamestnanie v interiéri, nedostatočne sa vystavujú slnku a preto je potrebné sa zamyslieť nad tým, ako vitamín D doplniť.

Čo je vitamín D?

Vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch, čo znamená, že sa rozpúšťa a ukladá v tukoch a olejoch a môže sa v tele teda uložiť na dlhú dobu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V strave existujú dve hlavné formy vitamínu D (1):

  • Vitamín D3 (cholekalciferol) – nachádza sa v niektorých živočíšnych potravinách, ako sú tučné ryby a vaječné žĺtky.

  • Vitamín D2 (ergokalciferol) – Nachádza sa v niektorých rastlinách, hubách a kvasinkách.

Z týchto dvoch vitamínov je D3 (cholekalciferol) takmer dvakrát účinnejší pri zvyšovaní hladín vitamínu D v krvi ako D2 (ergokalciferol) (2).

Čo sa deje s vitamínom D vo vašom tele?

Aby sa vitamín D stal aktívnym, musí prejsť konverziou v dvoch krokoch (3).

Najprv sa v pečeni premení na kalcidiol alebo 25(OH)D. Toto je zásobná forma vitamínu.

Následne sa táto zásobná forma vitamínu D premieňa sa na kalcitriol alebo 1,25(OH)2D, väčšinou vo vašich obličkách. Toto je aktívna steroidná hormonálna forma vitamínu D.

Kalcitriol interaguje s receptorom vitamínu D (VDR), ktorý sa nachádza takmer v každej jednej bunke vášho tela.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa aktívna forma vitamínu D naviaže na tento receptor, zapína alebo vypína gény, čo vedie k zmenám vo vašich bunkách. Funguje to podobne ako väčšina ostatných steroidných hormónov.

vitamín D a slnko
vitamín D a slnko (zdroj: pexels.com)

Vitamín D a slnko

Vitamín D sa tvorí v koži z cholesterolu, počas vystavenia ultrafialovým lúčom B (UVB) zo slnka (4).

Ak žijete v oblasti s bohatým slnečným žiarením, pravdepodobne môžete získať všetok vitamín D, ktorý potrebujete tým, že sa budete opaľovať niekoľkokrát týždenne. Myslite na to, že musíte odhaliť veľkú časť tela. Ak odhalíte iba svoju tvár a ruky, budete produkovať oveľa menej vitamínu D.

UVB svetlo dopadá na povrch zeme podľa sklonu daného miesta k slnku. V lete je UVB na Slovensku k dispozícii aj 8-9 hodín počas dňa, počas skorej jari a neskorej jesene iba hodinu či pár hodín cez obed, naopak v zime k nám žiadne UVB cez atmosféru neprejde. Na Slovensku je UVB k dispozícii približne od 20. februára do 20. októbra. V decembri a januári teda v našej zemepisnej šírke žiadny vitamín D v koži zo slnka nevytvoríme.

SkryťVypnúť reklamu

Pokračovanie článku nájdete tu: Najlepší vitamín D - strava, doplnok alebo zo slnka?

Dozviete sa, v akej aplikácii si overíte, kedy je na oblohe UVB. Tiež sa dozviete, v ktorých potravinách sa nachádza najviac vitamínu D.

Mohlo by Vás zaujímať:

Vitamín D + A – prevencia pred autoimunitnými ochoreniami

Ako znížiť vysoký krvný tlak? 21 účinných stratégií

14 overených tipov na dobrý spánok

Okuliare na počítač. Ktoré počítačové okuliare fungujú? Prečo ich potrebujete.

Otužovanie – tajná zbraň k imunite, chudnutiu a dlhovekosti

Ketodiéta – benefity pre zdravie

Hemoroidy. Príčiny a liečba. Účinná pomoc aj na doma.

SkryťVypnúť reklamu

Ako zvrátiť chronické a autimunitné ochorenie?

Zuzana Srncová Gajdošova

Zuzana Srncová Gajdošova

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  41x

Všetci musia vedieť, že prostredie má zásadný vplyv na zdravie. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

49 článkov
SkryťZatvoriť reklamu