Prečo meškajú autobusy ?

Písmo: A- | A+

" Kde do čerta je " vravíte si a neustále pozeráte na hodinky, kde roztrasená sekundová ručička s nervozitou podráždenej čivavy zbesilo poskakuje po ciferníku.

Je chladné ráno. Pouličné lampy práve žmurknutím zatvorili oči a tiene noci pomaly ustupujú vychádzajúcemu slnku. Ste jedným z asi desiatky čakateľov na azyl stojacich na zastávke. Nedočkavo prešľapujete z miesta na miesto.
" Kde do čerta je " vravíte si a neustále pozeráte na hodinky, kde roztrasená sekundová ručička s nervozitou podráždenej čivavy zbesilo poskakuje po ciferníku a Vy máte pocit, že čoskoro vyskočí von. Premýšlate, že ak sa tak stane, budete určite žiadať DP o náhradu škody. Čas plynie tak zvláštne rýchlo-pomaly, ako deťom, ktoré v nedočkavosti trhajú zdobený baliaci papier z vianočných darčekov. Po stýkrát otáčate hlavu, kde v diaľke zužujúcej sa cesty rozpoznávate blížiacu sa červenú siluetu autobusu. Vaša fatamorgána získava konečne konkrétny tvar a zastavuje pri označníku na zastávke. Keď sa zívajúci pohľad vodiča stretne s vašim pohľadom ostreľovača zo SEALS, predpažíte ruku, a za šomrania "sedem minút meškáte" ukazovákom pravej ruky s frekvenciou stroboskopu začnete neovládateľne klopkať na ciferník hodiniek.

Zdá sa Vám to povedomé ? Ja a stovky mojich kolegov tieto situácie zažívame každé ráno. Preto som sa rozhodol, že sa Vám budem snažiť v nasledujúcich riadkoch odpovedať na večnú záhadu záhad, otázku otázok tisícov cestujúcich. Prečo meškajú autobusy ? ... a na pár ďalších.

PREČO MEŠKAJÚ AUTOBUSY ?

Tu už budem vecnejší. Čas. Slovo čas sa v tomto blogu objaví ešte nespočetne krát a dalo by sa povedať, že profesia vodiča MHD je z veľkej časti neustálym pretláčaním sa s časom. Sú chvíle, keď sa zdá že máte navrch, no pri ďalšej červenej sa všetko razom mení.
Ako viete, cestujúci sa orientuje o príchode busu na zastávku prostredníctvom grafikonu (cestovného poriadku). To isté platí aj pre nás vodičov. Princíp je jednoduchý. Vodič má v kabíne okrem obrazovky s kamerami aj obrazovku palubného počítača, ktorá uvádza presný čas a názov zastávky. Podľa toho vie, kedy má na zastávku prísť a zo zastávky odísť. Ak je v pluse (prichádza a odchádza skôr ako má) je zastávka a čas na displeji v červenom poli. Ak mešká, je modré. Vodič má zakázané zo zastávky odísť skôr. Ak vyrazíme zo zastávky skôr ako máme (červené pole) môžeme byť potrestaný pokarhaním a zrážkou zo mzdy. Modré pole je o.k. Povera o škodoradostných toč - volantoch, ktorí prefrčia zastávkou skôr iba preto, aby Vás tam nechali nadávajúcich trčať je mýtus. Vôbec nemáme záujem nechať Vás tam čakať na ďalší spoj, prísť o euráče, a už vôbec nie šúchať podrážky našich tenisiek na šéfovom koberci. Môže sa stať, že ste na zastávku prišli včas, ale bus už odišiel. Ak má príchod napr. o desiatej a na zastávke nikto nie je, desať + jedna sec. už má právo odísť (modré pole). Preto prosím ak sa dá, choďte na zastávku o min. skôr. Rád by som ešte poprosil hudobných fajnšmekrov, ktorí majú na ušiach tie veľké sluchátka a počúvajú na plné Braňa Mojseja, aby sa občas pozreli pred seba. Bežne sa totiž stáva, že bus minútu stojí na zastávke a skalný fanúšik nie a nie nastúpiť. Po stlačení klaksónu a následnom emocionálnom šoku, si potom vodič vypočuje pár nelichotivých slov, ktoré sa do SME vôbec nehodia. Niekedy sa však naozaj môže stať že vodič odíde skôr, no nie je to úmysel !!!
Veľké meškanie - každodenná realita.  Väčšina z nás sa snaží vždy chodiť na zastávky včas. Výnimka však potvrdzuje pravidlo. Aj medzi nami sa nájdu kapitáni výletných parníkov a vzducholodí, sú však určite v menšine. Dôvodov na meškanie je nespočetné množstvo. Od mamičky s kočíkom, prestupujúcich z busu do busu, cez dopravné kolóny, križovatky, poddimenzované grafikony, cyklistu na úzkej ceste s kilometrovou radou za chrbtom popri ktorej vedie cyklotrasa, až po z diaľky paličkou mávajúceho starčeka, ktorého tempo dobiehania k zadným dverám busu, dáva priestor vypočuť si celý ranný podcast v SME - čku. Doslova každá sekunda meškania sa na seba nabaľuje ako snehová guľa a zastávku po zastávke vplýva na meškanie. Vädzte, že ak na 15 - tej zastávke meškáme päť min., máme za sebou X semafórov, X mamičiek, dôchodcov, cyklistov, alebo dopravnú kolónu. Meškanie nie je vôbec našim koníčkom, ktorým si skracujeme dlhé chvíľe, ale skôr samonasieracim mechanizmom skracujúcim nám prestávky na konečnej. Ak prídeme na konečnú mínus dvadsať min. a máme desať min. prestávku, tak je evidentne v čudu. Odchádzame nie moc šťastný s plným mechúrom a meškaním desať min. Tento začarovaný kruh sa niekedy nepodarí dobehnúť a prvá nami vynútená prestávka prichádza až po štyroch hod. nepretržitej jazdy. Ak meškáme už na prvej zastávke, viete prečo. Nie je to úmysel !!! Dopraviť bus v dopravnej špičke včas na konečnú je nadľudská úloha, ktorú by nezvládol ani jazdec F1. Ak preto niekedy uvidíte vodiča vybehnúť do stánku na zastávke kúpiť si narýchlo cigarety, horalku alebo energeťák, neposielajte prosím hneď sťažnosti. Je to tiež len človek a každá malicherná sťažnosť, mu uťahuje už tak na nie moc plnom bruchu opasok. Samozrejme to neplatí pri vážnych udalostiach.

Zatiaľ Vám aj nám želám, nech je čas našim dlžníkom. Vidíme sa na zastávke.

Koniec - možno prvej časti.




Skryť Zatvoriť reklamu