V stredu 25. júla krátko pred 16. hodinou nášho času agentúra AP zverejnila tento tweet:
loading...
...
Nešlo o žiadnu chybu. Fakticky aj gramaticky bola správa v poriadku. Avšak jej znenie bolo mätúce a navodzovalo dojem, že vojenské lietadlo, ktoré prevážalo telá obetí z letu MH17, havarovalo. V skutočnosti ale lietadlo pristálo bez problémov. Len slovíčko“crash” spolu s veľkým oznamom BREAKING ľudí vydesilo. Stačí si pozrieť ich reakcie.
Hoci sa nič vážne nestalo, agentúra schytala kritiku. Megan Garber napríklad vyzvala médiá, aby prestali označovať všedné správy výrazom “breaking news”. Ja som sa pozrel na to, koľko mimoriadnych správ agentúra AP na Twitteri zverejňuje.
Stiahol som si 3147 tweetov, ktoré zverejnila v období medzi 17. júnom a 24. júlom tohto roku. Za 38 dní začínalo viac ako 12,3 percenta tweetov slovíčkom BREAKING.
Išlo aj o také správy, ako napríklad:
pokles počtu ľudí, ktorí žiadajú o podporu v nezamestnanosti
John Kerry priletel do Tel Avivu
Steve Ballmer rokoval s Donaldom Sterlingom o predaji LA Clippers
vlak ktorý prevážal telá obetí z letu MH17 došiel v poriadku do Charkova
HDP Číny v druhom štvrťroku stúplo
Všetko sú to normálne správy, ktoré majú informačnú hodnotu a svoju dôležitosť, ale označovať ich ako "breaking news" je prehnané.
Agentúru AP na Twitteri sleduje viac ako 3,5 milióna ľudí. Denne odtweetujú viac ako 80 správ. Zo všetkých použitých slov je práve výraz “breaking” v ich tweetoch najpoužívanejším výrazom. Nutné je ale dodať, že podobnú záľubu v mimoriadnych správach majú aj ďalšie svetové médiá.
Občas by sa mohli novinári trošku upokojiť a na nejaký čas vysadiť kofeín :)