1.Nestabilita je už súčasť hry
Hoci firmy na Slovensku už dnes nepociťujú priame ohrozenie vojnou na Ukrajine, konflikt spôsobuje najmä v Európe nestabilnú ekonomickú situáciu. Hýbu sa rôzne parametre ako ceny vstupov, rastie tlak na rast miezd a celkovo sa zvyšuje nestabilita zákazníckeho správania. V prvom rade si treba uvedomiť, že kríza, recesia alebo akokoľvek ju nazveme je z pohľadu strategického riadenia iba jedna vec: zmena zákazníckeho správania. Zmena jeho preferencií. A zmena toho, čo chce a za čo je ochotný zaplatiť. To znamená, že úlohou firiem a manažmentu je hľadať, čo sa zmenilo v hlave zákazníka. Čím je obdobie turbulentnejšie, tým viac.
2. Expanzia a škálovanie má zmysel aj teraz
Firmy, ktoré chcú prosperovať, napriek aktuálnej náročnej situácii aktívne vyhľadávajú nové príležitosti – najmä v rozširovaní svojho biznisu cez nové služby, produkty alebo trhy. Hľadanie nových ,winning‘ produktov alebo škálovanie firmy je čoraz obľúbenejšou stratégiou pre čoraz viac firiem na domácom trhu. Ideálne je, ak firma použije na expanziu také zdroje, ktoré aj v prípade 100 % neúspechu neohrozia jej fungovanie na domácom trhu. Pretože platí pravidlo, že v podnikaní je často všetko dvojnásobne drahšie a trvá dvojnásobne dlhšie. A je dobre s touto optikou plánovať aj expanziu.
3.Príprava viacerých scenárov
Odporúčam našim klientom v tomto roku, aby si pripravili viacero scenárov vývoja. Dôvodom prípravy viacerých plánov je všeobecne malá schopnosť predpovedať akýkoľvek vývoj trhu. Pri klientoch, ktorí majú biznis v odvetví, kde je to aktuálne ,napínavé‘, odporúčame postupovať metódou ak – tak. V praxi to znamená, že sa vo firme modelujú rôzne scenáre vývoja. Najčastejší je scenár podľa vývoja predajov, kde firma podľa plnenia plánu tržieb redukuje alebo, naopak, uvoľňuje náklady. Takýchto scenárov sa dá urobiť viacero, kľúčové je, aby v tejto optike manažment aj majitelia v tomto období pracovali.
4.Core biznis a tím sú základom stability
Ďalším odporúčaním, ktoré bude tento rok fungovať, je orientácia na 2 kľúčové veci: Na základný fundament biznisu – zákaznícku hodnotu produktu alebo služby. Teda správna otázka každej firmy by mala byť, či jej produkt alebo služba prináša v tejto dobe zákazníkovi reálnu hodnotu a úžitok. A, samozrejme, či a koľko je zákazník ochotný za ňu aj zaplatiť. Druhá kľúčová vec je orientácia na interných ľudí – na tím, ktorý za firmou stojí. Opäť správna kategória otázok každej firmy by mala byť: Mám schopných, kompetentných a lojálnych ľudí, ktorí dokážu môjmu zákazníkovi hodnotu doručiť? Vytváram kultúru a všetky predpoklady na ich úspešné fungovanie?
Ak sú odpovede na tieto dve oblasti pozitívne, je to prvý krok k tomu, že podnikanie má stabilný základ a je pripravené aj do turbulentného obdobia.