Priority ministerstva dopravy? Dvojjazyčné názvy a diaľnice na juhu Slovenska

V súčasnej dobe sa o ministerstve dopravy takmer vôbec nehovorí, Árpád Érsek sa neobjavuje v televízii a vyzerá to, že všetko pracuje, ako má. Napriek tomu sa každý deň stretávame s katastrofálnym stavom ciest, tratí a vlakov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Preto som sa rozhodol pozrieť sa na aktivity ministerstva dopravy za posledné volebné obdobie (od roku 2016) a na to, čo sľúbili vyriešiť v programovom vyhlásení vlády.

Idylka

Keby naozaj ministerstvo splnilo všetko, čo sa píše v programovom vyhlásení vlády, na Slovensku by nebol absolútne žiadny problém s dopravou. Vlaky by nehoreli, cesty by boli postavené a cestujúci by boli spokojní s kvalitou a komfortom. Odporúčam prečítať.

V realite sa nesplnilo takmer nič a do konca volebného obdobia nám chýbajú už len 2 roky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Realita

Po prečítaní výročnej správy ministerstva dopravy za rok 2016 a za rok 2017 som ostal dosť prekvapený. V tejto správe sa ministerstvo často a veľmi jasne chváli tým, čo spravilo, ktoré úseky diaľnic odovzdalo a ktoré priecestia sú už bezpečnejšie ako boli pred tým. Malo by sa tam však chváliť aj so svojimi iniciatívami na zlepšenie dopravy na Slovensku. Toto však v dokumentoch chýba, je teda jasné, že sa ministerstvo do nových vecí nehrnie. 

V skratke, takmer všetko, čo sa súčasnému ministerstvu podarilo docieliť v posledných dvoch rokoch je dielom minulej alebo predminulej vlády, ktorá tieto projekty zadala. Až na pár drobných iniciatív, ministerstvo dopravy za 2 roky nespravilo zhola nič. Navyše, zrejme sa ani len nepozrelo na priority vlády SR vo veci dopravy a infraštruktúry, pretože inak by zrejme riešilo kvalitu ciest v každom okrese na Slovensku, riešilo by komfort cestujúcich, zlepšovalo železničnú infraštruktúru, budovalo integrovanú dopravu v ďalších mestách alebo obnovovalo vozový park (niektoré rušne ako napr. Elektrický Rušeň 240 - Laminátka - sa začali vyrábať v roku 1968).

SkryťVypnúť reklamu

Čo teda ministerstvo robí?

Od roku 2016 sa nám v súvislosti s ministerstvom dopravy vynárajú len 3 iniciatívy. Je to zavedenie vlakov RegioJet na trati Bratislava-Košice, a snaha zaviesť ich na trati Bratislava-Banská Bystrica, ďalej je to výstavba 170 kilometrov nových diaľnic a následne výmena dvojjazyčných tabúľ miest a dedín na južnom Slovensku.

Na základe zvýšenia konkurencieschopnosti Železničnej spoločnosti Slovensko- ZSSK (čo je mimochodom jeden z bodov programového vyhlásenia vlády z roku 2016) sa na Slovensko dostal súkromný prepravca RegioJet, ktorý ponúkal vyššiu kvalitu vlakov a lepší komfort pre zákazníkov. Paradoxne, silná konkurencia štátnej spoločnosti sa nakoniec javila pre politikov ako zlé riešenie, ľudia totiž začali cestovať RegioJetom a to bralo tržby štátu. RegioJet musel odísť.

SkryťVypnúť reklamu

Iniciatíva na 170 km nových diaľnic je tiež veľmi zaujímavá. Prevažná väčšina úsekov má byť totiž postavená na južnom Slovensku, toto rozhodnutie napadla opozícia a kriticky sa k nemu vyjadrovali aj analytici. Podľa intenzity dopravy totiž tieto úseky nebudú mať opodstatnenie ani za 15-20 rokov (výnimkou je samozrejme obchvat Prešova, ktorý je potrebný už veľmi dlho).

Posledná z iniciatív ministerstva je výmena dvojjazyčných tabúľ (samozrejme, len tých s maďarským a rusínskym pomenovaním). Zaujímavé však je, že tabuľa s menšinovým jazykom je novšia ako tabuľa so slovenským názvom a teda táto zmena bola naozaj nepotrebná. Podľa ministra Árpáda Érseka sú však nové tabule lepšie viditeľné, keďže sú už rovnako veľké ako tie slovenské.

SkryťVypnúť reklamu

Most-Híd si robí kampaň

Ako sa teda zdá, nie len priority vlády ale ani reálne problémy ministerstvo dopravy nezaujímajú. Rušne naďalej horia, vlaky sa rozpájajú, vozne aj naďalej smrdia, diaľnice sa naďalej stavajú slimačím tempom a na niektoré cesty 1. triedy sú stále potrebné terénne autá. No a keď sa niečo naozaj ide robiť, väčšinou je to všade tam, kde má strana Most-Híd (z ktorej pochádza aj samotný minister Árpád Érsek) svojich voličov. Stranu Bélu Bugára teda už bezpečne môžeme zaradiť k stranám, ktoré využívajú peniaze nás všetkých na to, aby boli zvolení v ďalších voľbách.

(Titulný obrázok prevzatý z TASR)

Tomáš Ďuriš

Tomáš Ďuriš

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent politológie na Univerzite Komenského , zastávam demokratické hodnoty a slobodu , stojím za tým , čo je morálne správne. Píšem hlavne o politike ale niekedy sa stane , že ma zaujme aj iná téma. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

717 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

275 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
SkryťZatvoriť reklamu