reklama

Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...

Nedávno bola v médiách uverejnená správa že Stavebný úrad v Starom Meste začal stavebné konanie vo veci výstavby podzemného parkovacieho domu s 296 parkovacími miestami v parku na Kollárovom námestí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

Pretože sa venujem tejto problematike spolu s občianskou iniciatívou Bratislava otvorene už viac ako 10 rokov, tak som sa začal zaujímať ako je to možné? Zvlášť ma prekvapila veta p. starostky Aufrichtovej: „Nakoľko stavebník splnil všetky podmienky kladené územným rozhodnutím a stavebným zákonom, upovedomili sme o začatí stavebného konania účastníkov konania a dotknuté orgány,

So 100% určitosťou môžem konštatovať, že sa pani starostka pomýlila, alebo jej dal niekto zlé informácie, alebo sa tu začali „hrať nejaké mediálne hry“ v prospech developera. Ako účastník výrubového konania viem, že toto potrebné rozhodnutie nemá, že nesúhlasné rozhodnutie s výrubom drevín bolo odstúpené 11.11.2019 na Okresný úrad Bratislava pretože sa stavebník odvolal.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže? Ako môže začať stavebné konanie, keď minimálne toto jedno potrebné rozhodnutie nemá? A rozporov je viac...

Pritom posledné výrubové konanie bolo rozhodnutím Krajského súdu zrušené (5S 281/2014-102, rozsudok z 3.11.2015), následne pri odvolaní developera na Najvyššom súde SR (10Sžo/74/2016 rozsudok z 28.2.2018, https://www.nsud.sk/data/att/76161_subor.pdf ) potvrdené, že sa ruší rozhodnutie Okresného úradu vo veci odvolania, ako aj rozhodnutie MČ Staré Mesto vo veci výrubu stromov.

Ďalej treba uviesť, že vôbec nie je doriešená doprava v tomto území. Už pri vydaní územného rozhodnutia (UR) boli zrejmé jasné rozpory práve v stanoviskách dotknutých orgánov v oblasti dopravy. Jednotlivé stanoviská boli vydávané v rôznych rokoch, neboli nikým zosúlaďované a boli robené s inými vstupnými dátami. Dopravno-kapacitné posúdenie (DKP) projektu bolo robené pred rokom 2011, teda minimálne pred 10 rokmi, pričom sa odvtedy veľa vecí zmenilo (hustota premávky, počet vozidiel, potreby parkovania, koncepcia parkovania a iné), menili sa strategické koncepcie a dokumenty (generel dopravy, preferencia MHD, cyklodoprava, peší pohyb, parkovacia politika a iné), pričom nikto neposúdil súčasný projekt, či je vôbec únosný pre dané územie. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež treba poukázať aj na fakt, že bolo uzatvorené Memorandum s novým vedením Mesta, ktoré síce nemá záväzný a právny dosah v rámci stavebného konania, ale v ktorom sa uvádza, že sa uzatvorí západná strana Kollárovho námestia (komunikácie) pre individuálnu motorovú dopravu v úseku od Živnostenskej po Obchodnú, a vedenie motorovej dopravy bude výlučne v dopravnom koridore, umiestnenom na jeho východnej časti – po Jánskej ulici – obojsmerne. Nemotorová doprava bude vedená obojsmerne na západnej strane Kollárovho námestia. V takomto prípade je nanajvýš potrebné a žiadúce aby bolo vypracované DKP. Predložený projekt do stavebného konania ale nič takéto nenavrhuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obdobne je v Memorande s Mestom záväzok, že parametrizácia hrúbky profilu substrátu nad strechou podzemnej garáže, ktorú developer Parking House a. s. deklaruje, bude minimálne 2,5 m v celej časti strešného profilu, aby sme akože mali plnohodnotný park. Ale ani toto nie je pravda, predložený projekt v celej šírke plochy parku za „budovou Rotundy“ uvádza hrúbku profilu substrátu len 1,5 m.

Na záver treba dodať, celý zámer ide presne opačným smerom, akým sú trendy v súčasnosti v mestách v zahraničí: Auta von z centra! Stavajú sa domy či celé štvrte bez individuálnej automobilovej dopravy... Príkladov je veľa,... aj toto hovorí za všetko: Parkoviště v centru Londýna jsou prázdná, nikdo je nepotřebuje, říká Peter Murray tu .Trendom je dostať automobilovú dopravu z centra miest a vybudovať kvalitný nosný dopravný systém. Obdobne je to aj s verejnými priestormi a zeleňou. Nepotrebujeme park zastavať ďalšou budovou, ktorá nielen zaberie miesto v parku, ale bude slúžiť aj ako vetrací komín s hlukom a splodinami z garáže a iné nepriaznivé faktory vplývajúce na životné prostredie v meste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako účastník stavebného konania som vypracoval pripomienky, ktoré sa musia podať do 30 dní. Plné znenie prikladám k nahliadnutiu...

Verím, že sa nám opäť raz podarí zachrániť park a zeleň pre občanov tohto mesta. Že si nevyrúbeme živý park na prirodzenom povrchu zelene, že s prichádzajúcim globálnym otepľovaním budeme skôr rozširovať parky a nie ničiť. Sadiť stromy a nie rúbať, zadržiavať vodu na prirodzených povrchoch atď...Životné prostredie v našom meste a klíma to potrebuje!

Pripomienky k stavebnému konaniu tu

Obrázok blogu

 

Matej Vagač

Matej Vagač

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  96x

Volám sa Matej Vagač a som dlhoročný bojovník za srdce a charakter Starého Mesta. Osem rokov v komunálnej politike a dvadsať rokov ako aktívny občan chránim zeleň a stromy pred výrubmi a naše historické a kultúrne dedičstvo pred nezodpovednými rozhodnutiami zo strany úradov a developerov. Pôsobím ako poslanec mestského zastupiteľstva hl. mesta SR Bratislavy (Team Bratislava) a miestneho zastupiteľstva mestskej časti Staré Mesto (Team Bratislava). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu