Investícia za 1,4 mld. eur, do 4000 pracovných miest priamo v automobilke a celkový nárast miest u subdodávateľov do 40-tisíc. Vďaka tejto investícii si Slovensko posilní pozíciu automobilovej veľmoci, narastie hospodárstvo a HDP.
Samé dobré správy. Táto investícia ma jedinú chybičku krásy. Napriek výjazdovým zasadaniam vlády v najchudobnejších regiónoch či vládnym deklaráciam o podpore investícií v regiónoch s veľkou nezamestnanosťou, Rover smeruje do Nitry.
Je jasné, že investor si vybral takú lokalitu, ktorá mu najlepšie vyhovuje. Do 100 kilometrov od Nitry funguje perfektná sieť subdodávateľov, mesto je dobre napojené na blízke európske cestné ťahy, cez ktoré pôjde väčšina produkcie do Európy.
Ak si ale SARIO a Ministerstvo hospodárstva svorne myslia, že ich úlohou je pripraviť podmienky pre investora do 100 km od Bratislavy, tak zjavne nepochopili svoju úlohu. Polovica Slovenska sa borí s nezamestnanosťou okolo 20 percent, ba aj viac. Najhoršia je situácia v Prešovskom, Banskobystrickom a Košickom kraji. Nezamestnanosť v Nitre je len niečo cez osem percent.
Preložené do slovenčiny, pracovná sila pre Rover bude dochádzať stovky kilometrov zo stredného a východného Slovenska. Lebo v Bratislavskom, Trnavskom a Žilinskom kraji máme tri veľké automobilky a tie už zamestnali všetko, čo sa dalo.
Lenže postaviť automobilku v Košiciach alebo v Bystrici je v súčasnosti jednoducho ekonomicky nevýhodné. Dostať sa napríklad z východoslovenskej metropoly na európske diaľnice je takmer nemožné.
Ak by ale Fico chcel naozaj pomôcť chudobnejším častiam Slovenska, rozdeleným rodinám a týždňovkárom, má pred sebou oveľa väčšie výzvy, ako vládne výjazdy a rozdávanie drobných.
Ak sa Vám článok páčil zahlasujte zaň na vybrali.sme.sk