reklama

Mienkotvorný humor u nás a genéza jeho konca

Zrušenie 7edem, s.r.o. nie je začiatok, ale koniec konca. Na Slovensku dlho existoval inteligentný humor, ktorý by sa dal nazvať mienkotvorným a hodnotným, to je však už preč. Spoločnosť, ktorá nevie reflektovať sama seba, je odsúdená na zánik. Preto nestraťme humor!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (44)

Keď na konci minulého roka skončila relácia 7edem s.r.o.,ľudia nariekali. Ja nariekam už oveľa dlhšie a táto udalosť je lenposlednou kvapkou v pohári procesu, ktorý sa formuje už možno pätnásťrokov. Preto ma to ani dvakrát neskolilo. Sila očakávaného je vždy menšia akorana z prekvapenia. Keď som bol v predškolskom veku, okrem pozeraniaOd Kuka do Kuka (ktorého v duchu kontroverznej staršej reklamy detivymenili za PlayStation) či Raťafáka Plachtu (ktorý sa, zdá sa, konečne opäťdostal do kurzu) som mal v televízii ešte jeden program, ktorý som odmalička zbožňoval – Apropo TV, pravdepodobne najlepší televízny počin érysamostatnosti. Pre tých, ktorí nie sú pamätníkmi, pripomeniem, že išloo satirickú humoristickú reláciu nakrúcanú ako paródia na vtedajšie správySTV. Účinkovali v nej Jaro Filip, Stano Radič, Rasťo Piško, ŠtevoSkrúcaný, Miro Noga, nezabudnuteľný ujo Imro a ďalší. Humor Apropa bolnajmä politickou a spoločenskou satirou, ale nie hocijakou. Bola tosebareflexia prvých rokov Slovenska, morálne zrkadlo a prakticky jedináskutočná opozícia v ére najtvrdšieho mečiarizmu. Nešlo len o obyčajnúzábavu, človek v tej relácií často nachádzal útočisko a neraz ijediný reálny (proti)pohľad na témy, ktoré bežali v zmanipulovanýchsprávach na tom istom kanáli. Ako decko som to skutočne žral, neraz som pravdamnohým veciam nechápal, ale rád som sa spýtal rodičov a asi tu pramení môjzáujem o veci verejné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Málokto čakal, bolo to myslím v roku 1994, že STV túto reláciuzruší. Do čerta s politickou korektnosťou, Apropo TV zatrhol samozrejmeMečiar (podobne musel z STV odísť i Milan Markovič a jeho„Večery“, ktorému nezostalo nič iné, ako skúsiť to u bratov Čechov)! Aproposa so svojimi protagonistami presunulo do vtedy novej televízie VTV, kde spolus inými ich reláciami (napr. Šou Rasťa Piška, presným názvom si už nie somistý) nejaký čas úspešne fungovala. Koncom roka 1995 však obrovské politickétlaky spôsobili, že VTV neodvysielala decembrové vydanie Apropa. Uffff. Pamätámsa, bol z toho veľký rozruch, aj u nás doma sa o tom hovorilo,a bola to manifestácia skutočne neutešenej situácie na vtedajšomSlovensku. Ako dopadlo VTV, vieme všetci. Nakoniec humoristov na dlhé rokyprichýlila vtedy veľmi novátorská a „slobodná“ Markíza. Vznikla reláciaTelecvoking, síce v inom formáte, žiaľ bez Radiča a Filipa, zatos režisérom Stanom Gurkom a Skrúcaného manželkou Tlučkovou,o ktorej talente nech si myslí kto chce, čo chce, jej podanie AnnyMalíkovej bolo ú-ž-a-s-n-é. Okrem televíznych aktivít sa musím zmieniťi o rôznych nahrávkach napr. geniálneho humoristu Jána Snopka,v ktorých účinkovali ľudia z Apropa, ako boli Stredoslováci, čineskôr Do Tankoch, a tiež „sólové“ projekty Piška, ako kazety RodinaAdamsovcov či Listy Premiérovi (na „to prasa, čo pre vás furt chováme...“ siisto spomína každý). Všetky tieto kazety, ktoré vtedy otec nosieval domov,dodnes starostlivo skladujem a rád sa k nim vraciam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V roku 1998 však nastal obrat, Dzurinda (na ktoréhomítingoch mimochodom účinkovali Piško, Skrúcaný a ďalší) nahradil Muftyho,a nejako sa nám sem zrazu dostala aká-taká politická kultúra, sloboda,a ďalšie sprievodné znaky ne-autoritatívneho režimu a hociTelecvoking (a jeho „nástupnícke“ relácie „O 3 Štart“, či neskôr už slabé„Vox Papuli“) a jeho humoristi v iných médiách neskončili, astále úspešne zosmiešňovali celé vtedajšie politické spektruma slovenskú spoločnosť, už to prestávalo byť ono. Keď si predstavíme ospolitickej kultúry, už nebola v takom hlbokom mínuse, preto ani jejreflexia v podobe humoru nemohla byť v takom pluse. Zároveň sazačínala zdvíhať vlna úplne iného druhu zábavy. Na STV začal bežať Uragán,ktorý sa od kultovej zábavy nakoniec stal mainstreamom. Vtedy to bolo nové,svieže, každý bol z politiky unavený a i mne sa Uragánv jeho začiatkoch páčil. Avšak tu sa potvrdilo, že keď sa z malého,izolovaného javu stane trend, môže mať úplne opačné účinky. Chybou humoru naSlovensku odvtedy až do súčasnosti je, že jeho autormi sú sami herci, čo jeobrovská chyba. Skutočný humorista musí byť vzdelaný, rozhľadený a aktívnyčlovek, ktorý je vo svojom obore umelcom a nie vykonávateľom rutiny.Máloktorý herecky talentovaný jedinec sa v súčasnosti môže pochváliť ajtýmito schopnosťami a obmedzuje sa teda len na situačný humor, založený naopičkách. Čo je len dobre, takýto oddych má určite svoje miesto pod slnkom, nievšak keď ide o jediný druh zábavy, aký je komerčnými médiami ponúkaný (rukuna srdce, tie sú hybnou silou trendov). Neexistuje u nás súčasná generáciapravých humoristov, a stará je dávno odvrhnutá alebo na okraji záujmu –Lasica/Satinský, Filan (samozrejme, tým sa bližšie nevenujem len preto, žedúfam, že sú „problematikou“ natoľko jasnou, že nie je potrebné bližšierozoberať ich nespochybniteľný význam), Noga, Skrúcaný, Piško, Snopko, Filip aRadič nikoho už prakticky nezaujímajú (prepáčte mi zdanlivú neúctu, aleposlední dvaja sú dnes masovo vyzdvihovaní skutočne len z piety -v čase, keď nás žiaľ opustili už dávno neboli na vrchole slávy).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V čase tohto úpadku vznikla ako protipól k nemuz nápadu Roba Beňa (ktorý žiaľ musel nakoniec Markízu opustiť, mnohíz vás o tejto kauze asi už počuli) vynikajúca relácia 7edem,s.r.o.. Združovala mnohých vynikajúcichhumoristov, pokračovalo v nej činnosť duo Lasica/Satinský (po smrtiSatinského v relácií pravidelne vystupoval aspoň Lasica), glosoval MilanMarkovič, môj idol Boris Filan a mnohí ďalší, za čo každému jednému patríveľká vďaka. Nešlo už síce o „masový fenomén“, každý, kto chcel dávkuinteligentného, „mienkotvorného“ humoru si však s radosťou Markízuv utorok zapol. Úpadok prišiel na jeseň 2008, bol predstavený nový formát,noví mladí glosátori, a neskorý vysielací čas (čo mne, nočnému vtákovi ažtoľko nevadilo). Síce už to nebývalo vždy ono (napr. vydanie naplnené lenvtipmi o blondínkach...ehm...), štandard kvality bol stále obstojný.A potom prišlo to, čoho sme sa všetci báli. Všetci viete čo,a väčšine z nás je aj jasné, prečo. Bolo to už na rôznych miestachrozoberané, preto sa obmedzím iba na konštatovanie, že zas niekomu asi padlakoruna z hlavy. Akosi za tým (a za mnohým iným) vidím mladého pánas iniciálami M.M., ktorý mi ako veľký ideológ našej vládnucej elitypripomína cenzorstvo profesorky Umbridgeovej a intrigy Ministerstva mágie.Mám polemizovať, kto je v tejto analógii Lord Voldemort? :-D

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vládna moc, ktorá je neschopná sebareflexie, je odsúdená nazánik. Jeden z najúčinnejších prostriedkov nastavenia zrkadla spoločnostiči vláde je práve humor. Bez neho je každá spoločnosť nútená žiťvýhradne v často neutešenej realite.

A nech je sranda, zakončím výňatkomz „Parlamentného bufetára“ Rasťa Piška, z obdobia odchodu R. Ficaz SDĽ. Je to mladé, stojí to priceste a pôjde to s tým, kto najviac zaplatí, čo je to? Nezávislýposlanec.

Vladimír Bízik

Vladimír Bízik

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študujem právo, vo voľnom čase sa venujem tvorbe hudby všetkých žánrov, a zaujíma ma skutočne všeličo. Považujem sa za zástancu slobody, plurality, syntézy a synkretizmu vo všetkých smeroch. A humoru. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu