do činenia so Skrinkflation. Jednoducho preložené: menej za rovnakú, alebo vyššiu cenu. Slovo ma anglický pôvod. Je to obchodnú taktika, ktorej cieľom je skryté zvyšovanie cien a menej obsahu výrobku sa predáva za rovnakú cenu. Je rozšírená predovšetkým v potravinárskom priemysle, ale tieto praktiky sa čiastočne používajú vo všetkých odvetviach, v ktorých sa využíva balenie. Napríklad v drogérii. Príklady:
Miesto 12 párkov v balení sa nachádza len 11, za pôvodnú cenu.
Miesto 750g Nutely v pohári, je len 700g. Veľkosť pohára sa nemenila.
Miesto 1 kg Ovomaltine je v novom balení len 900g za pôvodnú cenu.
Rama Original 450g stojí rovnako ako pôvodné 500g balenie
Ako zákazníci si to všimneme len ťažko, hlavne vtedy, ak sa mení aj receptúra výrobku (Skimpflation). Vysokohodnotné prísady sa nahradia lacnejšími a takmer vždy sa jedná o zhoršenie kvality výrobku. Zákazník pozná niekedy receptúru svojho obľúbeného výrobku, ale nemá čas skontrolovať si či sa nezmenila. Niekedy sa stane oboje, a súčasne sa zvýši cena a zmení receptúra (dvojnásobné zvýšenie ceny). Niekedy nás aj upozornia: Vylepšená receptúra! Ako zákazník by sme sa vtedy mali mať na pozore.
Argumenty obchodníkov:
1. Menej obsahu vo výrobku je ľahšie stráviteľné ako zvýšenie ceny
Zákazník chce menšie balenia
Receptúra vyhovuje slovenským zákazníkom (rakúska nie je na porovnanie)
Nakupovanie sa stáva umením, obchodná manipulácia kultúrou. Zákazníci by sa mali vo vlastnom záujme vzdelávať, informovať a sústrediť sa na nákup. Poznať ceny nestačí. Nakoniec trpí aj životné prostredie. Menšie balenia si vyžadujú viac obalov, a tým viac odpadov