reklama

Billboardové Slovensko

Slovensko. Krásna krajina! Je v nej všetko: hory, lesy, nížiny, výšiny, historické mestá aj priemyselné štvrte, paneláky i milé rodinné domčeky. A billboardy. Tie sú všade. Bez rozdielu.  Či idete po diaľnici, alebo ste v centre mesta, či ste na sídlisku, alebo si obúvate práve lyže v Tatrách. Všade. Usmievavé tváre politikov pred blížiacimi sa voľbami, krásne slogany sľubujúce lepšiu budúcnosť, najnovšie výdobytky techniky s úžasnými funkciami a riešeniami úplne pre všetko, polonahé ženy lákajúce šoférov do servisu, alebo na kúpu nejakého športového oblečenia. Je mi z toho na vracanie...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)

Zaujímavé je, že podľa všetkého som asi jediný, komu billboardy prekážajú. Mne osobne vadí, že na mňa číha reklama na každom kroku. Kam sa pozriem, všade billboard. „Rastú" ako huby po daždi. Pri ceste autom z Bratislavy do Prešova (čo som za posledné roky absolvoval niekoľkokrát) sa nedokážem čudovať, koľko ich všade je (v mestách, pri diaľniciach, pri vedľajších cestách...). Ako je to možné, že sa nič nedeje proti billboardom? Alebo niekde na pozadí prebieha nejaká brutálna kampaň proti billboardom, o ktorej iba ja neviem? Asi nie... Všetkým je to jedno. Asi si všetci hovoríme: „Tých 60 billboardov, čo si denne pozriem, nie je až tak veľa. Dá sa to vydržať..." (to číslo som si vymyslel, avšak možno som mal povedať väčšie :-)). Niekedy mám pocit, že ľudia zo Slovenska si zvyknú na všetko. Asi by sa nikto nesťažoval ani v prípade, žeby sa zrazu na Slovensku postavili bránky na všetkých hlavných cestách a každých 5 kilometrov by šofér musel vystúpiť z auta, otvoriť bránku, prejsť autom, zatvoriť bránku. „Veď tých 60 bránok, čo denne otvorím, to sa dá vydržať...". Nám nič neprekáža. Možno nás komunizmus naučil držať hubu a krok, nesťažovať sa, vládnuca trieda môže všetko: ak to znamená, že všade musíme čítať billboardy, tak si ich prečítame. Veď o nič nejde, je to len billboard. No nie? Čo je na tom, jeden billboard tu, druhý tam... Po čase sa v nás vybuduje imunita... Vybudovať si imunitu. Tak. A všetko bude v pohode.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ok. Povedal som si, že v tom určite nie som sám. O tomto už niekto musel písať. Určite sa tu podnikali rôzne kroky, písali sa články do novín a pod. Skúsil som teda niečo nájsť, aspoň náznak nespokojnosti. Hľadal som, googlil som... Nevygooglil som. Nenašiel som žiaden blog, žiaden článok v novinách alebo časopise, nejakú správu o tom, že by niekomu prekážali billboardy na Slovensku. Absurdné! Pri zadaní slova billboard do googlu sa všade na mňa chŕlila iba reklama, reklama a opäť reklama. Najlacnejšie billboardy, reklamné plochy všetkých rozmerov, osvetlení, prenájom, návrh, prezentujte svoju firmu efektívne, bla bla bla... Skúsil som teda iné kľúčové slová: Veľa billboardov na Slovensku: bez vážnejšieho výsledku (za zmienku stojí iba oznam autoservra z roku 2001, že Na diaľnici D1 je málo predvolebných billboardov). Ako ďalšie som skúsil kľúčové slovo billboard na každom kroku: z tohto ma zase zaujal iba článok „Merateľná reklama". Je o dôležitosti správnej reklamy (nič pre moje účely). Avšak zároveň som našiel prvý náznak pozitívneho výsledku: Zuzana Hrabalová - reklama - vytváranie falošnej reality (bakalárska práca), oplatí sa to prečítať, píše mi naozaj z duše... Vrátil som sa ku googlu a trochu odvážne (čo ak náhodou, optimista) som skúsil aj kľúčové slovo zrušiť billboardy... Nič. Najbližšie mojim cieľom bola správa zo 4.1.2010, že česká vláda prejedná zrušenie reklamy pri cestách (pozri aj lidovky.cz), ako to dopadlo - už som nezisťoval. Toľko k vyhľadávaniu na internete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súhlasí niekto so mnou, že je to hrozné? Alebo som naozaj sám so svojim názorom? Aké by to bolo krásne, keby nám dali pokoj s reklamami. Nech si robia čo chcú všetky obchodné centrá, nech majú vnútri toľko reklám, koľko chcú. Ale nech mi nepchajú všetko priamo do žalúdka! Bez ohľadu či chcem alebo nechcem... Trochu sa ventilujem tým, že aspoň vypínam zvuk na telke, keď ide reklama. Pritom sa zabávam ako komicky vyzerajú reklamy bez zvuku. Aj tak ide každý na WC počas reklamy, prípadne prepne niekam inam :-). Takže celá reklama je málo efektívna. A keďže je to neefektívne, treba to púšťať dokola...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vráťme sa ešte k billboardom. Nedávno som bol v Londýne a cestoval som autobusom do Oxfordu. Naschvál som si všímal, či budú pri ceste nejaké billboardy. Čuduj sa svete, žiadne. Dokonca mám pocit, že pri výjazde zo Žiliny smerom na Strečno, je viac billboardov ako v celom Londýne. Ale to nie je dôležité. Otázka znie: prečo to nikomu neprekáža, prečo sme (ste, áno, aj vy) spokojní s touto situáciou? A kto nie je spokojný (ako ja), čo má robiť? Čo spraviť, aby sa to zmenilo? Prijať zákon, ktorý zakazuje billboardy pri diaľniciach a všetkých ostatných cestách, obmedzuje výskyt billboardov na nejaký počet v meste (podľa veľkosti mesta) - samozrejme ja by som sa nebránil ani úplnému zrušeniu. Avšak zákon? Politici? Smiešne. Už vidím našich čelných predstaviteľov politiky (pravica, ľavica, liberáli, všetko jedno) ako budú presadzovať obmedzenie (zrušenie?) billboardov... Veď práve v tomto čase sa na mňa usmievajú každých 20 metrov (sme krátko pred voľbami). Totálna beznádej. Ako by mohli inak osloviť svojich voličov, všakže? Nedávno som čítal hodnotenie billboardov politických strán. Koho sú nápadité, koho nudné, koho sú ako spred storočia. Jóóóój, kamaráti, keď niekto volí politickú stranu podľa krásy a zaujímavosti billboardov, to je potom s nami a so Slovenskom už veľmi zle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver: ak súhlasíte so mnou a viete čo spraviť, dajte vedieť. Spravíme! Zabojujeme! Obmedzíme! Vytvoríme nové billboardové Slovensko. Bez billboardov... To bude paráda!

Aktualizované 5. 5. 2010

Sypem si popol na hlavu. Zdá sa, že to moje úvodné googlenie nebolo veľmi efektívne. Témou sa zaobearalo hneď niekoľko internetových stránok:

- Problém s reklamou pri diaľnici (http://natankuj.sme.sk/c/5052040/problem-s-reklamou-pri-dialnici.html). Článok ani nie je veľmi starý, z 11.10.2009. Píše sa v ňom, že diaľničný obchvat v Bratislave skrášľuje 300 billboardov (neuveriteľné číslo!). Najkrajšie zistenie z článku je, že na diaľničných obchvatoch v Budapešti, Viedni, Amsterdame a Zurichu (a prakticky vo všetkých metropolách) je 0 (slovom NULA) billboardov. Krása! Článok dokonca cituje niekoľko zákonov, ktoré prevádzkovatelia billboardov porušujú. Na záver konštatovanie: "Myslím, že reklám pri diaľniciach a diaľničných mestských obchvatov už stačilo. Prehustený reklamný les treba poriadne preriediť." Súhlasim... Otázka je ako?

- Ďalší článok je z 28. 5. 2007 Bilbordy pri cestách prekážajú. Je ich veľa (http://www.sme.sk/c/3317313/bilbordy-pri-cestach-prekazaju-je-ich-vela.html). Ministerstvo dopravy vraj priznáva, že mnohé stoja načierno. Dokonca ich výstavbu chce zásadne obmedziť... (Písali v roku 2007). 3 roky ubehli. Výsledok žiadny. Úsmevné sú argumenty majiteľov reklamných agentúr, vraj „Čím ďalej budeme panely vytláčať zo zorného poľa vodiča, tým viac sa bude otáčať a tým to môže byť nebezpečnejšie," (Rudolf Adamčík). Alebo "„Vodič má najmä sledovať cestnú premávku. Keď pôjde po chodníku pekné dievča, to bude tiež nebezpečné pre dopravu? A zakážeme im potom nosiť krátke sukne?" (Pavol Anderko). Smiešne.

- V predchádzajúcom článku je aj odkaz na blog Viktora Klima "Potrebujeme megaboard alebo vypíliť stromy, aby ho bolo vidieť?" (http://klimo.blog.sme.sk/c/92557/Potrebujeme-megaboard-alebo-vypilit-stromy-aby-ho-bolo-vidiet.html)

Obrázok blogu

- No a teraz to príde: "Petržalka zasiahne proti outdoorovej reklame" (http://hnonline.sk/c4--26031250-k00000_d). Primátor Petržalky (Milan Ftáčnik) povedal: "Nechceme, aby reklamné zariadenia zanešvárili Petržalku, ale aby vytvárali tvár Petržalky. Aby boli súčasťou v pozitívnom slova zmysle. Reklama je súčasťou života, ale nesmie negatívne zasahovať tam, kde už vstupovať nemá." Článok z 21. 7. 2008. Petržalku poznám celkom dobre. Ten výsledok po 2 rokoch mi trochu chýba...

- Na záver údaj z krajského stavebného úradu v Nitre: "Umiestňovanie informačných, reklamných a propagačných zariadení v blízkosti medzinárodných ciest - žiadosť o nepovoľovanie stavieb v rozpore s cestným zákonom" - list adresovaný (podľa všetkého) Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Zaujímavé čítanie... (http://www.nrksu.sk/SS-DOC.html)

---

Z uvedených článkov jasne vyplýva, že billboardy pri diaľniciach jednoznačne porušujú zákony Slovenskej republiky. Dokonca často ide o "čierne stavby". Po tom všetkom sa nestačím čudovať, že ich popri diaľniciach ešte stále máme...

Zoltán Gálik

Zoltán Gálik

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý verí, že je na ceste za svojím osobným príbehom... Život je pre mňa veľká záhada, ktorú sa snažím rozlúštiť. Zoznam autorových rubrík:  InternetZ domovaZo svetaFínskoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu