Doterajšia medicína vychádzala z predpokladu, že nemoc možno liečiť ako takú. V modernej dobe sa však stále viac ozývajú hlasy, ktoré volajú po uzdravení celého človeka, celej rodiny, celej školy, celej spoločnosti. Táto výzva sa stala naliehavou pri liečení duševných ochorení, depresií, neuróz, závislostí. Správny postoj osobnosti je reálny faktor, s ktorým lekár musí počítať. Podobne dôležité sú pre niektorých ľudí rozumom nezdôvodniteľné náboženské presvedčenia. Je to duševná realita, ktorá je príčinou ochorenia a môže byť tým hľadaným kľúčom k ozdraveniu. Franklovou logoterapiou sa darí mnohých ľudí vyliečiť, keď nájdu zmysel života.
Nevedomie tu bolo vždy. V zásade sme do veľkej miery zahalení do obrazov, nedarí sa nám spoznať realitu mimo nás. Všetko, čo môžeme vedieť pozostáva z psychickej látky. Psyché podľa Junga a ďalších mysliteľov je najreálnejším bytím. Bezprostredná realita môže byť len psychická. A to vysvetľuje, prečo naši predkovia vnímali mentálny fundament sveta. Z prapôvodného sveta rozdvojeného na duševno a prírodu, si Západ vybral a skúmal vonkajší svet a Východ vnútorný svet. Psychická realita čaká na znovu zjednotenie.
Sily mysle sú mocnejšie než rozum. Tak ako nás rozum neochránil od svetových vojen, od holokaustu, od chronických politických bojov, nedokáže nás ochrániť ani pred ďalšou hlúposťou a šialenými činmi. Sú to nevedomé sily, ktoré rozhodujú v dobrom i v zlom. Rozum bez ich pomoci je bezmocný. Prudké rozšírenie islámskej kultúry nie je z rozumu.Podobne ako sebadeštruktívne užívanie drog. Aby človek podľahol impulzívnemu správaniu a skreslenému videniu situácie, stačí len silné hnutie mysli napr. "horúce hlavy". Rovnováha je narušená, človek je "bez seba" od zlosti, ide sa "zblázniť". Naviac, úroveň vedomia je u každého inej kvality, muži nechápu ženy a naopak, rodičia deti a naopak, vedúci svojich podriadených a naopak, koaliční partneri jeden druhého, koalícia opozíciu a naopak. Človek je hlboko prekvapený, ak zistí, že sa zmýlil v druhých ľuďoch, že sú iní, ako si myslel.
Čo sa schováva za touto nevedomou hnacou silou? Aj preto nemusí byť a nie je človek politická ovca, má vôľu. Veľké zmeny sú viazané na dušu, ale o nej žiadni historici nepíšu. Duša obsahuje toľko záhad ako svet s jeho galaxiami. Nevedomie nie je žiadna obluda, ale skrytý mentálny potenciál každého z nás. Ak však velebíme rozum, a dokonca si myslíme, že rozum je matkou nevedomia, tak nevedomé obsahy, ktoré boli potlačované si nakoniec vynútia vplyv na vedomie a síce chorobný.
Avšak nevedomie má k dispozícii obsahy, ktoré by znamenali nedozierny prírastok poznania, keby sa mohli stať vedomými. Je iluzórne domnievať sa, že poznatky prichádzajú zvonka. Vedomie je len neskôr narodeným potomkom nevedomej duše. Naše súčasné vedomie je iba "v plienkach."
A tak som sa vybrala r. 1985 prvýkrát do Indie na cestu za sebapoznaním do jogového ašramu. Využila som skryté dvierka v tom najintímnejšom a najvnútornejšom priestore našej duše - sny, ktoré mi pomohli nahliadnuť do nevedomia a čerpať poznatky. Takto som sa bezpečne a úspešne prebrodila cez ZSSR, Taškent, bojisko v Afganistáne, vyvarovala sa ochorení. Vďaka snom som sa zúčastnila aj medzinárodnej konferencii v Montreali, vo Vancouveri, keď som letela do Kanady bez víza. Prešla som bez problémov azda 5 pasovými kontrolami.
Z tohto vnútorného prameňa čerpám dodnes veľa informácii a spravidla podľa nich aj konám. Napr. tohto roku v apríli, kedy som odsnívala, že mám prijať pozvánku a vycestovať na medzinárodnú konferenciu do Indie - Rishikeshu v čase veľkých horúčav. Ako VIP hosť som mala možnosť bývať v krídle s Jeho Svätosťou Dalajlámom a osobne spoznať mnohých odborníkov, ktorých som si nesmierne vážila. Celá táto cesta mala pre ďalšie naše medzinárodné projekty veľký význam. Stretla som tam aj zakladateľov spoločnosti Sarva Dharma Sansad r. 2007, ktorej predsedom je známy Shri Ravishankar, eminentný sociálny buditeľ Swami Agnivesh, ("oheň"), významná osobnosť Swami Chidanand Saraswati, už spomenutý 14. Dalajláma Tibetu a desiatky ďalších náboženských a spoločenských lídrov rôznych vierovyznaní, učencov a odborníkov. V preambule sa dozvedáme, že títo sociálno-náboženskí lídri Indie reagujú na zmeny v spoločnosti, dobré i zlé, spájajú sa v boji proti sociálnemu zlu ako je náboženský fundamentalizmus, násilie, korupcia vo verejnom živote, drogy, tabak, alkohol, nerovnosť pohlaví, kastovníctvo, atď. Poslaním tejto spoločnosti je ozdravenie a transformácia príčin nespravodlivosti, disharmónie a násilia, úpadku morálky, poškodenia životného prostredia - zakorenené v nevedomosti, strachu, chamtivosti. Ich aktivity sú pestré a efektívne.
Čo robiť, aby ľudia boli poctiví a pochopili, že poctivosťou ďalej zájdeš? Že o nič neprídeš?
Nemožno sa spoliehať na to, že to vyriešia tí "dolu" bez spolupráce s duchovnými a sociálnymi lídrami. Ani nemožno očakávať, že si poslanci, politici, ministri, štátni úradníci pri dojednávaní a preberaní úplatku akosi sami bacnú po prstoch, a udajú nového známeho, či dobrého priateľa. Ani dôveryhodný nový policajný prezident Spišiak to sám s policajtami nevytrhne. Chce to zapojiť najmä tých, ktorí už dokázali zapracovať na sebe, ktorí sú prirodzenou morálnou autoritou, a najmä uvedomiť si, že je to práca s dušou. Žiada sa podobne ako sa rozbehli fitness, či wellness a salóny (vonkajšej) krásy vybudovať sieť centier "rastu" a najmä posilniť tie centrá, kluby, ktoré poskytujú tieto služby a vedú ľudí osvojiť si zdravý životný štýl, zdravé stravovacie návyky, základy duševnej hygieny.
Nečakajme, že obohatenie výchovno-vzdelávacieho procesu o základy duševnej hygieny, výchovu ku zdraviu, zrealizujú politici, právnici, ekonómovia, či obyčajní ľudia. Nestačí, aby sa do vládneho programu dostali autosugescie: nebudeme klamať, kradnúť, podvádzať, či autosugescie poslanca, lídra Obyčajných ľudí, aby sa scvrkol parlament na polovicu poslancov, okyptili ich príjmy, a spoločnosť by sa zveľadila, ozdravila, napredovala. Je to predovšetkým o práci na sebe, a dobrým signálom, že politici a poslanci začali na sebe pracovať, by bolo dobrovoľné odriekanie sa poslaneckých výhod, zlatých padákov, odmien, nech vieme, kto je kto.