Povedomie o tejto kreatívnej disciplíne je čoraz väčšie, ale stále mám pocit, že ľudia s určitosťou nevedia, čo je poslaním práce grafického dizajnéra.
Pojem grafický dizajn je starý niečo cez sto rokov, ale vznikal od počiatku ľudstva. Samozrejme v rôznych formách. Bez vývoja latinského písma či ustálených znakov by sa dizajnérovi počas priemyselnej revolúcie ťažko komponoval plagát. Predstavte si, že by ste v stredoveku chceli propagovať plagáty na koncert v období pred vynájdením kníhtlače. Nič iné, ako propagácia ústnym podaním by vám neostalo. Ak by ste však vylepili plagát na dvere radnice, kostola či na prvý strom v dedine, uľahčili by ste si prácu, ušetrili čas a efektívnejšie informovali mešťanov. Grafický dizajn je teda forma neverbálnej komunikácie s využitím obrazových znakov, fotografií a písma.
Väčšina grafického dizajnu je neviditeľná. Teda fyzicky existuje, ale ľudia ho vnímajú ako prirodzenú súčasť prostredia. Vďaka navigačným tabuliam bez problémov trafíme do Chorvátska alebo do správnej odletovej brány na letisku. Všetky tieto, na prvý pohľad nezaujímavé veci, ktoré nám pomáhajú orientovať sa v prostredí, musel vytvoriť grafický dizajnér. Jednou z úloh grafického dizajnu teda je komunikácia informácie tam, kde nie je možnosť komunikácie verbálnej.

Logá, billboardy, letáky, noviny, magazíny, knihy, aplikácie, navigácie, obaly, citylighty. Je však všetok grafický dizajn dôležitý? Predstavte si, že by ste sa zajtra ráno zobudili, a všetok nepotrebný grafický dizajn by zmizol. Čo teraz? Namiesto čítania billboardov s vykonštruovanými sloganmi by ste sa museli začať pýtať známych na ich odporúčanie. V obchode by ste sa začali rozprávať o kvalite produktov s predavačom a nesiahali by ste iba po krajšom obale. Grafický dizajn v podobe propagácie ovplyvňuje naše podvedomie a prebúdza naše zmysly.

Všetkého veľa škodí a rovnaké je to aj s grafickým dizajnom. Je to zbraň, ktorou medzi sebou bojujú značky o svoje prvenstvo v predaji. Do schránky vám príde desať reklamných letákov za týždeň. Pri šoférovaní vám prehľad znemožňujú billboardy naskladané vedľa seba. Naše vnímanie je atakované informáciami z každej strany a aký je výsledný efekt? Nulový, pretože sme presýtení a prestávame vnímať. Grafický dizajn je zbraň, ktorou sa vo väčšine prípadov strieľa do vzduchu. Vačšina energie a materiálu vynaloženého na kampaň končí v koši. To už sa ale dostávame k téme ekológie a trvale udržateľného dizajnu, o ktorej si budete môcť prečítať v niektorom z nasledujúcich článkov.