Pri štatistickej úvahe nad dátami z prezidentských volieb na Slovensku je zaujímavé pozorovať niekoľko kľúčových aspektov, ktoré odhalia zaujímavé trendy a možné vzorce v správaní voličov. Ak sa zameriame na výsledky prvých a druhých kôl volieb, percentuálne zisky kandidátov a zmeny medzi kolami sú veľmi zaujímavé.
1999
Prvé kolo:
Rudolf Schuster: 47% hlasov
Vladimír Mečiar: 37% hlasov
Druhé kolo:
Rudolf Schuster (víťaz): 57% hlasov
Vladimír Mečiar: 43% hlasov
2004
Prvé kolo:
Ivan Gašparovič: 22% hlasov
Vladimír Mečiar: 32% hlasov
Druhé kolo:
Ivan Gašparovič (víťaz): 60% hlasov
Vladimír Mečiar: 40% hlasov
2009
Prvé kolo:
Ivan Gašparovič: 47% hlasov
Iveta Radičová: 38% hlasov
Druhé kolo:
Ivan Gašparovič (víťaz): 55% hlasov
Iveta Radičová: 45% hlasov
2014
Prvé kolo:
Andrej Kiska: 24% hlasov
Robert Fico: 28% hlasov
Druhé kolo:
Andrej Kiska (víťaz): 59% hlasov
Robert Fico: 41% hlasov
2019
Prvé kolo:
Zuzana Čaputová: 40% hlasov
Maroš Šefčovič: 19% hlasov
Druhé kolo:
Zuzana Čaputová (víťaz): 58% hlasov
Maroš Šefčovič: 42% hlasov
2024
Prvé kolo:
Ivan Korčok: 43% hlasov
Peter Pellegrini: 37% hlasov
Druhé kolo:
... (víťaz): ...% hlasov
...: ...% hlasov
Všimnime si, že vo všetkých prípadoch došlo k výraznému nárastu percentuálnych ziskov víťazov druhého kola oproti ich výsledkom v prvom kole. Toto naznačuje, že voliči, ktorí v prvom kole podporovali iných kandidátov, majú tendenciu i naďalej voliť a preskupiť svoje preferencie v duchu "menšieho zla”.
Vo všetkých uvedených voľbách došlo medzi prvým a druhým kolom k značnej zmene v percentuálnych podieloch hlasov. Víťazné percento sa zvyšovalo v priemere o cca 10-20 bodov. Voľby tiež ukázali, že voliči sú ochotní prekročiť politické delenie, aby podporili kandidáta, ktorý sa im zdá byť vhodnejší na prezidentský úrad, či už ide o osobnostné vlastnosti, politickú filozofiu, alebo očakávanú vnútroštátnu a zahraničnú politiku. Dôležité zistenie je, že kandidát, ktorý získal v prvom kole menej hlasov, môže v druhom kole zvíťaziť ako v roku 2014, ak dokáže prilákať širšie spektrum podpory. Nezávislí kandidáti môžu byť úspešní, ako ukazuje prípad Andreja Kisku a Zuzany Čaputovej. Toto tiež naznačuje, že osobnosť a program kandidáta prevažujú nad straníckou príslušnosťou. Taktiež víťazi prezidentských volieb pochádzajú z rôznych politických spektier, čo naznačuje, že slovenskí voliči sú otvorení odlišným politickým názorom a ideológiám pri voľbe prezidenta.
Z týchto trendov môžeme usúdiť niekoľko dôležitých bodov. Silná osobnosť a presvedčivý volebný program môžu byť kľúčovejšie pre úspech v prezidentských voľbách, ako stranícka príslušnosť. Schopnosť mobilizovať voličov medzi prvým a druhým kolom bude naďalej esenciálna. Kandidáti, ktorí uspejú v mobilizácii nevyužitého voličského potenciálu, môžu medzi kolami zaznamenať významný nárast podpory. Trend úspechu nezávislých kandidátov a nových tvárí v politike by mohol pokračovať, najmä ak budú schopní ponúknuť presvedčivú alternatívu k tradičným politickým stranám a kandidátom.