Oslovila ma časť, kde si autor všíma Boha Starého zákona, konkretnévzťah Boh-človek, ako sa človek postupne mení, a mení sa aj jehokontakt s Bohom.
Ľudia veľmi často kritizujú kresťanov : "Váš Boh je zlý, pozrite čoporobil v Starom zákone(SZ)" niekedy vnímame i my kresťania ako kedy"dvojtvárnosť" Boha - v SZ "zlý, v Novom zákone(NZ) už len ten milujúci.
Ale Boh je len jeden, čo teraz?
Odpoveď som mnašiel práve v spomínanej knihe.
Človek pri obrátení prežíva raj, je unesený Bohom a nadšený. Príde toaž do takého bodu, že zhreší. človek si po obrátení začne namýšľať, akíje Boh skvelý. On skvelý a úžasný aj je, len to človek nevnáíma ako má.Príchadza vyhnanie z raja. Človek sa musí pustiť do práce, a v potetváre dorábať svoj chlieb. Nielen ten fyzický. Ale už človek nemôželen tak získavať plody.
Podstatná časť SZ je však o vojnach, bitkach, dobývaní vyvraždovaní asmilstve. Áno, to tam je a je to aj v živote človeka. Niekedy nafyzickej úrovni, niekedy na úrovni duševnej ale i duchovnej. Sme akoizraelský národ na púšti, sme ako izraeliti, ktorí hrešili a urážaliBoha. sme ako ľudia, ktorí majú vraždiť, posielaný Bohom vraždiť - alemáme vraždiť hriech, nie ľudí!
Starý zákon je symbolom nášho života. Nášho a Božieho života. Dejinyizraelského ľudu, jeho vzťahu a komunikácie s Bohom, to sme my.A kdesiv tom najväčšom utrpení sa rodí Ježiš. ticho a nenápadne. Je len nanás, či ho príjmeme. Ak to urobíme, začínajú dejiny Spásy a myprežívame a zažívame lásku nášho Boha, ktorého poznáme zo stránok NZ.Áno, je to ten istý Boh ktorého poznáme zo stránok SZ. Nie, nezmenilsa, je to ten istý Boh.
Celý SZ aj NZ hovorí o tom aký Boh je. ukazuje plnú náruč Božíchvlastností. Ukazuje nielen to, aký je Boh, ale akí sme aj my. Smeproste stvorení na Boží obraz.
A je Boh teda zlý? Nie, nie je. To len my, vyhnaný z raja, naše urazené ja, nadáva.
Ale čo hovorí Ježiš? Musíme sa narodiť znova. A porpitom ukazuje, že dostarých mechov sa nové víno nedáva. Sv. Pavol hovorí, že kto sa stalkresťanom, vyzliekol si starého človeka a obliekol nového.
Ale to, kým si vyzliema starého človeka - bolí nás to, lebo starýčlovek do nás vrástol a niekedy to vyzerá , že pri tom zobliekanístrhávame i vlastné mäso. Preto sa radšej do vyzliekania aninepúšťame. Lebo to bolí.
Ale čo robí Boh? Prečo ho vlastne označujeme za "zlého"? Lebo on z nás strháva toho starého človeka.
Izraelský národ - to je naše telo. Jeho dejiny sú i našed dejiny. Možno povedať, že Boh vidí , že chceme vyrásť, vidí ako sa trhá to našetelo, ale na to aby nás mohol obliecť do nového rúcha, svadobnéhorúcha. Vidí, že tie franforce starého človeka by nás tlačili, a nehceaby sa kvôli tomu trhali nové svadobné šaty. Nehce,aby sme sa venovalinepodstatným veciam, ale venovali sa tomu, na čo nás stvoril - láske.
Ale niekdy je starý človek zrastený. Strhnutie bolí ako keď strháme leukoplast z kože.
Niekedy vtedy pripomína Boh armádu, ktorá náletom ničí krajinu, aby takpripavila priestor pechote. Je ako buldozer, ktorý ničí starú budovu, aby na jej mieste vyrástla nová. Ten kto by prišiel na začiatku anevidel by úmysel a koniec, povie "ten je zlý, ten len búra, ničí." Mypo obrátení sme ten druhý extrém "Ten stavia", ale nevidíme, že saniečo rúca. a potom keď vidíme Boha rúcať, tvrdíme, že "Boh je zlý".
Ale Boh vidí. Boh vie, že rúcanie je zlé, bolestivé, pre toho človeka,ako i pre izraelský národ. ale je to len z pohľadu daného človeka, činároda. Boh vidí, že "zlým" rúca, ale vie, že tým len pripravujepriestor pre to "dobré". My vidíme "Boh nechá trpieť 'nevinné' deti"ale nevidíme, ako ich tým pripravuje do Božieho kráľovstva a zároveňdáva priestor veľkému dobru tým, že nás učí solidarite a láske.
A teda ak vidíme Boha iba "zlého", je to iba jedna strana mince a my sabojíme veriť, že to "zlo" v našom živote je tu pre naše dobro.
To naše videnie "Boh je zlý" To je len psychický nátlak, ktorý viemevyvnúť na ľudí, aby sme ich dotlačili spraviť niečo pozitívneho amyslíme si, že toto si môžme dovoliť k Bohu. Nie, Boh môže byť "zlý"hoci je k nám dobrý.
Ale to Božie "byť dobrý" neznamená len to, že nás bude len rozmaznávať.Boh je Otec, ktorí vidí a koná pre naše dobro, i keď podstupuje riziko,že ho budeme vnímať ako zlého!
Je Boh "zlý"?
Tento týžden sa mi dostala do rúk knižka od Phillipa Yanceyho Sklamanie z Boha aj keď som si ju prešiel zbežne, oslovilo ma niečo, čo ani možno nesúcvisi tak so sklamaniami. Išlo o postoj k Biblii, a priamo o Starý zákon.