Televízia je z hľadiska vývoja reklamy jedným z najmladších médií. Jej hlavnou charakteristikou je pôsobenie na viac zmyslov, čo prináša oproti inzercii množstvo výhod. Je vhodná k vizuálnej prezentácii výrobku, vie vytvárať image, nálady a predstavy spojené s výrobkom. Pri voľbe televíznej reklamy a jej časového umiestnenia vo vysielaní vychádzame zo sledovanosti jednotlivých programov a štruktúry divákov. Pričom najatraktívnejší čas sa nazýva prime time. V tomto čase sleduje TV najviac divákov, no reklamný priestor je tu prirodzene najdrahší.
Televízna reklama | |
Výhody | Nevýhody |
pôsobenie na viac zmyslov | vysoké celkové náklady |
rýchla akceptovatelnosť | preplnenie média reklamou |
vysoký dosah /široké pokrytie trhu | možnosť prepínania kanálov (zapping) |
masový dosah a selektivita | obmedzenie poskytnutia informácií na 30 sekúnd |
flexibilita v časovom plánovaní | nové technológie s možnosťou eliminovať reklamu (Mágio, TiVo) |
Tabuľka 1: Výhody a nevýhody televíznej reklamy[1]
TV reklama dnes poskytuje firmám možnosť osloviť masy. Pre veľké spoločnosti je dominantnou a nevyhnutnou súčasťou marketingového mixu. Súčastná televízna reklama má však výrazné nedostatky najmä v podobe vysokých nákladov potrebných na tvorbu spotu, či zabezpečenie atraktívneho reklamného času. Preplnenie televíznych staníc reklamou má za následok jej nízku efektivitu. Päť - osem minútové bloky TV reklám nie sú ničím výnimočným. Efektivita jednotlivých reklamných spotov v takýchto blokoch je výrazne znížená. Často sa stáva, že kým dôjde na konkrétny spot človek už dávno nesedí pri TV prijímači, alebo prepne na iný kanál (zapping). V najlepšom prípade reklamu jednoducho nevníma. Akoby to nestačilo objavili sa tzv. požierači reklamy, technológie s možnosťou eliminovať reklamu (Mágio, TiVo). Preto v dnešnej dobe musia firmy svoju pozornosť upriamovať aj na ďalšie reklamné média a nesmú sa spoliehať výlučné na TV reklamu. Televízia je stále veľmi silným reklamným médiom, ktoré poskytuje množstvo výhod. No netreba jej pripisovať nadmerne vysokú dôležitosť. Obr.1 [2] Obr.2 [3]
Zoznam použitej literatúry
VYSEKALOVÁ, J. – MIKEŠ, J. Reklama – Jak dělat reklamu. 3. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. 208. s. ISBN 978-80-247-3492-7.
[1] VYSEKALOVÁ, J. – MIKEŠ, J. : Reklama – Jak dělat reklamu. 3. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. s. 41-42
[2] Obrázok 1: TV reklama. Dostupné na internete:
<http://www.tv13.sk/images/reklama/reklama2.jpg>.[2012.1.31]
[3] Obrázok 2: TV reklama. Dostupné na internete:
<http://www.worldtvpc.com/blog/wp-content/uploads/2011/08/advertising-revenue1.jpg>[2012.1.31]