Koľko to celé stálo
Keďže, štart celej cesty, bol Taiwan a na to isté miesto som sa plánoval aj vrátiť, tak sa dá sa povedať, že Slovensko bola jedna z viacerých zastávok na tomto výlete. Takže keď to premietnem do čísel, tak som navštívil 9 krajín, za 7 týždňov. Viacej zaujímavých čísel z tejto cesty, však nájdeš nižšie, na konci článku.
Ako som cestu plánoval
Najdôležitejšie je mať prvý spoj z domova a posledný na ceste naspäť domov. Ak mám toto pokryté, tak všetko ostatné tomu prispôsobujem. Tentokrát to bolo však iné, lebo som rýchlo musel meniť celú predstavu mojej cesty.
Plánoval som prísť na Slovensko Transsibírskou magistrálou a späť na Taiwan, podľa cien leteniek. To by sedelo, ak by som nenašiel letenku Singapur – Londýn za 90€. Takže som ju rýchlo kúpil na koniec novembra.
No a tým pádom som vedel, že vlakom cez Rusko pôjdem zo Slovenska. Kúpil som ju na taký termín, aby som mohol aj niečo precestovať. Takže som hľadal lacné spojenie na trase Taiwan – Singapur. Najlepšie vychádzal Vietnam (Hočiminovo Mesto/Saigon). Tam som však už bol a nechcelo sa mi tam ísť po druhý krát. V tom čase som našiel článok, ako precestovať vlakom Vietnam zo Saigonu do Hanoja. Predpokladal som, že to spojenie má aj spiatočnú trasu a už som ju aj hľadal.

Netrvalo to dlho a mal som to. Aj letenka do Hanoja bola za dobrú cenu a v termíne, ktorý mi vyhovoval. Ďalší let Saigon – Singapur bol takisto ok. Tým pádom bola časť trasy pokrytá. V Londýne som už bol viac krát, no nikdy som nevidel Tower Bridge. Toto bola ideálna príležitosť a tak sa aj stalo.
Spolu s kamarátmi sme plánovali navštíviť aj Nórsko a sledovať polárnu žiaru. To nakoniec vyšlo len z časti. Išiel som tam sám, lebo im to práve nevyhovovalo. Nájsť spoj z Londýna do Oslo, bolo jednoduché. Jediné, čo bolo potrebné, bol prestup medzi letiskami Gatwick a Stansted. No a to bol práve ten okamih, kedy sa vytvorilo miesto, pre návštevu Tower Bridge.
S letenkami za polárny kruh to bolo ťažšie, no podarilo sa to. Dá sa povedať, že na poslednú chvíľu to klaplo a ja som kúpil trasu Oslo – Tromsø – Oslo za prijateľnú cenu. Odlet z Nórska bol do poľského mesta Wroclaw. V Oslo som však takisto musel meniť príletové a odletové letisko, no to som zas využil na krátku prehliadku nórskej metropoly.
Vo Wroclawe na mňa čakal bratranec s jeho priateľkou. Unaveného a prechladnutého ma autom zaviezli až pred bránu domu rodičov. Ďakujem Filipo ešte raz!

Na Slovensku som podnikol rôzne malé výlety plus krátku cestu do maďarskej Budapešti. Jediné čo sa mi tu nepodarilo, bol prelet bezmotorovým lietadlom ponad Vysoké Tatry, ktorý bol kvôli zlým poveternostným podmienkam zrušený. Nevadí, nabudúce to iste výjde.
Naspäť na Taiwan som sa moc neponáhľal, ale nechcel som ísť ani „pol roka“. Keďže som mal víza do Ruska na 15 dní, tak som ich chcel naplno využiť. Tento čas som si rozdelil na cestu vlakom, Moskvu, okolie Bajkalského jazera a Vladivostok.
Nasledovala cesta do Ruska. Lietadlo z Bratislavy do Moskvy to vybavilo pohodlne a za rozumnú cenu. Čakali ma 3 dni túlania sa po tomto zaujímavom meste a štart Transsibírskej magistrály. Tú som si rozdelil na dva úseky. Moskva – Irkutsk / Irkutsk – Vladivostok. O tom, aká bola jazda vlakom si prečítaj v dvoch podrobnejších článkoch tu (klik) a tu (klik).
Posledný deň pripadol na Hongkong, kde som si naplánoval len jednu zastávku. Boli to budovy, ktoré som si chcel večer nafotiť. To sa podarilo dokonca viac, než skvele.

Ako plánovať rozpočet
Ak sa jedná o cestu cez jednu krajinu, tak to je ľahšie, lebo ceny sú všade veľmi podobné. Pri prechode viacerými krajinami sa to trochu komplikuje, ale nie je to nič strašné. Treba si urobiť malý prieskum doma. Aký dokážem mať denný rozpočet a ten preniesť do krajiny, kam sa chystám. Takže si zrátam, koľko ma stoja denné potraviny plus nejaký ten snack alebo sladkosť, káva, čaj... Proste čo pravidelne jem a pijem. Pozriem si koľko stojí ubytovanie v mestách alebo miestach kde budem spať a chcem za to zaplatiť. Ak viem, že mám neskorý večerný alebo skorý ranný let, tak spím na letisku. Myslím aj na atrakcie, ktoré tam chcem navštíviť a presuny medzi miestami, kam pôjdem.

Všetko zaokrúhľujem smerom nahor a na desiatky (v eurách). Je to kvôli tomu, aby som mal radšej rezervu, ako nedostatok. Z týchto výpočtov zistím, že denne miniem po zaokrúhlení napríklad 20€. Ak viem koľko dní budem na ceste tak to len vynásobím a mám predbežný odhad na cestu.
20€ na deň X 40 dní na ceste = 800€
Náklady rozdeľujem na fixné a tie čo sa menia. Fixné sú napríklad tie, ktoré zaplatím vopred. Tu počítam napríklad letenky, ubytovanie (v prípade ak mám neskorý príchod do destinácie) alebo poistenie. To je dobré zvážiť vopred, či mi treba len krátkodobé, na pár dní alebo celoročné. V mojom prípade to je celoročné, lebo som mimo SK viac, ako 10 mesiacov z roku. Preto si pred zaplatením porovnám aktuálnu ponuku a na základe toho sa rozhodnem.

No a tie, čo sa menia sa platia na mieste a teda je tu možnosť zjednávania. Na svojej poslednej ceste som si značil, koľko som za čo platil, lebo pravidelne dostávam otázky „Koľko ťa to stálo“. Takže som poctivo zapisoval a môžeš si teda aj ty pozrieť, ako finančne vyzerala moja 7 týždňová cesta od rovníka za polárny kruh. Tadááá !

Ak ťa zaujímajú ďalšie štatistické čísla z mojej cesty, ktoré som si stihol poznačiť, tak ich nájdeš spolu aj s ďalšími fotkami a videami na mojom blogu o cestovaní Photo and Traveling
Prajem veľa šťastia na cestách!
Aleš :-)