Pri pohľade na mená, ktoré idú alebo sa chystajú kandidovať /dokonca i komunisti/ na primátora Bratislavy, je odôvodnená obava, že niektorý z nich bude vykrikovať: „ MHD zadarmooo, len ma zvoľte...!" Treba vyraziť kolík z ruky takýmto kandidátom a predstaviť racionálny návrh a začať o ňom diskutovať.
Existuje určitá variácia na tému MHD zdarma , no treba ju podrobiť podrobnej analýze a akceptovať, že efekty budú rozdelené do viacerých oblastí a ich návratnosť bude dlhodobejšia.
V Bratislave môžeme bez toho, aby si niekto začal ťukať na čelo, rozprávať o programe: MHD zadarmo resp. zvýhodnené cestovanie v rámci mestskej časti .
Ja pracujem aj bývam v rámci mestskej časti Staré mesto. Bol som už unavený z toho večného hľadania parkovacieho miesta, resp. platenia drahého prenájmu vždy obsadeného vlastného parkovacieho miesta, tak už skoro dva roky chodím do roboty pešo. Cesta do roboty ide ľahko, idem z kopca, a tie cca 2 km prejdem veľmi rýchlo. Cesta z roboty je horšia a na Palisádach zväčša rezignujem a nastúpim na trolejbus. Čiže po týchto skúsenostiach si myslím, že program MHD zdarma v rámci mestskej časti je dobrý model, pokiaľ vieme, čo chceme alebo pokiaľ si ujednotíme to, čo sú naše očakávania a čo sú pozitívne efekty.
Jednoducho povedané, preprava obyvateľov v rámci ich mestskej časti je zadarmo, pre podmienky Bratislavy preprava Bratislavčanov /napr. osôb s trvalým bydliskom v mestskej časti Bratislava Staré Mesto/ bude v rámci mestskej časti Bratislava Staré Mesto doprava MHD zadarmo.
Poďme na rýchlu a čiastočnú analýzu pre a proti:
Pre:Obyvatelia pre pohyb v rámci ich mestskej časti budú mať motiváciu použiť MHD prostriedky namiesto auta, čo znamená menej aut v uliciach, viac parkovacích miest, menej emisií a možno viac ľudí v uliciach /aspoň sa bude s kým porozprávať cestou domov/.
Pozitívne efekty, na ktoré však bude treba dlhšie čakať: zdravie obyvateľstva, zvýšená mobilita, posilnené sociálne väzby /poznanie okolia, susedov a pod./
Proti:Výpadok v tržbách - tu je potrebná analýza, aký výrazný úbytok by to predstavovalo a predstaviť návrhy, ako úbytok sanovať. Skúsim zopár:
- Efektívnosť pri rekonštrukčných prácach /niekedy sa mi rozum zastavuje, keď počujem, koľko stojí napr. oprava električkovej trate avidím tam štyroch chlapov, ktorí dostanú možno 1-2 promile zcelkovej sumy rozpočtu/,
- Kde a ako sa zúčtovávajú príjmy zreklamy na MHD,
- Cestovný lístok pre obyvateľa strvalým pobytom mimo daného mesta bude cenovo upravený smerom nahor.
Ešte jeden návrh týkajúci sa programu MHD, ale ten je už dosť odvážny na naše konzervatívne pomery a pohodlnosť, a to je zaviesť tzv. letný a zimný lístok. Letný lístok bude o niečo drahší. Dôvod? V lete je príjemné prejsť sa pešo a tým, že bude drahší lístok, ľudia by boli motivovaní k tomu, aby viac chodili pešo. Bude menej ľudí v MHD prostriedkoch a bude sa tam dať konečne dýchať, a bude to hygienickejšie.
Pre dobro veci by určite pomohla i kampaň „Osobnosti v MHD". V západnom svete aj veľké osobnosti jazdia metrom, MHD. No možno už nie po 22 hod, ale cez deň určite áno. U nás je znakom určitého statusu ísť autom, až mi to niekedy pripomína tú scénu z filmu Slnko, seno a pár facek, kde sa svadobný sprievod presúva pár metrov autom a na otázku, že prečo sme nešli ten kúsok pešo Rúžičková odpovedá: „ Nech vidia, že na to máme!". Kampaň by mohla napomôcť tomu, že ísť MHD alebo časť cesty pešo, nie je znakom toho, že sa nedarí, ale môže byť aj znakom spoločenskej a enviromentálnej zodpovednosti.