V európskom kontexte sme obstáli zhruba na úrovni priemeru. Najviac nespokojných ľudí je v Bulharsku, Srbsku a Grécku (38-48 %), naopak, najspokojnejší sú severania - do prvej päťky krajín, kde o veľkej spokojnosti s prácou hovorí 40-45 % obyvateľov, sa medzi Dánsko, Fínsko, Island a Nórsko na tretie miesto vkliesnili len Rakúšania.
Spokojnosť neznamená, že práca nás nevyhnutne musí baviť
Podľa iného prieskumu, ktorý pred časom zrealizovali spoločnosti Happy Company a McROY, chodia však takmer štyria z piatich Slovákov do práce len preto, že musia. Prácu tak vnímame predovšetkým ako nevyhnutný zdroj finančných prostriedkov. Úprimne povedané, neprekvapuje ma to a koniec-koncov, na tom, že niekto berie svoju prácu len ako povinnú jazdu od ôsmej do štvrtej a potom žije vlastným životom, nevidím nič zlé. Veď práca je najčastejšie vnímaná práve ako nástroj získania financií, teda niečo, čo nám dokáže pomôcť naplniť naše základné životné potreby. Žiaľ, nie každý má to šťastie, že prácu berie aj ako koníčka.
Fungujú novoročné predsavzatia?
Len pred pár týždňami si mnohí z nás pri cinkaní pohárov so šampanským dávali predsavzatia na nový rok. Po zdraví, rodine a voľnom čase sa veľká časť z nich týkala aj pracovnej oblasti. Ľudia ktorí nie sú spokojní s prácou, si často želajú zmenu, povýšenie, vyšší plat. Úprimne, ktorí z vás, čo si na prelome rokov stanovili takýto cieľ, na ňom už začali pracovať? Zo skúseností ľudí z môjho okolia viem, že väčšina takýchto cieľov zostáva len v rovine želaní. Chyba je v nás – k cieľu nepristupujeme ako k niečomu, čo chceme sami aktívne dosiahnuť, ale ako k niečomu, čo by sme si želali, aby sa nám stalo.
Ako teda na to?
Stanovenie si cieľa je len prvým krokom k jeho dosiahnutiu - na to, aby sa tak stalo, musíme tých krokov spraviť viac. V teórii sa často hovorí, že dobre nastavený cieľ by mal byť SMART (šikovný):
Špecifický – čo najkonkrétnejší. Príliš všeobecný cieľ je veľmi ťažké uchopiť.
Merateľný – na to, aby ste vedeli zhodnotiť, či sa cieľ splnil, je potrebné vyjadriť ho presnou hodnotou. Napríklad cieľ „Chcem dosiahnuť zvýšeniu platu“ musí obsahovať aj presnú hodnotu, ktorú považujem za dostatočnú.
Akčne orientovaný – mal by obsahovať kroky, ktoré musím urobiť. Cieľ „Chcem sa v práci cítiť lepšie“ je fajn, ale treba ho pretaviť do jednotlivých akčných krokov – napríklad Otvorene sa porozprávať so šéfom, Kúpiť kvety zazerajúcej kolegyni či Neodchádzať z práce neskôr ako o piatej.
Realistický – cieľ by nemal byť nad naše sily. Príliš ambiciózne ciele sa nám nemusí dariť plniť a môžeme z toho byť frustrovaní. Naopak, splnený cieľ nás povzbudí a dosiahnutie vyšších mét bude realistickejšie.
Termínovaný – stanovenie si cieľa bez termínu môže spôsobiť, že jeho naplnenie budete odkladať kvôli iným úlohám. Presný harmonogram krokov vám pomôže udržať sa v dobrom nastavení.
Samozrejme, na to, aby vaše ciele a predsavzatia boli úspešné, nemusíte použiť SMART metódu. Stačí obyčajný sedliacky rozum a na postupnosť prídete určite aj sami. Prvým krokom je rozmeniť si predsavzatie na drobné. Cieľ ako finálna méta je dôležitý, no ešte dôležitejšie je zamyslieť sa nad postupnosťou aktivít, ako sa k nemu dopracovať. Napíšte si zoznam čiastkových úloh aj s termínmi, dokedy ich treba splniť a zaveste si ich na miesto, kde ho budete mať každodenne na očiach – veľmi dobrým miestom je napríklad vnútorná strana dverí na toalete, nástenka v kuchyni či plocha obrazovky vášho počítača. Dodržujte harmonogram a splnené úlohy si odfajknite, najlepšie hrubou zelenou fixkou, pôsobí to motivačneJ. A aby ste termíny neprešvihli, nastavte si upozornenia s dostatočným predstihom v telefóne či počítači.
Zoznam môže vyzerať napríklad takto:
Cieľ:
Do konca júna chcem novú prácu
Postup:
Do 29.2. zadefinovať, čo chcem robiť, kam chcem, aby sa uberala moja kariéra
Do 15.3. napísať životopis a nastaviť si kritériá pre automatické zasielanie ponúk z profesia.sk
Priebežne monitorovať zasielané ponuky a reagovať na tie vyhovujúce
Do 30.3. vytvoriť si profil na sieti LinkedIn a profesia.sk
Do 10.4. identifikovať, či niekto z rodiny, priateľov či známych nepracuje v želanej oblasti a osloviť ho, či nevie o voľnej pozícii, prípadne, či ma vie odporučiť v rámci ich firmy
Do 20.4. vybrať si desať spoločností pre ktoré by som chcel/-a pracovať a zaslať im životopis a žiadosť o zamestnanie
Do 30.5. absolvovať aspoň 5 pohovorov
Do 30.6. mať dohodnutú novú prácu
Zapojte okolie
Záverečná rada – nebuďte v tom sami. Ak o Vašom zámere bude vedieť vaša rodina, priatelia či kolegovia, je oveľa menšia pravdepodobnosť, že v prípade nejakej prekážky celý boj vzdáte. To, že sa vás sem tam niekto opýta, ako pokračujete, alebo už len samotná skutočnosť, že by sa opýtať mohol, totiž na vás bude vytvárať určitý psychický tlak. A ten nie je na škodu, naopak, pomôže Vám zostať motivovanými. Zároveň si zo svojho okolia vyberte aspoň jedného človeka, bútľavú vŕbu, za ktorou budete môcť prísť, keď nebudete vedieť, ako ďalej, alebo sa len budete potrebovať vyrozprávať. Mal by to byť niekto pozitívne naladený, aby tento náboj preniesol aj na vás, pretože s pozitívnym naladením ide všetko ľahšie.