1. Žiak počas vyučovania potichu na niečom v lavici pracuje, číta, píše, kreslí, lúšti.
Vhodná reakcia učiteľa
- učiteľ vhodným prízvukom napomenie žiaka, aby sa zapájal do vyučovacej hodiny
- učiteľ žiakovi vysvetlí dôležitosť učiva, prečo má byť aktívnym počas vyučovania
Uvedené vhodné reakcie na rušivé správanie žiaka, považujem za vhodné, pretože každý učiteľ očakáva pozornosť žiakov na hodine, nie je spokojný ak sa žiaci bavia. Vyučujúci má preto zabezpečiť žiakom pozornosť na 45min.
Nevhodná reakcia učiteľa
- učiteľ by nemal kričať na žiaka, prečo nevenuje pozornosť na jeho hodine, mal by mu vysvetliť dôvod pozornosti
- učiteľ by nemal reagovať prehnane, pretože žiak môže mať osobný, zdravotný problém a prejavuje to nepozornosťou na hodine
Uvedené nevhodné rekcie na rušivé správanie žiaka, považujem za nevhodné, pretože si myslím, že učiteľ by sa mal snažiť reagovať s pokojne, aj keď nie vždy je to jednoduché. Dobrými výchovnými metódami má učiteľ pôsobiť na žiakov, aby mali snahu zmeniť a zlepšiť sa, či už v prospechu, správaní, spolupráci v kolektíve..
11. Žiak hlasno komentuje, má poznámky k obsahu výučby alebo k vyučujúcemu - relatívne neutrálne (napr. „to sa kto má všetko naučiť," ,,načo nám to bude," ,,vy si myslíte, že Váš predmet je najdôležitejší...")
a) Vhodná reakcia učiteľa
- učiteľ vhodným prízvukom napomenie žiaka, aby nevyrušoval priebeh vyučovacej hodiny
- učiteľ žiakovi vysvetlí využitie daného učiva v praxi
- učiteľ pripomenie žiakovi, že študuje na SPŠ stavebnej a geodetickej, kde je daný predmet dosť dôležitý
Uvedené tri vhodné reakcie na rušivé správanie žiaka, považujem za vhodné, pretože si myslím, že to ako sa vyučujúci správa k žiakom, očakáva aby sa aj oni správali k nemu. Vyučujúci má preto s prehľadom vysvetliť študentovi podstatu učiva a dôležitosť predmetu na škole.
b) Nevhodná reakcia učiteľa
- učiteľ by nemal odpovedať žiakovi rovnako hlasným tónom, ako ho provokuje žiak, pretože situácia vyvrcholí do hlasnej hádky (,,ktorú budú počuť ostatní pedagógovia až do zborovneJ")
- učiteľ by nemal reagovať neobjektívne t.j. nemal by brať ohľad na to, ako sa študent správa na ostatných vyučovacích predmetoch (prípadne ak toto správanie prejavuje na iných predmetoch a provokuje, tak každého vyučujúceho, nie je vhodné mu na danej hodine hovoriť ako sa správa na ostatných predmetoch a útočiť na neho za to slovne)
- učiteľ by nemal reagovať prehnane, pretože žiak môže mať osobný, zdravotný problém a prejavuje to momentálnym hlasným komentovaním priebehu vyučovania
Uvedené nevhodné rekcie na rušivé správanie žiaka, považujem za nevhodné, pretože si myslím, že učiteľ by sa mal snažiť reagovať s kľudom, nadhľadom a pokojne, aj keď nie vždy je to také jednoduché. Učiteľ by nemal zasahovať do výučby ostatných pedagógov, aj keď na porade všetci vedia, ktorí žiaci sú problémoví, učiteľ by mal mať na všetkých rovnaký meter a dať im šancu sa zmeniť, zlepšiť. A rovnako aj učiteľ dobrými výchovnými metódami apeluje na žiakov, aby mali snahu zmeniť a zlepšiť sa, či už v prospechu, správaní, spolupráci v kolektíve...