Niekoľko rád pre manažérov malých a stredných firiem

Môj kvalitatívny výskum

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Môj kvalitatívny výskum, ako by som tieto rady nazval, je jedným z najužitočnejších, aké som z hľadiska svojho know-how zozbieral za posledných viac ako desať rokov práce pre rôzne malé a stredné firmy. Dnes som sa rozhodol tieto rady zdieľať na voľne dostupnej platforme a budem dúfať, že sa dostanú k viacerým ľuďom a pomôžu nám všetkým pracovať v lepšom prostredí.

1.       Predaj na prvom mieste

Ak ide o obchodnú spoločnosť, ktorá zarába najmä na predaji tovaru alebo služieb, je absolútnou prioritou postaviť obchodné oddelenie na prvé miesto v dôležitosti v tejto spoločnosti. Možno to znie na prvé prečítanie ako samozrejmá téza, no neverili by ste, aké veľké množstvo firiem sa ňou neriadi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2.       Customer Relationship Management (CRM)

Vaši zákazníci sú to najdôležitejšie, čo vaša spoločnosť má. Samozrejme, dôležití sú aj zamestnanci, no jedna skupina do firmy financie prináša a druhá ich odčerpáva. Aby vzťah so zákazníkmi fungoval, treba ho systematicky manažovať – riadiť v cykloch. Známa je aj „bradatá“ teória o štvornásobne vyššej náročnosti získania nového zákazníka verzus udržanie si stabilného zákazníka. Takže povinná evidencia, zisťovanie spokojnosti, programy na udržanie zákazníka– toto všetko musí byť súčasťou každodennej činnosti firiem bez ohľadu na predmet ich podnikania.

SkryťVypnúť reklamu

3.       Rozvoj zamestnancov

Práca so zamestnancami (členmi organizácie) je veľmi náročná a vyžaduje dlhodobý a systematický prístup rovnako, ako v prípade zákazníkov. Navyše, každý z nich má svoje vnútorné a vonkajšie motivačné faktory, ktoré treba najprv identifikovať (napríklad pri hodnotiacom pohovore) a až následne rozvíjať. Ak to robíte dobre, vaši ľudia sa vám odmenia takou lojalitou, ktorú konkurencia len tak ľahko nepreplatí.

4.       Variabilné odmeňovanie pre všetkých zamestnancov

V našom mladom trhovom prostredí je tento bod veľký problém. Manažment v tom vidí vždy obrovskú výzvu (ako tvoriť pohyblivú zložku mzdy) a na strane zamestnancov sa zas tlačí na istoty (radšej vrabec v hrsti ako holub na streche). Pri istotách sa však zabíja rozvoj, individuálny potenciál a stierajú sa prirodzené rozdiely vo výkonoch. Nechávam teda na uváženie každého čitateľa.

SkryťVypnúť reklamu

5.       Ochota zariskovať, nebáť sa zmien

Mnoho múdrych a skúsených manažérov sa v hodnotení svojich rozhodnutí spätne často odvolávalo práve na neustále skúšanie. Zažili pri tom množstvo omylov, až nakoniec prišli na ten správny spôsob, ako to urobiť. Zjednodušene povedané, ak máte myšlienku niečo vyskúšať či zmeniť, urobte to. Nemusí to síce (vždy) vyjsť, ale aspoň nebudete ľutovať, že ste nič neurobili.

6.       Meranie výkonnosti podľa skutočných dát

Je zaujímavé, koľko času pri konzultáciách trávim presviedčaním, že dáta sú oveľa dôležitejšie ako pocity. Máme toľko úžasných nástrojov na meranie výkonnosti firiem (napríklad účtovníctvo), no aj tak sa radšej neustále spoliehame na peniaze na účte (zaujímavý fenomén), porovnávame sa s podobnými firmami (môže pomôcť, ale nestačí to), dúfame v lepšie zajtrajšky (čistý hazard) a radíme sa s externými odborníkmi namiesto študovania vlastných dokumentov. Naučiť sa pracovať s dátami je dôležité, len treba chcieť, a čím častejšie, tým lepšie (presnejšie).

SkryťVypnúť reklamu

 7.       Presúvanie kompetencií na šikovnejších ľudí

Okrem prečítania množstva kníh v oblasti „Ako sa stať dobrým manažérom“ som mal možnosť diskutovať na túto tému s naozaj dobrými manažérmi. Viaceré zdroje sa zhodujú v tom, že vôbec nie je jednoduché v jednej osobe integrovať všetky atribúty správneho riadenia. Je preto efektívnejšie niektoré kompetencie presunúť na šikovných ľudí - delegovať. Stačí sa povzniesť nad vlastné ego, otvoriť oči a počúvať svojich podriadených, a hneď sa ukážu možnosti, ktoré dovtedy ostali skryté.

8.       Komunikácia

Zdieľanie informácií vo vnútri firmy je najčastejší nedostatok, aký som mal možnosť namerať pri všetkých svojich doterajších analýzach. A pritom je to taká samozrejmosť. Nech sa každý v rámci svojich možností pýta a nech vedenie komunikuje do vnútra firmy maximum svojich rozhodnutí a krokov. Ak sa treba pohnúť z miesta, odporúčam začať banálnou detskou otázkou: „Prečo?“

Andrej Belas

Andrej Belas

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  68x

Aktuálne pracujem na pozícií CEO v spoločnosti Polygrafické centrum, s.r.o. a poskytujem školenia na komunikáciu a obchodné zručnosti malým a stredným podnikom. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu