Nie som odborník na všetko, no rád sa realizujem (vzdelávam seba a ostatných) v oblasti komunikačných zručností. Možno nadišiel čas pozrieť sa na tipy a triky z tej druhej strany. Nemudrovať o tom, čo je správne, naopak vytvoriť zoznam bizarných pravidiel, ktoré zaručene fungujú. A že nie sú podľa učebnice? Nevadí.
Ako navádza samotný nadpis, tieto bizarné pravidlá zjavne fungujú v súčasnej spoločnosti a tiež pomáhajú vyhrať voľby. Lebo dnes oveľa viac ako kedykoľvek v minulosti (hovoria múdrejší) víťazí lož nad pravdou a šialenosť nad zdravým rozumom.
Dvaja komunikujúci ľudia si nie sú vždy rovnocenní
Väčší podiel na pravde má ten silnejší, väčší a bohatší. Pravdu má ten, kto má väčší dom, väčšie auto, viac hotovosti v peňaženke a výraznejšiu značku na kabelke. Ak ste vyrastali v náročných podmienkach, prípadne ak máte zdravotné problémy, nebodaj ste sa ocitli na ulici bez domova, nemáte jednoducho nárok sa k niektorým témam vyjadrovať. Platí to aj vtedy, ak ste napríklad krajina, na ktorú útočí silnejší, väčší a bohatší agresor. Vtedy by ste mali byť ticho a radšej nič nehovoriť.
Ideálne je komunikovať chaoticky a nezrozumiteľne
Hovoriť veľa a nič nepovedať je základné pravidlo komunikácie súčasnosti. Používajte dlhé a mätúce vety, opakujte slová (slovné barličky sú vynikajúca pomôcka (ako... predsa... vlastne... v podstate), hovorte rýchlo, veľa, nezrozumiteľne, bez intonačných prestávok. Nezaujímajte sa o to, či vám niekto rozumel, pretože stačí, že vy ste povedali, čo ste chceli. Výborne pomáhajú prevzaté slová (napríklad) z angličtiny, tak ich rýchlo zaraďte do slovníka: míting, ofis, synknutie, insajt, fídbek, brnaut, strím, čet, status, poust, rílskoa mnoho ďalších.
Každý predsa vie komunikovať
V dobe, keď už aj generálny prokurátor používa (americkú) sociálnu sieť na komunikovanie s verejnosťou, je predsa každému jasné, že všetko je jasné. Premiér „postne video“ a všetci vieme čo tým myslel. Minister „zavesí status“ a od budúceho roka sú jasné daňové pravidlá pre všetkých, ktorí sa deň čo deň živia poctivou prácou. Prezident „tvítne“ že budú clá a celosvetový globálny obchodný systém sa začne otriasať. Je to predsa jednoduché, netreba k tomu nič viac dodať. A prípadné nejasnosti, otázky z druhej strany, opačný pohľad na danú vec? To je nepodstatné.
Osobné stretnutia sú prežitkom
Odborníci síce uvádzajú v literatúre, že tri štvrtiny interpersonálnej komunikácie tvorí neverbálna zložka (mimika, haptika, posturika, gestá, intonácia, atď), ale to už je minulosť. Komunikovať osobne už nie je potrebné. Odborníci by si mali aktualizovať svoje dáta o nové a doplniť k nim obrovský rozmach online komunikácie špeciálne v textovej forme s pomocou „emodžis“, ktoré plne nahradili celú formu prežitej neverbálnej komunikácie. Zo všetkých najefektívnejšie sú skupinové „čety“. Tam viete povedať veľa a nikto sa nemusí zaoberať tým, čo ste povedali. Môžete reagovať na čo chcete, ale aj nemusíte. Môžete vytrvalo všetkých ignorovať a vyjadriť sa iba vtedy, keď budete mať náladu. Alebo môžete reagovať rýchlosťou svetla na všetko a zahltiť ostatných natoľko, že im bude jedno, čo píšete.
Duplikácia – úplný nezmysel
Už to bude takmer dvadsať rokov, čo som absolvoval náročný tréning na tému: Ako úspešne zopakovať to, čo ten druhý povedal. Išlo o náročné techniky rozdeľovania hovoreného textu na jednotlivé časti a tie časti potom na informácie. Tieto informácie sme si potom evidovali do pamäte tak, aby sme im rozumeli a vedeli ich reprodukovať. Trénovali sme tým aj pamäť a tešili sa z akej-takej presnosti. V obchode sa to potom naozaj oplatilo, pretože sme vedeli vytvoriť ponuku presne podľa požiadaviek zákazníka.
Toľko premárneného času. Dnes je predsa úplne jedno, aká bola prvotná informácia, pretože sa zmenila v momente, ako bola vyslovená. Je tiež jedno, čo kto povie, pretože môže zmeniť názor, zabudnúť alebo mu to môže byť vlastne aj v konečnom dôsledku úplne ukradnuté. A keď máte dôkazový materiál? Nevadí, aj ten sa predsa dá spochybniť alebo sa môžete tváriť, že vôbec neexistuje.
A čo teda skutočne vyhráva voľby?
Tliachanie. Keďže žiadne pravidlá neplatia a každý môže povedať čo chce, kedy chce a v akej forme sa mu zapáči, stačí povedať to, čo sa páči tej najväčšej skupine ľudí v danom čase a danom regióne. Nebudem prezrádzať úplne do detailov, ako vyhrať tie najbližšie voľby (čo ak by som ich vyhral😊), ale budem držať palce, aby sa aj príčetná (vzdelaná) časť spoločnosti naučila používať nový zoznam týchto bizarných pravidiel a oslovila tak to najširšie spektrum potenciálnych voličov.