Dopravné platformy – dobrý pomocník, zlý pán ?

Ako môžu progresívne nástroje obstarávania prepráv napáchať viac škody ako úžitku.. Mimo výhod, majú dopravné platformy, teda nástroje kde sa stretávajú voľné disponibilné prepravné kapacity s voľnými nákladmi i možné riziká.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ale poďme pekne po poriadku..

Dnešnú dobu a náš každodenný pracovný život, si nevieme predstaviť bez “šikovných“ telefónov, či rôznych chytrých IT riešení, a to nie len v oblasti dopravy a zasielateľstva, ale i všetkých ostatných odvetví. Aktuálnou otázkou je však, aká je miera rizika ich možného zneužitia.

Raal Tans, Trans.eu, Timo Com, či Lardi Trans sú platformy kde sa “stretávajú“ voľné vozidlá a voľné náklady, a sú určené pre našu každodennú pomoc a pre rýchle a efektívne uzatvárania jednotlivých obchodov, a to či už z pohľadu dopravcu, príkazcu, alebo zasielateľa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mimo nesporných výhod a prínosu, však aktuálne ukrývajú mieru rizika, ktorú netreba podceniť. Pre konkrétnosť, spomínaným rizikom/problémom je možné nabúranie sa do konta(profilu) užívateľa a zneužitie jeho mena pre páchanie trestnej činnosti, formou krádeže prepravovaných tovarov

V tak vážnej téme však neslobodno paušalizovať, a “ hádzať všetky riešenia a ich bezpečnosť do jedného vreca “, žiaľ za posledný rok mala naša spoločnosť zlú skúsenosť už s dvomi z uvedených riešení, Lardi Trans a Trans.eu.

Problém

Nové riešenia vo forme spomínaných platforiem priniesli do priemyslu zrýchlenie a zjednodušenie procesov, či nižšie prepravné náklady pre príkazcov, teda klientov. Problémom však je, že nové kriminálne trendy fantómových dopravcov (zneužitie identity dopravcu/zasielateľa pre krádež tovarov v jeho mene) si našli cestu i do spomínaných platforiem. Využívajúc rýchlosť dnešnej doby, nepozornosť, či nedôslednosť ľudí na strane jednej, a technické nedostatky platforiem na strane druhej, maximalizujú cez hackerov úspešnosť svojich kriminálnych aktivít. 

SkryťVypnúť reklamu

Naše skúsenosti

Prvým prípadom, ktorý sa stal v platforme Lardi Trans (https://ru.lardi-trans.com), bolo zneužitie mena dopravcu, ktorého profil nabúrali hackeri, zmenili jeho kontaktné údaje a následne komunikovali a potvrdzovali objednávky na prepravu tovarov od zasielateľov, ktoré neskôr po naložení odcudzili. V tomto prípade sme figurovali v úlohe spoločnosti, ktorá obstarávala prepravu zásielky a bola cez nášho partnera finálne objednaná u dopravcu, ktorého profil bol v danom čase zneužitý. Zásielkou boli domáce elektrospotrebiče, ktoré boli odcudzené. Podľa nami získaných informácií táto skupina v tomto termíne odcudzila približne 6 zásielok podobného charakteru. Žiaľ, týmto prípadom a jeho následkami sme nútení zaoberať sa dodnes.

SkryťVypnúť reklamu

V druhom prípade a v rámci oveľa rozšírenejšej, ba až poprednej platforme Trans.eu (http://www.trans.eu/sk/), bolo naopak zneužité naše firemné konto a meno. Z nášho konta tak komunikovali, v našom mene, ľudia ktorí oslovovali spoločnosti, ktorým chceli odcudziť rôzne zásielky. (Konkrétne v našom konte zmenili kontaktné údaje ako telefónne číslo, emailovú adresu) Vďaka profesionalite, duchaprítomnosti, či podozrievavosti jednej dámy z inej zasielateľskej spoločnosti, sme odhalili tento podvod v jeho zárodkoch a neprišlo k žiadnej krádeži. Pravdou je, že páchateľ mohol byť i zadržaný, avšak paradoxne i pre zásah samotného providera platformy Trans.eu, sa to nepodarilo. Z našej strany bolo zneužitie konta nahlásené a zároveň sme Trans.eu upozornili, že polícia (plánovaná nakládka sa mala uskutočniť v Poľsku) čaká na mieste nakládky na vodiča – aby konto neblokovali, nakoľko by to páchateľa vyplašilo a na miesto nakládky sa tak nedostavili. Predpokladám že hlavne pre svoju bezpečnosť a odvrátenie prípadných žalôb, bolo konto zablokované a páchateľ následne nedolapený. Mám taktiež poznatok, že sa nejednalo o jediné zneužitie tohto systému. Tento prípad sa tak skončil mojim dňom stráveným na polícii, či zasielaním informácií o danom zneužití i do ostatných platforiem.

SkryťVypnúť reklamu

Tiež sa však skončil záverom, že týmto nástrojom pre ich bezpečnosť ktorá nie je 100%, nemožno plne dôverovať a je potrebné prijať tvrdé bezpečnostné opatrenia pri obstarávaní prepráv.

Riešenie

Som presvedčený, že spoločnosti pôsobiace v našom priemysle by sa nemali bezbreho spoliehať na transportné platformy a v nich uvedené údaje. Situácia si žiada vyjsť zo zóny komfortu, a či už cez samostatné oddelenie/pracovníka, alebo samotnými zasielateľmi či dispečermi pripraviť kontrolné mechanizmy pre overovanie identity potencionálneho obchodného partnera, a poctivo ich nasledovať.

V našej spoločnosti sme zaviedli procesy a opatrenia, ktoré minimalizujú možnosť stať sa opäť obeťou podvodu. Keďže nie je možné urobiť žiadne opatrenie voči tomu, aby niekto zneužil platformu, ktorej bezpečnosť nie je v našich rukách, zaviedli sme zásadné opatrenia pre nami obstarávané prepravy:

  • V prvom rade používame náš vlastný, aktualizovaný, komunikačný systém s databázou, v ktorej máme len overené spoločnosti a ich kontakty, vozový park, či zameranie a podľa toho dané spoločnosti dopytujeme.

  • Dopytujeme a služby objednávame takmer výhradne u priamych dopravných spoločností, a tak máme celý proces prepravy pod kontrolou

  • V prípade, ak si situácia vyžaduje obstaranie prepravy u subjektu z dopravnej platformy, je povinnosťou každého pracovníka overiť identitu subjektu a pracovníka tak, že v profile dopravcu musí skontrolovať telefónne čísla, doménu webovej adresy,a emailové kontakty uvedených osôb – a porovnať ich s tými na webovej adrese subjektu či iných zdrojoch internetu. Taktiež je nutné vypýtať a overiť minimálne 2 referencie dopravcu, u ktorých si overujeme mimo kvality ich služieb i telefónne číslo dopravcu, ktoré porovnáme s tým, uvedeným v dopravnom systéme.

  • V ďalšej fáze kontroly, kontaktujeme priamo poisťovňu dopravcu, u ktorej si overujeme platnosť a adresnosť nám zaslaného poistenia ( overujeme EČV, továrenské značky ťahač/náves, územnú platnosť, úhradu poistenia)

Tieto opatrenia a procesy sú neproduktívnym, administratívnym i časovým zaťažením našich pracovníkov. Oveľa dôležitejší je však ich efekt a odvrátenie možnej hrozby krádeže nám zverenej zásielky. O to viac, ak krádeže fantómovým dopravcom nie sú kryté v rámci bežného poistenia. To je už však téma na ďalší blog.

Andrej Jendek

Andrej Jendek

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Managing Director / MJ SPED s.r.o13 rokov v oblasti zasielateľstva a medzinárodnej prepravy zásielok. Otec dvoch detí, aktívny rekreačný športovec a cestovateľ.http://www.mjsped.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu