Konečne minister školstva s primeraným jazykovým prejavom

Všetci sme si vydýchli, že s ministerkou Lubijovou zmizli aj jej „eury“ a podobné „nezrozumiteľné jazykolamy“ typické pre predstaviteľov SNS, nevynímajúc jej šéfov – Slotu či Danka.

Písmo: A- | A+

Minister Gröhling má omnoho sympatickejší spôsob komunikácie a nie je to len zafarbením hlasu alebo spôsobom vystupovania na verejnosti. Artikuluje zrozumiteľne, argumentuje logicky, vyjadruje sa jazykovo presne, až matematicky.

Ako mnohí často klamaní a sklamaní učitelia oceňujem, že nesľubuje. Jeho vnímanie je realistické a triezve. Dôkazom je rozhodnutie ohľadom maturity. Každý súdny učiteľ z praxe môže len potvrdiť, že priemer známok počas štvorročného štúdia omnoho objektívnejšie odráža prácu žiaka ako jedna maturitná odpoveď, ktorá sa môže nevydariť z rozličných dôvodov – či už je to momentálna indispozícia, zlý zdravotný stav, otázka, ktorá „nesadla“, problém s verbalizovaním myšlienok, citová labilita, osobné problémy (napr. zlá situácia v rodine) a pod. Skúšajúca komisia (akokoľvek zápasiaca o profesionalitu a objektívnosť) sa niekedy ani nemá šancu dozvedieť v tom okamihu, prečo žiak po 4 rokoch zrazu zlyháva. Vždy ma takáto situácia mrzí. Hoci sa snažím atmosféru odľahčiť a uvoľniť, nemôžem niekedy šibnutím čarovného prútika zmeniť mentálne a psychické nastavenie žiaka, keď spoločnosť a rodina je zameraná na výkon, a teda žiak sa správa, akoby mu išlo o život. Nijaký učiteľ nechce spôsobiť traumu z neúspechu či zlyhania, no pamätám si, ako pred mnohými rokmi prišla so žiačkou mama, že musia ísť do nemocnice, lebo po neúspešnej odpovedi z biológie dostalo dievča kŕč a nemôže hovoriť. Dovtedy som neverila, že je to možné. Našťastie to dopadlo dobre a v našej komisii z nej stres opadol. Viem, že je potrebné žiakov ústne skúšať a učiť ich vystupovať na verejnosti, pretože to potrebujú pre život. No robme to celý rok, priebežne, a hlavne učme deti zvládať stres a usporiadať si hodnotový systém, pretože ak ich prioritou bude ocenenie, úspech, kariéra, peniaze... a „pôjdu za tým aj cez mŕtvoly“ (ako to vidia okolo seba), svet nebude lepším miestom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: domov.sme.sk)

Ako urobiť život lepším a usporiadať si hodnotový systém, by som zaradila do učebných osnov. Viem, že každý učiteľ svojím spôsobom viac-menej posúva svoju skúsenosť. Dôležité je postaviť na tom stratégiu vzdelávania. Práve dnes, keď korupčné aféry a medializované zlyhania kompetentných rúcajú ideál mladých – vieru v charakter, je podľa mňa nevyhnutné prehodnotiť smerovanie moderného vzdelávania, a to bez otvorenia obsahových štandardov a redukcie faktov, ktoré má žiak odmemorovať, nie je možné. Preto vítam , že minister chce zmeniť obsah vzdelávania.

Vôbec nerozumiem, prečo niektorí učitelia tak lipnú na tom, čo vedia a považujú žiaka, ktorý nevie minimálne presne to isté, za „hlúpeho“. (Akoby zabudli, koľko rokov nadobúdali tie poznatky; s podobným defektom sa možno stretnúť u niektorých vysokoškolských učiteľov). „Múdry“ žiak nemusí predsa poznať život a tvorbu všetkých štúrovcov, dôležité je, že chápe a vie vysvetliť, kedy a ako písali. Rozumie im v kontexte. Porozumenie sa však dá dosiahnuť len čítaním a komunikovaním o textoch, o hodnotách, ktoré v tej dobe autori preferovali, a prečo je to dnes inak. Krásne je, ak žiak dokáže myslieť o texte tak očarujúco, že prevýši učiteľa, pretože v myslení môžu byť niekedy poznatky zbytočnou príťažou, ktorá bráni rozletu.

SkryťVypnúť reklamu

Počas karantény sa mi podarilo nahrať 5 videoprednášok o Kafkovi. Celkom ma to chytilo a z online-skúšania, zdá sa, že aj žiakov. V každej prednáške ponúkam otázky na prácu s textom, žiaci posielajú svoje úlohy o dielach, z čoho vidím, ako to pochopili, ako premýšľajú, hľadajú posolstvo, argumentujú, verbalizujú svoje názory. Možno si niekto povie, aký luxus – toľko času venovať tvorbe jedného autora. Málokto si však uvedomuje, koľkí ľudia dnes, rovnako ako Gregor z poviedky Premena, zažívajú rovnaké pocity samoty a odcudzenia vo vlastnej rodine.

Mám pocit, že zo situácie, do ktorej sme sa dostali, by sme mali vyťažiť čo najviac. Aj taká suchá a nudná vec – ako jazyk či gramatika, môže zaujať, keď dáte žiakom úlohu: natočiť krátke video – jazykové okienko. Najviac sa mi páčili krátke slohy, ktoré mi žiaci písali na tému: Môj zmysluplný (alebo premárnený) čas v karanténe.

SkryťVypnúť reklamu

Nerozumiem učiteľom, ktorí sa stále sťažujú, akí sú žiaci leniví, hlúpi, nevychovaní... Určite to neplatí o všetkých, väčšinou sú zvedaví, chcú sa učiť aj posúvať. Často sa od nich učím aj ja, hlavne pokore, keď čítam, ako zvládajú ťažké situácie.

Za jeden z najefektívnejších spôsobov vyučovania literatúry považujem spôsob, ktorý ma naučila Akadémia veľkých diel. Zjednodušene povedané, max. 15 žiakov s učiteľom debatuje podľa metodiky o umeleckom diele – texte, filme, obraze, hudbe. Je to dialóg o myšlienkach a hodnotách. Napr. Hľadanie zmyslu života od V. Frankla by som určite zaradila do učebných osnov miesto J. Hollého.

SkryťVypnúť reklamu

Karanténa ma naučila spomaliť, zastaviť sa a premyslieť, čo a ako učím. Som vďačná za túto skúsenosť a verím, že aj kompetentní na Ministerstve školstva budú reflektovať novú situáciu, ktorú život priniesol, a pretavia to do obsahu a cieľov moderného vzdelávania.

Želám nám všetkým veľa šťastia.

Anežka Richtariková

Anežka Richtariková

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  238x

"Bože, duša, čo si mi dal, je dym z večného ohňa spomienok na lásku. Narodíme sa a začneme ich páliť, až kým dym, neumrie ako dym." (J. Amichai) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu