Už na začiatku ma inšpirovala jehodefinícia výchovy:
...“Výchova v najširšomslova zmysle je ovplyvňovanie človeka človekom“..../str.10/
Toto ovplyvňovanie môže byťpozitívne, ako aj negatívne. On však mal na myslizrejme pozitívny vplyv. / Pričom je potrebnépoznamenať, že výchova a vzdelávanie sa nedajúodseba oddeliť, sú to dvojičky./
V praxi sa však človek stretávaobčas s javom, keď je učiteľ agresívny a na svojich žiakoch si ventiluje negatívne pocity. Takýto človeknemá svojich „adeptov na nové vedomosti“ rád.
Chyba lávky.
Dovolím si dodať, že dobrýučiteľ má mať svojich žiakov rád. Čím ichmá radšej, tým viac na nich pozitívne pôsobí,a aj vychováva, vzdeláva. Žiaci to vycítia a súpotom prístupnejší. Videli ste film- pánuučiteľovi z lásky? To je názorná ukážkalásky nielen učiteľa k žiakom, ale aj žiakov k učiteľovi.
A potom, každý človek môžebyť voči svojim blízkym učiteľom, aj keď nie profesne/tak, že za to dostáva plat a používa pritomučebnice/, keď ich má rád a nebojí sa dať tonajavo. Všetci sme tak trochu chodiaci učitelia objektov svojejlásky- k blížnemu. Pohybujeme sa po dnešnom sveteplnom egoizmu, stretávame sa, komunikujeme...
Len či nezabúdame na jedno.Dobro ako lásku.
Láska je totiž najlepšiavýchova.