
2. Učiť je ľahké.
Skúšali Ste už učiť? Napríklad aj vlastné deti. Priznajte si, ľahké to rozhodne nie je. A predstavte si stovky takýchto detí, ktoré každý deň vediete k novým a novým poznatkom. Niektoré deti Vás počúvať chcú, niektoré nie a niektorým je to dokonca jedno.
3. Učiteľ má tri mesiace prázdnin.
Viete to určite? Podľa čoho Ste tak usúdili? Učiteľ má ako každý iný pracujúci človek riadny pracovný čas a podľa počtu odpracovaných rokov aj počet dní dovolenky. Na rozdiel od inak pracujúcich si ich môže vyberať len počas prázdnin a ak mu tento počet dní nestačí, musí si vybrať náhradné voľno, ktoré získava opäť ako každý- nadčasmi.
4. Učiteľ má primeraný plat.
Plat vysokoškolsky vzdelaného učiteľa ide podľa presne stanovených taríf. Začína na sume 499 eur a končí na 729 eurách, počítajúc v hrubom. Aj keby bol akokoľvek lepší, ďalej sa už nedostane. Tento plat rozhodne nie je primeraný ani náročnosti práce učiteľa, ani jeho vzdelaniu.
5. Kredity učiteľom prispievajú k lepšiemu ohodnoteniu.
Okrem toho, že učiteľ počas dňa riadne učí, po vyučovaní sa musí pripravovať na nové hodiny. Malo by to byť v rámci jeho pracovného času, pravdou je, že pokiaľ dnes chcete držať krok so žiakmi, trvá príprava na každú z vyučovacích hodín najmenej 60 min ( pripraviť a rozvrhnúť činnosti, prefotiť žiakom materiál...). Len pripomínam, že učiteľ učí priemerne 5 až 6 hodín denne. Popri tom sa hlásiť na najrôznejšie kurzy, ktoré možno neotvoria pre dostatočný záujem a ak ich otvoria, bude sa za nimi naháňať počas víkendov a vo svojom osobnom voľne, aby mu zdvihli plat až o 6 %. Čiže- vychádzajúc z najvyššieho platu- okolo 35 eur naviac. Pri naháňaní za nimi si každý musí uvedomiť, že tieto peniaze vopred precestuje a stratí čas, ktorý mohol využiť na nazbieranie síl do nového týždňa.
6. Učiteľ musí vedieť všetko.
Ani učiteľ nie je chodiaca encyklopédia: Je to všeobecne vzdelaný človek, ktorý má odborné vzdelanie v predmetoch, na ktoré je kvalifikovaný. Neustále sa dovzdeláva, keď pripravuje prácu pre svojich žiakov, pretože prichádza do styku s novými informáciami. Len tak môže udržať krok s mládežou, ktorej sa venuje.
7. Učiteľ LEN učí.
Učiteľ nie je stroj. Nepredkladá svojim žiakom samé hotové informácie. Vedie ich k objavovaniu, vlastnej tvorivosti, rozvoju svojich schopností. Nie je LEN učiteľom. Je často človekom, ktorému sa dieťa zdôveruje, u ktorého nachádza pomoc a pochopenie. Odhaľuje problémy, ktoré si zväčša rodič vôbec nevšimne. Je priateľom, chráni a pomáha. Často mimo pracovného času a mimo školy. Sám- práve preto, že je UČITEĽOM.
8. Najjednoduchšie je žiaka hodnotiť.
Hodnotenie žiaka je tá najťažšia vec, ktorú učiteľ robí. Či už ide o ústne hodnotenie, alebo hodnotenie stupnicou 1 až 5. Každý učiteľ dlho zvažuje, kým napíše dieťaťu známku. Uvažuje o jeho psychickom stave, jeho vedomostiach, schopnostiach, prostredí, z ktorého pochádza a úsilí, ktoré príprave venoval.
9. Učiteľ má len žiakov a svoju školu.
Každý učiteľ má vlastnú rodinu, vlastných priateľov a známych. Aj keď jeho povolanie je ťažké oddeliť od osobného života, je dobré vidieť učiteľov aj ako obyčajných ľudí. Aby mohli zapáliť v iskru v očiach svojich študentov, musia v prvom rade horieť plamene v ich očiach- očiach pedagógov. A na to sú potrebné dobré pracovné podmienky a slušne ohodnotená práca.
10. Učitelia sú nejednotní.
Aby dosiahli to, čo považujú za potrebné zmeniť v celom školskom systéme, spojili sa a začali plniť tri kroky:
1. Petíciu za dôstojné postavenie učiteľa a vzdelania v spoločnosti.
2. Vyjednávať o zmene v systéme.
3. Ak bude vyjednávanie neúspešné, presvedčia o nutnosti štrajkom.
A preto aj nasledujúce dni pôjdeme do ulíc s modrými stužkami... Chceme, aby v každom meste vedeli, prečo je zmena nevyhnutná. Podporte nás aj Vy!
http://www.akodalejucitel.wbl.sk/
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_219597171402340&ap=1