
Najprv tá správa, ktorá ma prekvapila. Ako vieme, najúspešnejší projekt výrobcov počítačov Apple je za posledné roky mp3 prehrávač i-Pod a predaj hudby cez internet i-tunes. Cena skladby 99 centov, celého albumu 9,99 dolárov (čo je zhruba 32 korún za pesničku alebo 320 korún za albumu). A veľké hudobne spoločnosti prišli k názoru, že cena 99 centov za skladbu je neprimerane nízka, že niektoré pesničky sú hodné viac. A plánujú zvýšiť cenu.
Mimochodom, všimli ste si, že nepovedali, že niektoré pesničky majú menšiu hodnotu ako 99 centov ? Vedel by som im dať pár tipov :-)
Ťažko posúdiť, či je 99 centov veľa alebo málo, ale 32 korún mi príde celkom dosť. Za album takto človek zaplatí 320 korún, čo u slovenskej nahrávky je zhruba toľko, čo by ho stála v obchode... len nedostane CDčko a booklet.
A tá cena sa bude ešte zvyšovať ? Naštastie, Apple podobné nápady zamieta.
A ešte jedna vec mi napadla : ako vyčíslujú hudobné spoločnosti škody, ktoré sú im spôsobené ? Isto to poznáte... piráti v minulom roku okradli hudobné/softvérové spoločnosti o 32 miliárd dolárov, na Slovensku o 4 miliardy korún.* Viete, toto odhadnúť môže byť veľmi ťažké. Podľa zdravého sedliackeho rozumu by sa do škody mali rátať situácie, keď si niekto nekúpi CD-DVD-program-hru, ale miesto toho si médium napáli. T.j. vznikne skutočná škoda spoločnosti.
Ak u študenta používa program za 100 000, čo je bežná cena grafických a návrhárskych programov, aká škoda vznikla ? Dáka isto, ale ako ju vyčísliť ? Keby si program nespirátil, kúpil by za jeho cenu ? To je málo pravdepodobné, skôr by nepoužíval žiaden alebo dáku náhradu zdarma. Rovnako, ak si mladík skopíruje aktuálne hitové CD, ktoré by si ale za 800 korún nekúpil, aká presne škoda nastala ?
Správanie "veľkopirátov", ktorý na kradnutí autorského materiálu zarábajú je zavrhnutiahodné. Ale ani hudobné spoločnosti nemajú vždy čisté svedomie. Problémom je, že hudba sa produkuje v monopolnom prostredí, kde sa producenti snažia o maximalizáciu ziskov - na rozdiel od trhového prístupu, kde sa o zákazníka musia producenti biť. Potom, priznajme sa, svoj podiel viny na situácii má aj masa ludí zmanipulovaná tým, čo je dobré a čo sa má aktuálne počúvať. A zmeniť to pôjde len ťažko, na to sú peniaze otáčajúce sa v hudobnom priemysle priveľké. Nádej nám dáva internet.
Len informácia pre neznalých : na Slovensku si hudbu online v súčasnosti nekúpite.
* Tieto čísla som si šikovne vymyslel. Nemyslím ale, že som do reálu príliš ďaleko :-)