
Spoločnosti zaoberajúce sa predajom hudby sa dlhodobo venujú pokusom, ktoré majú brániť kopírovaniu autorského obsahu - teda v súčasnosti najmä kopírovaniu CD, DVD. A neraz prekročia úzku hranicu medzi oprávnenou obranou a obmedzovaním zákazníka.
Naposledy sa to podarilo spoločnosti Sony BMG. Čo presne robí jej ochrana CDčiek? Skúsim to čo najjednoduchšie zhrnúť.
program s DRM (Digital Rights Management - Správa digitálnych práv) sa nainštaľuje na počítač užívateľa bez toho, aby mohol užívateľ bežným spôsobom zasiahnuť, automaticky po vložení CD
program sa následne špeciálnym spôsobom ukryje a nie je bežným spôsobom detekovateľný
istou chybou spôsobí, že ukryje aj všetky ostatné programy, ktoré majú v názve reťazec $sys$, t.j. teoreticky aj vírusy a podobnú háveď
pochopiteľne, nedá sa odinštalovať (nezabúdajme, bežný užívateľ ani nevie, že je nainštaľovaný)
ak ho niekto fyzicky zmaže, zmizne mu z windowsu CD mechanika - prosto ju prestane vidieť
zo záhadného dôvodu ten program neustále kontroluje procesy počítača, čím užiera výkon
Na celé toto došiel viacmenej náhodou Mark Russinovich, odborník na bezpečnostné systémy.
Mimochodom, všimnite si, kto vždy doplatí na tieto hry vydavateľov ? Áno, ten, kto si dielo kúpi. Ten, kto si stiahne CD z internetu takto trestaný nie je. Ak už si CD napáli, prehrá ho kdekoľvek, môže si ho zazálohovať pre prípad, že sa mu poškriabe, nebudú ho otravovať škodlivé programy.
Pochopiteľne, represia je vždy ľahšia ako snaha dosiahnuť spokojnosť zákazníka aktívnym prístupom - jednoduchšie je tvrdiť, že menej zarábajú, lebo ľudia si hudbu sťahujú, než sa snažiť optimalizovať ponuku, či skúsiť zmeniť svoju cenovú politiku.