
Činorodosť a súdržnosť boli odjakživa hybnou silou vidieka. Dnes však, v časoch pomešťovania a urbanizácie dediny sa rozdiely medzi mestom a dedinou postupne stierajú. Musíme si uvedomiť, že verejné priestranstvá dediny sú jej obyvateľmi vnímané ako akýsi vlastný spoločný priestor a majú k nemu značne odlišný vzťah ako človek mesta. Z tejto spätosti medzi obyvateľom a verejným priestranstvom dediny vyplýva pre architektov, urbanistov, krajinných architektov, ale i starostov a samosprávy obcí záväzok, aby v procese plánovania nezabudli na spoluprácu s obyvateľmi obce.
Participatívne plánovanie má v procese obnovy a rozvoja slovenského vidieka svoje miesto a opodstatnenie. Projektom „Spolu za krajšiu dedinu" chcem do navrhovania krajinársko-sadovníckych úprav vidieckeho sídla vniesť aktívnu a inšpiratívnu spoluprácu s obyvateľmi obce, v prvom rade so žiakmi miestnej základnej školy. Aktívnou spoluúčasťou obyvateľstva v procese obnovy ich vlastnej dediny je totiž možné docieliť vyššiu kvalitatívnu úroveň projektu a tiež vyššiu mieru spokojnosti obyvateľstva s výsledkom plánovacieho procesu. Ak umožníme obyvateľom vyjadriť svoj názor a myšlienky, doprajeme im pocit užitočnosti, čoho výsledkom bude pozitívny postoj k plánovaniu a obnove dediny. Dedinčania budú spracovaný projekt pokladať čiastočne za svoj vlastný a stotožnia sa s ním. Ich spokojnosť bude ocenením projektu.
Projekt „Spolu za krajšiu dedinu" som dňa 21. septembra 2011 odštartoval na ZŠ J. A. Komenského v Tvrdošovciach. Žiaci základnej školy boli po úvodnej prednáške o dedine, jej histórií, krajine a verejných priestranstvách vyzvaní, aby nakreslili, ako by svoju dedinu zmenili k lepšiemu. Na plánovaných workshopoch a prostredníctvom súťaže dostanú možnosť vyjadrenia svojich myšlienok, kreatívnych nápadov a predstáv o tom, ako by okolie ich školy a verejné priestranstvá obce mali vyzerať. Detskej fantázií a predstavivosti sa v tomto prípade medze nekladú, práve naopak, inšpiratívne a kreatívne nápady detskej mysle budú následne slúžiť ako podklad pre návrh obnovy vidieckeho sídla.
Aby sa participácia nevzťahovala výlučne na proces plánovania, žiaci budú mať možnosť aktívne spolupracovať aj pri výsadbe domácich drevín v mimovegetačnom období v areáli základnej školy, čím podporíme pozitívny vzťah a environmentálne zmýšľanie žiakov vo vzťahu k drevinám a zeleni. Zelené priestranstvá s drevinami totiž pre deti a učiteľov predstavujú akúsi zelenú učebňu s významným edukačným potenciálom, kde sa priam núka možnosť výučby prírodných vied. Žiakom sa ponúkne možnosť spoznania rastlín podľa ich listov, kvetov, tvarov a vôní.
Urobme niečo spolu za krajšiu dedinu!